Mycket vackert, i synnerhet trappen. Jag måste, med betoning på måste, så småningom ersätta den nuvarande stegen med en liknande trapp. Får jag fråga:
- Avstånd från "nedre golv till övre golv"?
- Antal trappsteg? Lite svårt att räkna.
- Ungefärlig vinkel på trappen?
- Är vangstyckena urfrästa för planstegen? Är det svårt att göra själv?
 
Riktigt snyggt! Gillade särskilt den fyndiga förvaringen längs takfoten.
 
Kanonsnyggt :) Får man fråga vilken typ av bets samt vilket hårdvax?
 
AnneFi
Tack så mycket alla, ska se om jag kan svara på era frågor.
Amatörbyggaren
- höjden är 280
- 15 steg
- vinkeln vet jag inte men med lite hjärna borde jag väl kunna räkna ut den :)
-vagnstyckena är utfrästa men detta gjordes när huset byggdes vi har själva bara sågat av stegen för att få plats med fötterna. trappan är alltså inte byggd av oss

mr_bygg- förvaringen är vi jättenöjda med. min idé. såg en bild från en husförsäljning med själva lådan och tyckte det var lika bra att göra förvaring i den. Har varit en hel del jobb eftersom facken inte är lika stora. allt ifrån 900 till 1200 mellan stolparna. Själva stolparna har vi också bytt. Originalen var inte gjorda att titta på så att säga.
locken är byggda i mdf som vi fick ta till lite i tjocklek för att behålla styvheten då det är ganska stora.
köpte gasdämpare som reservdelar på ikea för ca30 kr styck. de orkar inte lyfta locken helt men det är till stor hjälp när man är där o rotar.

marre123666 - vi har inte själva gjort golven utan lejt ut det, men jag tror märket är BONA och färgen heter Earth fick behålla färgen som blev över men jag vet inte vart jag ställt den :/
stolparna har jag själv färgat med OSMO dekorvax transparent valnöt men de är mycket ljusare och lite rödare,
 
Tack för svar. Jag upptäckte ju lite sent att ni själva hade sågat ur trappstegen.
Du behöver inte räkna ut vinkeln, jag har ju ett begränsat utrymme till buds, som jag måste använda, det får bli vad det blir. Om jag minns rätt ca 60 grader, men just den hårddisken kraschade för något år sedan.
 
Puttar upp tråden lite.
Vill gärna veta takhöjden i nocken på ditt fina sovloft!
 
Mycket snyggt! Gillade trappen mycket, samt väggarna i trappen. Vad valde ni för ledstång?
 
  • Gilla
Nenza
  • Laddar…
Tack för inspiration och bra vindsidéer! Skulle gärna vilja veta hur stor er vind är, AnneFi, Takhöjd i nock, längd och bredd på vinden tex, eftersom det skulle ge lite bättre känsla för hur mycket rymd vi kan få på vår vind.
 
K
En elvinch till trappen så man kommer upp säkert efter krogrundan hade jag saknat :D
Skämt åtsido så vart det jättefint :) bra jobbat!
Edit: gammal tråd såg jag nu, kanske har det tillkommit en elvinch sen sist? :)
 
Snygga lösningar!
 
Väldigt fint 👍
 
Riktigt, riktigt snyggt! Bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.