Det hette visst bullerdämpad eller ljudreducerande. Fresh TL 80F-dBF
 
Sedan vill jag göra ett tillägg angående imma på spegeln efter dusch, jag har studerat det lite noggrannare nu. Efter att första personen har duschat finns ingen imma på någon spegel! Duschar man varmt och länge två i rad tätt efter varande börjar den komma. Vi har alltså nu en mekanisk frånluft och en tilluft i ett litet badrum. Jag undrar hur det funkar när man har FTX eller FX?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Sedan vill jag göra ett tillägg angående imma på spegeln efter dusch, jag har studerat det lite noggrannare nu. Efter att första personen har duschat finns ingen imma på någon spegel! Duschar man varmt och länge två i rad tätt efter varande börjar den komma. Vi har alltså nu en mekanisk frånluft och en tilluft i ett litet badrum. Jag undrar hur det funkar när man har FTX eller FX?
Bara en fråga av ren nyfikenhet: varför är ni så rädda för imma på spegeln efter dusch? Är det oro för fukten eller är det för att ni vill kunna spegla er?

Jag frågar, för jag kör med det diametralt motsatta. Jag har ordnat så att den fuktstyrda fläkten i mitt badrum går att stänga av. Jag älskar nämligen att hela badrummet fylls med ånga, så när jag kliver ur duschen är det varmt och gott tills jag torkat mig. När jag sedan fått på mig morgonrocken och lämnar badrummet slår jag på fuktstyrningen så att fläkten drar ur all fukt. Denna taktik omöjliggör ju spegling totalt, men jag vet ju hur jag ser ut! :D
 
Man vill kunna spegla sig efter duschen, men det känns också bra att det inte är fuktigt överallt.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Man vill kunna spegla sig efter duschen, men det känns också bra att det inte är fuktigt överallt.
Det är ju fullt logiskt. Min sambo vill inte heller ha ånga i badrummet när hon duschar så hon har alltid dörren öppen (om vi inte har gäster förstås! :) ). Som tur är har vi var sitt badrum, eller jag har ett duschrum om man ska vara noga, så vi kan göra precis som vi vill.
 
Men varför tilluft i badrum? Själv har jag satt igen mina i bad o tvättstuga.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Karlmb: Se till att såga och göra alla hål i mdf-skivorna utomhus. Torka av dem och måla dem klara innan du tar in dem i huset.
Hmmm, foder målas på plats.
 
Så bra! Det är toppen med frisk luft. Synd bara att ni inte tog reda på hur ventilationen skall vara innan hålen togs. Tilluften skall vara i sovrummen och frånluften via bad och kök.Inte i badrum! Man brukar inte heller sätta ventiler i v-rum. Skämda luften ut i bad och köksventilator, toa och tvätt.
Sen är det en annan sak att man kanske vill ha ut fukten från dusch fort och då är det bra med en pax-fläkt i väggen men ändå bättre är det om den sitter på evakueringskanalen!
 
Vi satte i vårt radhus från 1967 ny tilluftsventil i alla sovrum samt en o v-rummet (enda bra stället på undervåningen) samt en ny multipax i badrummet som pricken över iet. Har gjort susen för inomhusklimatet
 
seniorkonsult skrev:
Så bra! Det är toppen med frisk luft. Synd bara att ni inte tog reda på hur ventilationen skall vara innan hålen togs. Tilluften skall vara i sovrummen och frånluften via bad och kök.Inte i badrum! Man brukar inte heller sätta ventiler i v-rum. Skämda luften ut i bad och köksventilator, toa och tvätt.
Sen är det en annan sak att man kanske vill ha ut fukten från dusch fort och då är det bra med en pax-fläkt i väggen men ändå bättre är det om den sitter på evakueringskanalen!
Vi tänkte noga över var hålen skulle sitta innan vi tog upp dem. I badrummet var det trots en frånluft uppenbarligen inte tillräckligt med ventilation, varför vi satte en tilluft också. Fungerar väldigt bra.

I vardagsrummet fanns det två tilluftsventiler när huset byggdes, vi återöppnade nu en av dem. De VVS-konsulter vi haft här har rekommenderat tilluft i vardagsrummet också. Det var avsaknaden av dessa som gjorde att vi fick undertryck i huset.
 
Det var som jag förstod fixat frånluft till skorstenen? men det krävs ju också en öppning under badrumsdörren så luft från övriga rum kan komma in.
 
seniorkonsult skrev:
Det var som jag förstod fixat frånluft till skorstenen? men det krävs ju också en öppning under badrumsdörren så luft från övriga rum kan komma in.
Nej, frånluft via skorstenen och en öppning under badrumdörren hade vi och det var inte tillräckligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.