kanske om många anmäler?

kanske läge för en ny tråd där vi hjälps åt att anmäla bluffkampanjer och liknande :)
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
kanske om många anmäler?

kanske läge för en ny tråd där vi hjälps åt att anmäla bluffkampanjer och liknande :)
Ja, det vore nog inte en dum idé!
 
helix skrev:
"så kostade nog vårt 20-30.000 kr mer än Ikea" - det tror jag tyvärr inte.


Nja, du verkar inte veta hur mycket mer du betalde, då du skriver "nog" och hade inte räknat, men betalde du 100' för Marbodal hade Ikea kostat förmodligen 35-40'.
Jo jag vet hur mycket jag betalade, 70 kkr, men kanske inte exakt vad ett "likadant" Ikeakök skulle gå på. Men min gissning är nog inte så fel.
 
Informerade kunder är det bästa motmedlet mot bluffkampanjer och lockpriser. En sådan här tråd är lysande för att tillsammans lära oss mer om köp av kök (och på bygghemma.se tydligen).

Det kommer aldrig finnas någon offentlig instans som kan ta tag i någonting sådant här på ett effektivt sätt.
Möjligtvis fyller konsumentupplysningsprogram på radio och TV en liknande information som en tråd som denna.
 
thomasx skrev:
Den stora skillnaden är väl att Ikea säljer kök, medan Marbodal m.fl. säljer en känsla.
He he. Ja dom kanske har bättre reklam för sina målade MDFskivor än andra. Har ni tänkt på att köksreklam aldrig någonsin visar ett kök med 240 i tak eftersom det ser så trist ut?

Jag frågade om prislista hos min lokala XL-bygg eftersom jag skulle ha diverse skivor och ville ha koll på vad det kostade att välja t.ex. fin 10 mm plywood här och byggplywood där. Nån sån lista kunde jag inte få, utan det är en överraskning man får i kassan. Inte ens ute på brädgården står det nåt. Tänk om ICA gjort så. När man kommer till kassan visar det sig att mjölken kostar 25:- men att brödet man hade lagt i var på rea.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:
jobbar själv mycket med just kök och hur mycket jag än hatar att montera ikea (jag lovar jobbar man med kök hatar man verkligen att skruva ikeastommar) så kan jag sällan försvara något annat val.
Ikea är helt enkelt för prisvärt kontra andra tillverkare, förutom kvik.
Jobbade ngt år på kvik som montör så jag tycker att kvik håller en aningen bättre kvalitet i stommarna.

Men skulle jag själv köpa ett kök idag till mig själv, skullle jag köpa ikea, eller kvik beroende på vad jag vill kosta på.
Det är helt enkelt för dyrt att köpa andra märken.
Jag monterade många kök på 90-talet och tyckte att alla kopierade IKEAs kök på den tiden. De hittade på enkla sätt att montera och alla andra tog efter, samtidigt som de påstod att IKEA var skit. Det verkar ha hänt något de senaste 20 åren
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
saken är juh att Ikea har haft en period fram tills den nya serien, där de var riktigt awsome och hade riktigt bra stommar.
Idag när de jobbat upp ett rykte om att vara bra, så återgår de till skitstommar och all jävulskap man kan tänkas hitta på att spara in pengar.

Stommar kan juh bara göras i ett par olika skepnader, så visst är det klart att alla liknar varandra, oavsett märke.
Finns för o nackdelar med precis alla märken. Fördelen med ikea är åtkomsten, den enkla retur hanteringen, alltid ha saker på lagret för självplock. Nackdelen de uridiotiskt dåliga underskåpsstommarna där metallskenan viks så fort du kommer åt med ett lår eller ovarsam röv. Täcksidor med idiotiska mått. Bänskskivor med maxlängd osv.
Men för det priset är folk villiga att skarva både täcksidor och bänkskivor.

Alla andra köksmärken har högre pris, men i gengäld ett större utbud av lösningar. Sen är det upp till var o en och värdera vad det är värt i pengar och tid. Sen självklart vad man har för smak och storlek på plånbok.

