Nu har jag läst i detta forum i veckor och det som slår mig är hur mycket pengar folk verkar ha

Pannor för 50 ,60 ,70-tusen plus diverse exotiska mångkubiks acktankar !!
Dessutom lejer man hantverkare till höger och vänster.

Hur har folk råd ?

Även om banken lånar ut pengarna måste det ju bli en hyfsad månadskostnad
då man ska amortera på storlånet.....

Har alla människor chefs/konsultjobb med fet lön och tid över eller hur går det till ?
 
hehe....

Stora tacktankar sparar arbete och pengar...

Man gör jobbet själv, därav detta forum. Tror inte att vi är rikare än dig, utom i muskelvärk. :D
Banken kan låna ut till investeringar på huset (som är deras). Ärver man huset, så finns det i regel massa kapital att belåna.
Jag lånade 200K till tak, dränering och ny luft-vatten-panna. Men behövde "bara" 180K. Och då sprang INTE jag på taket, men jag rev ut den gamla pannan själv (med hjälp). Installationen av den kom firman och gjorde. Dräneringen var mycket spade och grävmaskin i två dagar.

Så nej, du är inte fattig... Och vi är inte rika. Men vi (tror jag) gillar att göra det själv, vi gillar söka inspiration och kunskap här. Vi delar med oss med det vi kan, och får ofta proffshjälp här.
 
TS. Om du söker på av mig startade omröstning, hittar du lönesnittet där.
 
_ap_
Det handlar nog om hur man prioriterar.
Vad är det som säger att värmesystemet inte får kosta?

Har man inte "råd" med 150kkr i ett hyfsat värmesystem ska man nog börja fundera på
lägenhet.
Två av mina bekanta har bytt sina tak i sommar, har kostat ca 100kkr för båda,
kul? Nej man det är sånt som hör till om man ska bo i eget hus.

Även värmesystem är sånt som för många inte är speciellt skoj men tyvärr ett måste,
att då, ungefär som med snygga sommarfälgar unna sig lite extra är väl det
som gör "huslivet" värt att leva.
 
Finns folk som precis börjat jobba eller inte jobbar allt som lånar till stora snabba bilar utan att tveka.
Men handlar det om något som ett värmesystem så tvekar man direkt, av någon anledning.
Energiinvesteringar är bankerna ofta intresserade av för att det är något som ligger till grund för värdet
av fastigheten i helhet..

Man behöver inte tjäna mycket för att investera i huset..
 
Investerade runt 120k för en modern vedanläggning. Ska man satsa på ved ska man inte snåla tycker jag det får man ångra senare.
 
rundvikarn skrev:
Nu har jag läst i detta forum i veckor och det som slår mig är hur mycket pengar folk verkar ha

Pannor för 50 ,60 ,70-tusen plus diverse exotiska mångkubiks acktankar !!
Dessutom lejer man hantverkare till höger och vänster.

Hur har folk råd ?

Även om banken lånar ut pengarna måste det ju bli en hyfsad månadskostnad
då man ska amortera på storlånet.....

Har alla människor chefs/konsultjobb med fet lön och tid över eller hur går det till ?
En investering på 70 tusen för att förbättra ett hus som är värt 2-3mille (eller vad nu genomsnittet kan vara?) är väl inte så värst mycket?

Man blir ju mer förvånad då folk tar lån för att köpa helt onödiga saker, och sen knappt har råd att betala räntorna.

18åringar som tar lån på 80tusen för att köpa en ny skoter tex :rolleyes:
 
Om man säger att pannan dessutom håller i 15 år så blir det 250-300 kr i månaden. Förstår inte varför folk drar sig för att lägga en slant på ett riktigt system när man ändå valt att satsa på ved. Känner flera som köpt billiga pannor med små tankar och dom får göra precis likadant nu som med deras gamla pannor, dvs bosätta sig i pannrummet.
 
Bor man i sitt 3e hus som vi har man tjänat en slant på vägen i å me att vi bor i på "rätt" ställe. Men som andra redan skrivit, äger man ett hus värt 3 mille är inte ett lån på 200k nåt större problem, speciellt inte om man lägger nytt tak eller byter värmesystem, normalt underhåll.
Sen gäller det att göra så mycket som möjligt själv, det sparar både pengar och irritation.
Rik är dessutom ett värdeord, betyder olika för alla människor jag uppfattar mej inte alls som rik men en person som bor i hyresrätt i stans sämre områden å är arbetslös skulle nog känna sej rik första tiden med min ekonomi, tills han vande sej :)
 
Mitt hus köptes kontant för 40.000 kr för tio år sedan .
Då hade det bott missbrukare i kåken i ett decennium .
Jag betalade för tomtvärdet , kåken fick jag riva brädren inuti , väggar golv och tak ,
eftersom blod och andra kroppsvätskor skvittrat runt väggar och
tak då de slagits med yxa och huggit sönder hela huset invändigt .

