För tätt mellan reglarna? Har du tittat på monteringsinstruktionen!?

Djeesus vad många fuskförslag som kommer upp ... inte undra på att badrum får läckor och problem. Hoppas ni inte är rörmokare! Golvbrunnen är en av de mest kritiska installationerna i ett badrum ... HUR kan ni ens tänka tanken att inte följa branschregler för våtrum? Ni som kommer med fusklösningar kan väl hoppa över till annat passande forum, trodde det var lite mer seriöst på byggahus ...

Det är en GVK-firma som ska åtgärda badrummet, tror knappast dom kommer att fuska ihop någon skitlösning för då ligger dom verkligen illa till!! Dom behöver självklart följa den standard som anvisas en GVK-autoriserad firma, försäkringsbolaget lär vara lika intresserad av att det blir rätt och riktigt ... och sen kommer vi absolut att se till att det blir en oberoende besiktningsman som granskar det nya badrummet!
 
... och för dom som fortfarande tror att man kan lägga reglar på två sidor så är Purus väldigt tydliga med att man SKA regla på alla 4 sidor för att dom ska acceptera installationen (har varit i kontakt med dom idag).

Men att man kan tro något annat är verkligen inte seriöst. Vill man att en golvbrunn ska hålla garantitiden 10 år så är det ju smart att följa monteringsanvisningen ... speciellt om man är GVK-auktoriserad: Fixering av golvbrunn - GVK.se
 
Krilleman
Det är ju ingen kärnfysik att följa en installationsanvisning. Framförallt med übertydliga bilder!

Jag har påtalat det många gånger: Följ monteringsanvisningen för en korrekt rörinstallation!
 
Jag har monterat brunnar själv i våra badrum. och jag har en viss förståelse för att det fuskas. Det är väldigt pilligt att få ihop konstruktionen i det trånga utrymme som finns att tillgå. Men ett proffs som gjort det några gånger borde lätt fixa det på under en timme.
 
Om firman är GVK-auktoriserad så finns det inte en chans i he.... att en golvbrunn tillåts monteras på det här sättet. Det finns väldigt tydliga regler som ska följas om firman ska behålla sin auktorisation.


Enligt GVKs (www.gvk.se/branschregler/rad-och-anvisningar/fixering-av-golvbrunn) är det ingen tvekan om hur viktigt det är att montera golvbrunnen rätt så att inga rörelser kan uppstå kring golbrunnen:
"En golvbrunn ska vara monterad så att det inte kan uppstå någon rörelse mellan golvbrunnen, underlaget, tätskiktet eller golvbeläggningen"


Vidare anser GVK att det även i efterhand ska kontrolleras att monteringsanvisningar följts:
"Innan man monterar tätskikt på golv och vägg kontrollerar GVK-företaget att förutsättningarna är rätt enligt byggregler, monteringsanvisningar och branschregler"
 
Fan vad du är bitter...det ordnar ju sig. Och vad har du ut av att spy galla över folk som försöker finna en billig lösning på ditt problem? Det finns betydligt billigare och enklare varianterför att fixa problemet tills det är dags för renovering nästa gång, och det är väl de personerna med kunskapen om hur de kan fixas som du thrashar genom att vara stor i korken.


det har blivit fel i materialet på just den brunnen du har i ditt badrum, även om den är något felmonterad ja. Men denna modell av montage är långt ifrån ovanligt oavsett om det är fel enligt den nya plattan eller inte. Och av den anledningen säger jag att det finns mer än montaget på plattan som orsakat ditt läckage oavsett vad Purus säger till dig. Men om du är så godtrogen att du tror att purus skulle säga att de är deras produkt det är fel på direkt.
du har ju bildbevis på att monteringsinstruktionen inte följts till punkt och pricka. Det är ju ungefär som att säga
-hej jag heter Melker och jag har en purus brunn i mitt badrum. Nu har den gått sönder kan ni ta på Er att betala vad det kostar att göra om badrummet.


sen är de faktiskt inte bara en rörmokare som jobbar med den där brunnen, detär snickare och mattlägare också. Och det är oftast snickaren som fixerar brunnen i samband med golvläggning. Och sedan är det upp till mattläggaren att sätta tätskikt, finns inte många rörmokare som har GVK Cert. Det har däremot mattläggare och många snickare/plattsättare. Så ska du spy skit över någon gör de på rätt yrkesgrupp!
 