Allt har sina + och -. =)
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
När vi räknade på kök för ett tag sen såg det ut ungefär såhär:

IKEA 70
Kvik 110, och 100 efter "rabatt"
Vedum 110, och 100 efter "rabatt"
HTH 110
Marbodal 150, och 130 efter "rabatt"
Ballingslöv 150, och 130 efter "rabatt"
 
Håller på som bäst med att montera ett Ikeakök. Jag köpte alla vitvarorna på blocket under våren. Flera av grejerna var fortfarande i emballage eller utställningsex och kostade ändå mindre än halva priset. Det sparade oss många tusenlappar mot dessa "erbjudanden" som butikerna kör med. Det enda jag inte kunde hitta på blocket var ugn med pyrolys så det hittade jag tillslut på en kampanj på tretti.se. När man vet vad man vill ha och har fört prisdagbok över olika märken och funktioner så känner man igen riktiga rabbatter när man ser dem (alt. övertygade jag mig om det, tillräckligt mycket för att plocka fram plånboken i alla fall ;) det tog mig dock några månader och de flesta har inte tid att "fynda" på det sättet.

Sedan kan jag berätta en liten annekdot om varför vissa köksfabrikörer tar ut "lite" mer för sitt laminerade spån, än Ikea.
När jag hämtade min seimens köksfläkt från en köksbutik i Nacka, gick jag och svågern in i fel butik först. Vi hamnade i en balingslövbutik. De hade en kock där som bjöd på chevreknyten, löjromsapretiffer och renköttsrullar med cider till. Kocken var ytterst trevlig, men butiksägaren gav mig en blick som sa mer än tusen okväden. Kan tilläggas att vi hade blåställ på oss. Det var ju fint folk i butiken och det såg mer ut som en galamiddag än en köksutställning. Nog fasen sålde den tanten en känsla alltid och det är nog lättar att ta 150 tusingar för ett kök som jag pröjsat 50 för när kunderna har löjrom på tungan och arbetarpacket körs på porten som om de sålde färskt gödsel 😂.
 
  • Gilla
Enolf och 10 till
  • Laddar…
Jag ritade nyligen ett kök hos en av de i tråden nämnda leverantörerna, som sa sig stå för kvalité. Köket ingick i ett större byggprojekt och leverantören levererade köket till samtliga husen.
Att försöka få ut en prislista från leverantören var totalt hopplöst. "Vi kan inte ha en prislista. Det tillkommer saker i vårt sortiment så ofta".
Efter mycket om och men fick jag ut en lista där alla produkterna var specificerade med en "Poäng" som sedan multiplicerades med en "Faktor".
Jag fick veta att jag hade fått 15% rabatt, dvs en 15% lägre Faktor än normalt då vi ingick i det större byggprojektet.
Eftersom att vi inte fick veta vad ordinarie Faktor är, så kunde vi dock inte säkerställa hur mycket rabatt vi eventuellt hade fått.

Jag pratade med en arbetsbekant som tidigare hade en central roll hos ett väldigt stort företag som tillverkade kök under flera märken, som bland annat marknadsför sig som svenska märken. Frustrerat frågade jag hen
"Är bristande transparens var en vital del i affärsmodellen?"
Utan att tveka svarade hen:
"Absolut. Hur ska man annars överleva om det skulle gå att jämföra?"

Tycker det säger en hel del om branschen.
Att kunna gå in på Ikea, få veta vad varje enskild del faktiskt kostar, är en lyx som de är mer eller mindre unika med att erbjuda.
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
helix skrev:
Transparens i prissättning verkar vara något man inte har, arbetar i det mörka med offerter och kök sedan "bluff"-kampanjer för att locka kunder. Det är i alla fall min erfarenhet från många av de kökstillverkare på marknaden idag.

Detta är min erfarenhet från att ta in offerter från kök och titta på priser.

Tanken
Vill ha ett kök. IKEA är ok, kostar runt 40000 kr. Men visst, kanske ett premiummärke skulle vara intressant och då kanske om man kommer upp till 70000-75000 kr, så kan det kännas rimligt för oss som skall ha ett litet kök till en lägenhet. På nätet ser man att ett sådant kök borde hamna på 90-94 tusen kronor i ordinariepris och det finns ju kampanjer och rabatter får man veta på plats i de olika butikerna! Då tar vi in offerter och ser vad det blir.

