Spix skrev:
För det andra innehåller vårt kranvatten mycket mineraler och salter och är från hälsosynpunkt ofta bättre än vattnet på flaska. Kranvattnet går igenom massiva kontroller, det gör inte flaskvattnet. Det kan vara gammalt och innehålla stora mängder bakterier samt att det ofta importeras från länder med sämre vatten än vad vi har.
Du håller alltså med om att det är stor skillnad ;)

Vi ska förresten köpa Husqvarna-varianterna, men kolsyrat vatten tycker jag inte är något vidare. Som tur var kan man slippa den kolsyran. :)
 
Frugan vill har kolsyrat vatten och jag vill ha is så det blir perfekt. Vi kommer också köpa Husqvarna.
 
Spix skrev:
Det är väl inte alls så himla stor skillnad. För det första är de flesta vatten på flaska som utger sig för att avra "mineralvatten" vanligt kranvatten. För det andra innehåller vårt kranvatten mycket mineraler och salter och är från hälsosynpunkt ofta bättre än vattnet på flaska. Kranvattnet går igenom massiva kontroller, det gör inte flaskvattnet. Det kan vara gammalt och innehålla stora mängder bakterier samt att det ofta importeras från länder med sämre vatten än vad vi har. Visst finns Ramlösa och Loka m.fl men jag skulle inte tro att det är varken bättre eller godare vatten än mycket av det kranvatten som finns i Sverige idag. De är  meningslöst att betala över 100 ggr så mycket för att få något man lika gärna kan få ur kranen.
Detta är OT, jag vet, men jag måste bara få påpeka att du har stora fel i dina påståenden. Naturligt mineralvatten är ett grundvatten som enligt reglerna kännetecknas av sina ursprungliga egenskaper. Enligt europeisk lag måste mineralvatten komma från en naturlig, underjordisk källa och buteljeras på platsen, utan alla andra tillsatser än en eventuell kolsyra. Den enda godkända tillsatsen är kolsyra. Vattnet ska också vara noga undersökt när det gäller innehållet och källan väl skyddad mot föroreningar. Till och med transporten från tappställe till förpackning är reglerad - den får inte gå med lastbil utan vattnet ska transporteras i speciella och kontrollerade ledningar. Det finns flera naturliga källor där vattnet dessutom är "kolsyrat" av naturen. Helt fantastiskt gott!  :-*  

Det innehåller dessutom många nyttiga salter och mineraler som absolut inte finns i vårt kranvatten. Kranvattnet innehåller istället klor för att hållas rent...

Sedan har vi benämningen "källvatten", vilket också ett grundvatten. Det får transporterats till ett annat ställe för buteljering. (exempelvis Vichy Nuoveux eller Loka). Det säger sig självt att det inte är lika fint som mineralvatten, men inte heller här får man tillsätta mineraler och smakämnen. Däremot är kolsyra tillåtet.

Sodavatten/bordsvatten är däremot vanligt kranvatten på flaska (som bordsvatten räknas dock även sådant naturligt mineralvattnen och källvatten som är smaksatt med till exempel citron eller lime. Eftersom det inte är tillåtet att förändra ett naturligt mineralvatten, exempelvis med aromämnen, klassas det smaksatta vattnet som bordsvatten).

Det är som med vin och olivolja, det gäller att veta skillnaden på olika kvalitéer så att man kan göra medvetna val... ;)

:)
 
Jag hänger med off topic ;)

Jag är inte riktigt säker på att det du säger stämmer helt heller. Inte för att det spelar så stor roll exakt vad reglerna säger, men då du verkar vara intresserad så...

lbg skrev:
Det innehåller dessutom många nyttiga salter och mineraler som absolut inte finns i vårt kranvatten. Kranvattnet innehåller istället klor för att hållas rent...
Tja, det finns kranvatten som kommer från grundvattentäkter med innehåll av mineraler som också återfinns i mineralvatten, och det är inte längre så att alla kommuner klorerar vattnet, då det nu finns andra metoder.

