Min kompis byggde alran enligt spännviddstabellen. Dvs 145x45 som bärlinor och inte långt mellan plintar, typ 1,2m Och med 2,2 meters spann mellan bärlinor och 145x45 som reglar.

Men den svajade lite när man gick på den. Inte alls mycket men jag vill inte ha ngt svaj. Nu ska jag själv bygga och funderar lite.

Flera altanritningar på nätet rekommenderar bärlinor på 195x45 om man vill ha spann på 2,3m och använda 145x45 som reglar.
Är det så att det var 145x45 bärlinorna som gjorde att altan kändes lite svajig?
 
mekkarn skrev:
Min kompis byggde alran enligt spännviddstabellen. Dvs 145x45 som bärlinor och inte långt mellan plintar, typ 1,2m Och med 2,2 meters spann mellan bärlinor och 145x45 som reglar.

Men den svajade lite när man gick på den. Inte alls mycket men jag vill inte ha ngt svaj. Nu ska jag själv bygga och funderar lite.

Flera altanritningar på nätet rekommenderar bärlinor på 195x45 om man vill ha spann på 2,3m och använda 145x45 som reglar.
Är det så att det var 145x45 bärlinorna som gjorde att altan kändes lite svajig?
Nu är inte jag nån eckschpert va, men jag tycker det låter som att din altankompis har lite onödigt tätt mellan plintarna och lite väl brett isär med bärlinorna?
 
Att ha för tätt borde ju inte vara ngt problem? Och det verkar som 2,2 var lite för mycket spännvidd. Men det är inom de rekommenderade måtten.
 
Kan du bedöma vad som svajade? Att få en 45x145 att svaja på högkant mellan 1,2 m borde vara omöjligt, framförallt när det är skruvade bjälkar och trall på så att allt samverkar. 2,2 m för balkarna däremot är på gränsen enligt tabellen. Så det borde väl vara den delen som kanske gav lite svaj.

Vad hade kompisen för trallvirke, inte 22 mm väl?
 
Jag är ingen expert på detta men jag tror att väldigt många överdiemensionerar. Jag byggde nyss min altan med 120x45 som bärlinor och med 180cm mellan plintar och bärlinerader. Sen 120x45 cc60 att stapla trallen på och altanen känns extremt stum.

Edit: 28x120 som trall
 
mekkarn skrev:
Att ha för tätt borde ju inte vara ngt problem? Och det verkar som 2,2 var lite för mycket spännvidd. Men det är inom de rekommenderade måtten.
Nä inget problem med svaj om det är för tätt mellan plintarna, men onödigt tänkte jag mest.
 
Det som svajar är alltså reglarna, bärlinorna är stumma och fina. Det är det som får mig att tro att det borde duga bra med 145x45 som bärlinor.
Jag har kollat på spännviddtabellen och som jag förstår den får du ha 2,3 m spännvidd med 145x45.
Och som sagt så finns det flera ritningar på nätet, beijer bl.a. som har 145x45 2,4 m spännvidd. Men med då grövre bärlinor.
Det var 120x28 som trall på hans altan.
 
Men det kan som sagt stämma att jag inte heller riktigt förstått spönnviddsstabellen.
 
Du kan alltid slå krysskolvar mellan reglerna för att få bort svikten.
 
  • Gilla
Kotteeh
  • Laddar…
mekkarn skrev:
Men det kan som sagt stämma att jag inte heller riktigt förstått spönnviddsstabellen.
Nog verkar du läsa den korrekt, eller åtminstone på samma sätt som jag läser den (om den nu är korrekt?). För 45x145 för både bärlinor och balk får jag max 1,85m mellan upplagen (plintarna) och 2,3m mellan bärlinorna.

Kommer själv att bygga i sommar med 45x145 för både bärlinor och balk, i samma nivå för att spara plats. Dvs en hel del infästning med balkskor. Jag kommer att gå ned i avstånd en del, ca 1,5 mellan upplagen för bärlinorna och 1,75 för balkarna.
 
Jag har själv bestämt att köra 145x45 med två m spann. Och bärlinor på 195x45 och 170x45 i väggbärlinan.
Krysskolvar. Är det samma som att kortla?
 
mekkarn skrev:
Är det samma som att kortla?
Inte riktigt samma teknik men man stabiliserar samma väg iaf.
DSC00020.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle dock vrida dem 45 grader för att få mer stabilitet.,
 
norrbottenstorpet skrev:
Inte riktigt samma teknik men man stabiliserar samma väg iaf.
[bild]
Jag har alltid trott att det var två olika benämningar på samma sak, nu har jag lärt mig något nytt igen. :)
Vad är det egentligen som gör krysskolvning bättre i vissa fall? Kan inte komma på något annat så här på stört än att det är bra för att motverka drag i längdriktningen på reglarna, men det inträffar väl i princip aldrig.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
Den motverkar tryck också genom sin utformning, samt att du lägger den mellan alla bjälkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.