Kökstillverkare
IKEA: prislista finns
Kvik: prislista finns
Marbodal: ingen prislista, offert gäller
Electrolux Home, Sense (egentligen Marbodal): ingen prislista, offert gäller
HTH: delvis prislista på platta paket, övriga sortimentet med offert (just lite bättre luckor)
Ballingslöv: ingen prislista, offert gäller
Elgiganten: prislista finns, då ritprogram finns med priser

Erbjudanden
IKEA: inga
Kvik: inga
Marbodal: 20000 kr på vitvaror
Marbodal hos Elon: inga erbjudanden, men rabatter kan ges
Electrolux Home, Sense (egentligen Marbodal): 20000 kr på vitvaror
HTH: pyrolysugn på köpet (vid köp av kök och 3 AEG-vitvaror)
Ballingslöv: inget för tillfället med säljaren säger att rabatter finns om man tar med vitvaror
Elgiganten: 20% på köket

Offerterna kommer in för de som vi tycker ser bra ut och vi har bra känsla, samt gillar deras lösningar och luckor.

Pris (utan vitvaror)
IKEA: 38000kr
Marbodal: 98000 kr
Marbodal hos Elon: 93000 kr
Electrolux Home, Sense: 89000 kr och 96000 kr
HTH: 101000 kr
Elgiganten: 56000 kr enligt ritprogrammet

Vitvaror
Väljer ut ett set av vitvaror till köket. Det är frys (180cm), kyl, ugn, häll, inbyggnadsmicro, inbyggnadsugn, fläkt.
Priset på lokal vitvaruhusbutik hamnar på 49000 kr. Utan att fråga får man paketpris på 41500 kr.

Pris på vitvaror hos leverantörer av köket verkar högt redan när vi får reda på det. Vi går ifrån HTH, då Marbodal och Sense verkar vara billigare och det är liknande lucka. Dessutom är det 20000 kr rabatt, så vi tänker att det kanske blir bra. Elgiganten skulle vara riktigt bra, men vi gillar inga köksluckor direkt. Man är dock öppen för bra priset på vitvaror där, så det är synd.

Marbodal: här kan man matcha det vi lämnade in med Marbodals katalog och det hamnar på 65000 kr, redan 10000 kr över andra butiker. Ja, men man får 20000 kr rabatt och kommer ner till 45000 kr, alltså inte under det vi redan fått offerter på lokalt. :(

Marbodal hos Elon: verkar hålla sig mer eller mindre till modeller vi uppgav och ger faktiskt en rabatt, men räknar ihop det med priset för kök.

Electrolux Home, Sense: säljaren, en trevlig och kunnig, plockar genast på sig dyrare modeller för vissa saker och ursäktar att de kan inte leverera de andra, då de är låsta till andra kedjor. Efter någon rabatt hamnar man på över 70000 kr för vitvaror ser det ut som. 20000 kr rabatt på det, får vitvarorna hamna långt över det vi väntade oss.

Slutpriser (kök + vitvaror)
IKEA: 79000 kr
Marbodal: 143000 kr
Marbodal hos Elon: 137000 kr
Electrolux Home, Sense: 155000 kr

Slutsats
Att IKEA skulle vara billigast visste vi redan från början, så inget som förvånar. Det som är en besvikelse är att märken som Marbodal, Sense från Electrolux Home, samt kanske även andra, lockar med kampanjer om bättre pris på vitvaror, när man egentligen inte ger så mycket, utan inte ens sänker sina priser till det som andra på marknaden tar för vitvarorna. Det är "tomma ord" helt enkelt och meningslösa kampanjer.

Det finns även kampanjer, funnits tidigare, där man ger procentrabatt på köket eller helt enkelt "stommarna på köket", men är dessa ens verkliga eller bara en bluff. Om man som Marbodal, Electrolux och deras Sense, Ballingslöv, devis HTH inte har prislistor till sitt sortiment, hur vet man då att rabatter man har fått verkligen är en rabatt och inte en bluff - det vet man inte. Kunden är ju helt utelämnad på att lita på säljare, då de kan sätta vilka ordinariepriser som helst och sedan dra av fiktiva rabatter från det.