Sedan har vi benämningen "källvatten", vilket också ett grundvatten. Det får transporterats till ett annat ställe för buteljering. (exempelvis Vichy Nuoveux eller Loka). Det säger sig självt att det inte är lika fint som mineralvatten, men inte heller här får man tillsätta mineraler och smakämnen. Däremot är kolsyra tillåtet.
Hmm, enligt Livsmedelsverkets föreskrifter om naturligt mineralvatten och
källvatten (LIVSFS 2003:45) gäller följande:

"Med källvatten avses ett grundvatten som är avsett att användas som dricksvattten i sitt naturliga tillstånd och som förpackas vid vattentäkten."

Det måste alltså också förpackas vid vattentäkten, och ska användas i sitt naturliga tillstånd. Däremot finns inte samma krav på salthalt och vissa andra faktorer som för naturligt mineralvatten.

Vad gäller hur man får behandla naturligt mineralvatten och källvatten säger samma föreskrifter:

Naturligt mineralvatten och källvatten får inte behandlas eller tillföras
något utöver att
a) instabila ämnen som järn- och svavelföreningar separeras genom
filtrering eller dekantering, eventuellt efter syresättning; behandlingen
får inte ändra vattnets sammansättning av karaktäristiska beståndsdelar
som bestämmer dess egenskaper,
b) järn-, mangan-, svavel- och arsenikföreningar separeras genom behandling
med ozonberikad luft; behandlingen skall ha anmälts i förväg
till tillsynsmyndigheten,
c) fri koldioxid helt eller delvis avlägsnas med uteslutande fysikaliska
metoder och
d) koldioxid tillförs eller återförs enligt de villkor som fastställts i bilaga
1, avsnitt 2.

så, man får rena vattnet enligt vissa regler och man får ta bort och tillföra koldioxid (kolsyra).

Sedan har vi benämningen "källvatten", vilket också ett grundvatten. Det får transporterats till ett annat ställe för buteljering. (exempelvis Vichy Nuoveux eller Loka)
Loka och Vichy Noveau är vatten med tillsatta mineraler och därför varken naturliga mineralvatten eller källvatten. Vichy Noveau brukar kalla vattnet källvatten ändå.
 
Vad alla blev petiga helt plötsligt. ;D

Visst är det lite med vatten som med vin, men många vet inte vilka skillnader det är på buteljerat vatten, och många köper därför kranvatten på flaska som är sämre än det man själv har i kranen. Det finns vad jag vet ingen myndighetskontroll av buteljerat vatten medan det är en stäng kontroll på kranvattnet. I andra länder där man testat olika sorters buteljerat vatten har man uppmätt bakteriekonsentrationer som ligger långt över gränsvärdena, och det var inte en minoritet.

Jag såg ett program på TV där man tog reda på vad vattnet kom ifrån. Många av märkena med franska namn eller "natur"-namn kommer från industriområden i USA där man tappar kranvatten på flaska. Jag har för mig att en av dem var Evian som påstod att vattnet kom från alperna vilket inte alls var sant (men det kan vara ett liknande märke) Det visade sig också att ingen av personerna i testgrupperna kunde känna skillnad på de olika märkena om man tog bort kolsyran eller valde okolsyrade alternativ.

I sverige återanvänder vi inte vatten genom att klorera det som man gör i vissa andra länder. Vi har så pass mycket vatten att även på de orter där rening med klor är nödvändig sker det med oanseligt små mängder.

Slutligen kan man tillägga att grundvatten eller källvatten inte visat sig vara bättre, nyttigare eller mer smakfullt än bra kranvatten. Så varför betala 100 ggr mer?
 
Ha ha, ja, nu blev vi väldigt petiga av oss...  ;)

Jag gick således också in på Livsmedelsverkets hemsida och hittade detta som jag tycker styrker det som jag ville påpeka.