Redigerat:
Krilleman
Tommor skrev:
Fan vad du är bitter...det ordnar ju sig. Och vad har du ut av att spy galla över folk som försöker finna en billig lösning på ditt problem? Det finns betydligt billigare och enklare varianterför att fixa problemet tills det är dags för renovering nästa gång, och det är väl de personerna med kunskapen om hur de kan fixas som du bajsar i munnen genom att vara stor i korken.

det har blivit fel i materialet på just den brunnen du har i ditt badrum, även om den är något felmonterad ja. Men denna modell av montage är långt ifrån ovanligt oavsett om det är fel enligt den nya plattan eller inte. Och av den anledningen säger jag att det finns mer än montaget på plattan som orsakat ditt läckage oavsett vad Purus säger till dig. Men om du är så jävla pantad att du tror att purus skulle säga att de är deras produkt det är fel på direkt.
du har ju bildbevis på att monteringsinstruktionen inte följts till punkt och pricka. Det är ju ungefär som att säga
-hej jag heter Melker och jag har en purus brunn i mitt badrum. Nu har den gått sönder kan ni ta på Er att betala vad det kostar att göra om badrummet.

sen är de faktiskt inte bara en rörmokare som jobbar med den där brunnen, detär snickare och mattlägare också. Och det är oftast snickaren som fixerar brunnen i samband med golvläggning. Och sedan är det upp till mattläggaren att sätta tätskikt, finns inte många rörmokare som har GVK Cert. Det har däremot mattläggare och många snickare/plattsättare. Så ska du spy skit över någon gör de på rätt yrkesgrupp!
Låg nivå Tommor!

Läs lite regler innan du postar!

§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.

§ 4.6 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Var kreativ och driv frågan framåt istället för att bara säga emot eller ha enstaviga kommentarer. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.


Och om du lämnar brunnen och den tillhörande plattan till snickaren för installation förstår jag att det blir fel för dig. Fixerar brunnen gör man innan golvspånet kommer på plats. Det innebär att du som kopplar brunnen sätter fast plattan själv! (hur ska du annars kunna koppla brunnen) Då vet man att det blir bra och korrekt gjort. Men detta innebär också att man måste samtala med snickaren så han vet hur reglarna ska ligga under plattan! Inte svårt alls.
 
  • Gilla
Tommor
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Låg nivå Tommor!

Läs lite regler innan du postar!

§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.

§ 4.6 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Var kreativ och driv frågan framåt istället för att bara säga emot eller ha enstaviga kommentarer. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.


Och om du lämnar brunnen och den tillhörande plattan till snickaren för installation förstår jag att det blir fel för dig. Fixerar brunnen gör man innan golvspånet kommer på plats. Det innebär att du som kopplar brunnen sätter fast plattan själv! (hur ska du annars kunna koppla brunnen) Då vet man att det blir bra och korrekt gjort. Men detta innebär också att man måste samtala med snickaren så han vet hur reglarna ska ligga under plattan! Inte svårt alls.
fixera brunnen på rätt ställe är då verkligen inget problem utan att leka snickare och ha ett halvt träförråd med sig med olika dimensioner och tjocklekar. Och jag kan garantera dig att jag aldrig har haft en felaktig golvbrunn monterad, någonsin de senaste 15 åren.
 
Är det så konstigt Tommor att man är tjurig när ett nytt badrum läcker pga felmontage. Om du föreslår billiga lösningar som inte är godkända enligt GVK så är jag inte så intresserad, det räcker liksom med en läcka. Och om du tycker det går jättebra att montera golvbrunnar på ett sätt som inte monteringspapprena anvisar så kan jag bara säga lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.