Men i det här fallet så kortlar man ju också mellan alla reglar och använder man samma dimensioner på kortlingarna som reglarna så hjälper ju kortlingarna till för att motverka svaj genom att sprida tyngden uppifrån över till flera reglar, men jag förstår inte hur krysskolvarna hjälper till att motverka svaj?
Det kanske är något väldigt basic men det har då passerat mitt huvud med god fart. :p

Edit: Det är alltså nedböjningen jag avser, i sidled bör metoderna vara likvärdiga.
 
Jag använde 170 bärlinor å 145 reglar å 28x120 trall. Avstånd bärlinor 2,25m. Avstånd plintar ca 1,5 m. Kortlade som du ser mellan reglarna. Men sen kortlade jag även mellan bärlinorna på 2 ställen vilket jag tror hjälpte mkt, då får kortlingarna mellan reglarna mer stöd. Har grävt ner bärlinorna lite p.g.a höjden.
Hälsn. Anders. ImageUploadedByByggahus.se1371587101.602202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu byggde jag alltså med 145x45 med två m spann mellan bärlinor.
Det blev hur stabilt som helst. Jag tror att det fel vi kan ha gjort förra gången var att vi inte fäste bärlinan nog bra i vägg.
Det var puts med trolig betong under. Vi drog en skruv 60cc och jag tror man ska dra fast den två fransk 60cc.

Jag tror absolut att kortla eller kryss varianten är bra. Men det bästa är ju om man kan bygga rätt från början och nu tror jag igen att spännviddstabellen stämmer.
 
Om man kryssar eller kortlar har ingen roll.
Skillnaden är att om man kortlar så går det bra mycket snabbare och är enklare
 
Drömhus2012 skrev:
Jag har alltid trott att det var två olika benämningar på samma sak, nu har jag lärt mig något nytt igen. :)
Vad är det egentligen som gör krysskolvning bättre i vissa fall? Kan inte komma på något annat så här på stört än att det är bra för att motverka drag i längdriktningen på reglarna, men det inträffar väl i princip aldrig.
I teorin är nog aldrig krysskolvning bättre än kortling. Detta förutsatt att man har perfekt anslag mellan kortling och regel.

I praktiken så är dock inte reglar helt raka, särskilt inte om man gör det vid renovering, alltså efter att reglarna fått torka under många år inomhus, dom är ofta lite vridna och kupade etc. Då blir det ofta bättre med krysskolvning eftersom det är enklare att få god kontakt mellan krysskolvens anläggningsytor och regeln än mellan en kortling (som är lika hög som regeln, normalt) och regeln.
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.