************************
Förpackat vatten

Det finns fyra huvudtyper av förpackat vatten, nämligen:

naturligt mineralvatten
källvatten
förpackat dricksvatten
bordsvatten


Naturligt mineralvatten och källvatten
Naturligt mineralvatten och källvatten är förbehållna beteckningar. Det innebär att man måste uppfylla speciell lagstiftning för att få saluhålla en produkt som naturligt mineralvatten eller källvatten. Den speciella lagstiftning som reglerar dessa två vattentyper är Livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2003:45) om naturligt mineralvatten och källvatten. I föreskrifterna finns regler om råvattnet, beredningen, slutproduktens kvalitet, märkning, saluhållande m.m.

En avgörande skillnad mellan naturligt mineralvatten och källvatten är att naturligt mineralvatten som utvinns i Sverige måste godkännas av Livsmedelsverket, vilket inte behövs för källvatten. Listor på godkända naturliga mineralvatten finns här (Förteckning över svenska naturliga mineralvatten och alla EU-godkända naturliga mineralvatten).

Mer information om godkännande av naturligt mineralvatten finns här och om import av förpackat vatten här (Internationell handel, Import/Särskilda livsmedel).


Förpackat dricksvatten
Det dricksvatten som förpackas ska uppfylla kraven i Livsmedelsverkets föreskrifter (SLVFS 2001:30) om dricksvatten. Dricksvattenföreskrifterna baseras på Rådets direktiv 98/83/EG, innehåller nationella tillägg, och definierar bland annat dricksvattenkvalitet i Sverige. Den avgörande skillnaden mellan förpackat dricksvatten och kranvatten är sättet på vilket det distribueras till konsumenterna, nämligen via ledningsnät respektive via konsumentförpackningar. Förpackat dricksvatten och kranvatten är följaktligen likartade produkter.

Bordsvatten
För övriga förpackade vatten (bordsvatten), t.ex. vatten med tillsats av salter och/eller aromer, gäller i princip samma regler som för andra drycker. Det innebär att det vatten som används för tillverkning av produkten ska uppfylla kraven i dricksvattenföreskrifterna, och att Livsmedelsverkets övriga regler för till exempel tillsatser och märkning ska tillämpas. Bordsvatten och kranvatten är följaktligen inte alltid likartade produkter. Mer information om tillsatser finns under Mat och hälsa/Tillsatser i livsmedel och om märkning under Företag/Märkning och Konsumentinfo/Märkning.

*****************************

Ksund, säkert finns det kranvatten som har naturliga mineraler och salter, jag generaliserade lite om kranvatten  ;). Däremot tror jag du missade att jag menade att Loka och Vichy N. INTE får kallas mineralvatten av just den anledning du själv anger. Däremot "får" det kallas källvatten. Se livsmedelsverkets listor på svenska godkända mineralvatten (där man bl.a hittar det kända Ramlösa, men alltså inte loka eller Vichy N.). Personligen föredrar jag andra mineralvatten, jag tycker de kolsyrar Ramlösa alldeles för mycket, dessutom är det ganska salt.

Spix, det godaste vatten jag någonsin smakat, alla kategorier, var när jag besökte Amalfikusten i Italien. Där fanns det en källa med ett fantastiskt vatten som smakade gudomligt, det var dessutom lätt "kolsyrat", helt naturligt! Vilken upplevelse det var att dricka det! Så visst kan mineralvatten vara många gånger godare än kranvatten, även om det visst finns gott kranvatten också.

Att de "fuskar" i USA med mineralvatten vet jag inget om, men i Europa finns det stränga regler och vi har kanske en annan kultur vad gäller mineralvatten här?