På en sådan fastighet får man inte låna några fantasisummor utan
får i stort sett klara sig på vad som blir över av min "stora" lön på drygt 19kkr före skatt .

Har lagt plåttak , bytt nästan alla golv , alla väggar och innertak , byggt
nytt kök och badrum , inrett delar av källaren , lagt golvvärme ,ny vvs,
handskottat och lagt ny dränering , altan runt tre sidor av huset mm mm
UTAN att låna en massa pengar , har inte mer lån än att jag skulle
kunna betala av på ett år om jag la hela nettolönen .

Hade jag inte gjort allt själv hade det blivit ganska dyrt .

AP , alla har faktiskt inte "råd" till 150.000 -kronors värmesystem .
Ett gammalt hus är det billigaste boende man kan ha här i glesbygden.

Jag må vara fattig på pengar , men mitt hus och min sommarstuga är mina
och inte bankens .
 
Det enkla svaret är nog att de flesta har ett hus med ett inköpspris långt över 40 000:-, så en investering i ett bra värmesystem är nog i många fall ingen dålig idé eller för den delen en taskig investering. Förr eller senare så är det väl aktuellt att byta panna eller värmesystem och i de flesta fall om man har en villa som är värd lite pengar så är det ingen dum idé att satsa på en bra uppvärmning som håller nere kostnaderna.

Men Köper man en villa för 40 000:- så kan jag förstå att det känns knepigt och orimligt att lägga så mycket pengar på en ny panna, men för de flesta så lönar det sig både ekonomiskt direkt och när man väl eventuellt säljer kåken.
 
Är väl inte många som bygger/renoverar utan att låna pengar? Låter mest som du är sur på folk som lånar pengar. I mitt fall så tog jag över gårn av mina föräldrar för en symbolisk summa på 500k. Stället va värt 2 mille, lånade på mig 900k totalt. Har bytt tak, värmesystem, kök, fasad,fönster å snyggat till uthusen. Fick en omvärdering förra året på 2,8mille. Så visst lönar det sig.
 
Är inte sur på folk med stora lån .
Förstår bara inte hur de vill/vågar ?

Blir du sjukskriven idag så blixtrar det bara till så förlorar du jobbet ,
försäkringskassan friskskriver dig även om du är döende, och
A-kassan är en bråkdel av din tidigare lön , och trappas ner.

Då är stora lån en tung börda....
 
Visst, jag förstår din poäng, men har du ett väl underhållet hus med ett bra värmesystem så kan du förhoppningsvis sälja med en bra vinst om det blir för tungt. Som jag ser det är en fastighet en säkerhet i sig. En väl underhållen och attraktiv bostad kan man sälja med bra vinst om lånen skulle bli en för tung börda. Även om man köper en fastighet för 40 000:- och sen investerar 70 000:- i ett bra värmesystem som inte visar sig lönsamt vid en försäljning så kan det väl ändå inte vara det som stjälper bägaren så att allt går åt skogen. Om räntan är 5% så innebär det en kostnad efter jämkning på 200:-/månad vilket knappast är avgörande.

Jag kan bara svara för mig själv när det gäller lån. Jag vill bo i hus, tycker jag har råd och det är en viktig del i mitt liv (man lever troligen bara en gång) så jag är beredd att ta risken. Hellre att jag köpte min drömkåk och levde det liv jag verkligen strävade efter än att jag sitter som pensionär och är bitter att jag inte vågade ta steget.

Däremot så verkar en springande punkt vara själva lånet som många upplever som obehagligt och det har jag all förståelse för att man uppfattar situationen helt olika när "banken" äger huset man bor i eller att man tycker att det är jobbigt att ha ett lån.
 
Jag är definitivt inte rik :(
Sen har vi förvisso ingen maxbelånad nybyggd träkoja för tre miljoner med klinkers och golvvärme överallt heller :p
Vi flyttade från bostadsrätt till detta hus för ungefär ett år sen.
Det vi räknade på då var den faktiska skillnaden i boendekostnad.
Ränta på 4% motsvarar på ett ungefär hyreskostnaden vi hade förut.
Man måste ju bo nånstans och min tanke är att husägandet blir jämförelsevis billigare på sikt även om man inte amorterar något.
Hyrorna går ju som bekant upp varje år.
Ska man va efterklok så var man väl dum som inte köpte hus tidigare men då kändes det inte som ett vettigt alternativ.
Har kanske inte så mycket med värme och acktankar att göra?
Däremot så skulle jag kunna tänka mig en investering i just acktankar i kombination med solfångare den dan det blir aktuellt med takbyte.
Även om återbetalningstiden är lång ifall vi behöver låna till hela summan så tror jag det är en vinst på sikt.

Som svar på din fråga så nej jag har inget chefs/konsultjobb med fet lön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.