För min del och den erfarenhet jag har så borde företag som Marbodal, Electrolux Home och deras Sense (Marbodal egentligen), Ballingslöv och liknande företag skämmas för att enligt mig så är det på gränsen till meningslösa, kanske inte falska, med missvisande kampanjer man har för att locka kunder.

Råd till de som skall installera kök
Har ni räknat på ett IKEA kök och sedan intresserade av andra märken enligt ovan? Om ni tror att ett ökning på 50% på er budget eller liknande är möjlig för att köpa ett svensktillverkat kök, så glöm det. Slösa inte er tid, åk inte runt! Räkna med att ni kommer få betala mer än dubbelt för köket utan vitvaror. Alla rabatter som sedan finns är inte "riktiga", då man drar av rabatter från antingen orealistiskt höga vitvarorpriser eller på "ordinariepriser" på köket som inte finns att tillgå för någon kund!

Vill ni dock ha ett svensktillverkat kök så räkna med att det blir minst dubbelt så dyrt som IKEA, så blir ni inte besvikna. Detta utan vitvaror och kontrollera noga priset på vitvarorna med andra vitvarukedjor, annars kan ni få betala överpriser hos köksleverantörerna.

Vill ni ha annat än IKEA, men inte nödvändigt svensktillverkat, då det finns erbjudanden och kampanjer, sök är kanske till de som har ordinariepriser för kunder publicerade, så ni vet vad et rabatt innebär!

Till Marbodal och Electrolux Home som säljer Marbodal under sitt märke Sense
Till slut kan jag bara säga att Marbodal och deras återförsäljare som t.ex. Electrolux Home (Sense) borde skämmas när det kommer till deras kampanjer. Sluta slösa konsumenternas tid och publicera era priser, så man vet vad saker och ting kostar egentligen!
Hth har katalog online och i butik. På dom flesta luckor och stommar (mer eller mindre på allt med priser, även om det är i rörigaste laget) även på tillbehör när jag tittade för ett år sen.

Rabatter är inget jag ger mycket för. Sällan det lönar sig, oavsett vad man tittar på för produkt.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
KungAnka skrev:
He he. Ja dom kanske har bättre reklam för sina målade MDFskivor än andra. Har ni tänkt på att köksreklam aldrig någonsin visar ett kök med 240 i tak eftersom det ser så trist ut?

Jag frågade om prislista hos min lokala XL-bygg eftersom jag skulle ha diverse skivor och ville ha koll på vad det kostade att välja t.ex. fin 10 mm plywood här och byggplywood där. Nån sån lista kunde jag inte få, utan det är en överraskning man får i kassan. Inte ens ute på brädgården står det nåt. Tänk om ICA gjort så. När man kommer till kassan visar det sig att mjölken kostar 25:- men att brödet man hade lagt i var på rea.
När man inte kan visa prislista öppet på standardsortiment så är det för att man inte tål att jämföras.

Det är bullshit att "man ska fokusera på känslan och inte på priset". Det är bara en undanflykt för att säljaren ska kunna blåsa den godtrogne och komma undan för att kunden inte kan gå in i efterhand och se vad denne egentligen borde betalat.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Go for it :)
 
När vi bytte kök tittade vi på ett antal olika leverantörer.

Ikea var klart billigast och sedan kom Vedum inte långt efter. Vi ville dock utnyttja utrymmet optimalt så vi köpte ett måttbeställt kök från Strömsdal kök. Det var samma pris på det som ett likvärdigt massproducerat kök. Förutom valfria mått så hade Strömsdal en ramlucka som tilltalade oss som ingen annan leverantör hade.

Tittar man på tillverkningskvalitet och materialval så skiljer det mellan de olika tillverkarna. Framför allt är det materialet i stommen och tjockleken på laminaten. En annan stor skillnad är utbudet av stommar och valmöjligheter. Är man intresserad av detaljer ser man skillnaden men det är lätt att missa för och nackdelar om man inte är uppmärksam.
 
Imponerande genomlysning, men inte är det värre än andra branscher? Tänk "verktyg" t.ex... allt är inte mätbara egenskaper...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.