Hoppas att denna debatt ändå tillför något till denna tråd som ju ändå handlar om "bubbelvatten"  ;)

P.S Apropå skillnaden mellan mineralvatten och källvatten, så kan jag berätta att man skulle ALDRIG få motsvarigheten till Loka serverad om man bad att få ett glas mineralvatten i Italien. Där gör man, helt korrekt, stor skillnad på vatten och vatten... I Sverige kan man i värsta fall (händer titt som tätt) till och med få sodavatten när man ber om mineralvatten, kunskapen finns ännu inte.

 
C
lbg skrev:
Att de "fuskar" i USA med mineralvatten vet jag inget om, men i Europa finns det stränga regler och vi har kanske en annan kultur vad gäller mineralvatten här?
USA har nästan exakt samma regler som EU här. Så "fusk"-diskussionen gäller nog snarare konsumenternas oförmåga att förstå skillnaderna mellan de olika benämningarna.

En annan aspekt när nu diskussionen ändå ramlade in på detta är att det rapporterades härom året att "mineralvattentrenden" håller på att utvecklas till en egen liten miljökatastrof då vatten som ju traditionellt producerats lokalt helt plötsligt skall skeppas runt halva jordklotet. I australien t.ex. dricker man tydligen gärna vatten importerat från italien. Galet... :surprised:
 
cpalm skrev:
En annan aspekt när nu diskussionen ändå ramlade in på detta är att det rapporterades härom året att "mineralvattentrenden" håller på att utvecklas till en egen liten miljökatastrof då vatten som ju traditionellt producerats lokalt helt plötsligt skall skeppas runt halva jordklotet. I australien t.ex. dricker man tydligen gärna vatten importerat från italien. Galet...  :surprised:
Detta är något jag håller med om, trots min förkärlek till mineralvatten. Man får försöka hålla sig till lokala märken och/eller passa på att dricka goda mineralvatten när man är på aktuell ort.
 
Tillbaka till start-ämnet, fullstor frys med ismaskin. Är det någon som har hittat någon mer än den från Husqvarna/Electrolux? Vi är inne på att köpa denna modell men är inte helt förtjusta i designen. Hade hellre haft en med "platt" dörr. Är det någon som känner till om det kommit några fler modeller på marknaden eller om det snart skall komma?
 
ElinF skrev:
Tillbaka till start-ämnet, fullstor frys med ismaskin. Är det någon som har hittat någon mer än den från Husqvarna/Electrolux? Vi är inne på att köpa denna modell men är inte helt förtjusta i designen. Hade hellre haft en med "platt" dörr. Är det någon som känner till om det kommit några fler modeller på marknaden eller om det snart skall komma?
Vill ni ha platt dörr??? Jag tycker styrkan med skåpen är att dörren inte är platt, eftersom ismaskinen och vattnet då skulle ta bort stor del av skåpets volym. Vips har man inga fullsizeskåp längre.
 
lbg
Ett problem är som sagt att det är väldigt svårt att förstå och känna till skillnaderna på vattnet. Ett annat är att även om det finns regler har jag hört att man inte kontrollerar att de efterföljs och inga mätningar görs.


Jag var själv på Amalfikusten förra sommaren och gifte mig i Positano. Det var nog en av de bästa ställen jag någonsin varit på. Men den källa du pratade om missade jag nog.
 
ohh vad jobbiga ni är. Drick vattnet ni tycker om och var nöjda med det.
Vi köper det vi tycker om.
Ge upp nu, tråden har ju spårat ur. :(

Häls Niclas
 
Spix skrev:
Jag var själv på Amalfikusten förra sommaren och gifte mig i Positano.
Grattis i efterskott ;D

(tråden har ju redan spårat ur så...) ::)
 
lbg skrev:
Inte för att vara petig, men det är STOR skillnad på kolsyrat vatten och mineralvatten...  ;)
Inte för att vara petig men ditt inlägg är ganska O.T.
 
Kan man inte administratören splitta tråden och lägga det som är OT under en egen rubrik under "Övrigt"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.