Ja, jag förstår då inte varför det drar i min asklåda? Verkar jättekonstigt?

Dock kanske inte mina golv är så kalla allt eftersom??? Jag frågade min fru hur hon upplevt golven den senaste tiden och hon hävdade bestämt att de var varmare än vanligt!!??? Mäter jag tempen vid golv har jag +20-21. Jag är väl "känslig"?

Måste fortsätta att reda i detta med tilluften. Det stör mig en del...

Nog hade jag trott att tilluften skulle tillföras via spjäll precis som NunnaUuni??

Vi får väl se....
 
Steff skrev:
Ja, jag förstår då inte varför det drar i min asklåda? Verkar jättekonstigt?

Dock kanske inte mina golv är så kalla allt eftersom??? Jag frågade min fru hur hon upplevt golven den senaste tiden och hon hävdade bestämt att de var varmare än vanligt!!??? Mäter jag tempen vid golv har jag +20-21. Jag är väl "känslig"?

Måste fortsätta att reda i detta med tilluften. Det stör mig en del...

Nog hade jag trott att tilluften skulle tillföras via spjäll precis som NunnaUuni??

Vi får väl se....
Jag tycker det låter som att inte tilluftspipan funkar som den skall. Kaminen tar luften från den plats där det är minst motstånd och som du beskriver det innebär detta att kaminen tar rumsluften istället, vilket i sin tur leder till kyla i resten av huset p.g.a. diverse läckage.
 
För skojs skull mätte jag temperaturen inne under ugnen (tog bort asklådan och stängde luckan). Den mätte +14 grader!!!

D v s jag har nu inte eldat på snart 2 dygn och alla spjäll är stängda.
Jag kan inte se mitt tilluftsrör under ugnen :( Det är täljstensblock som skymmer.

Men inte är det väl särskilt bra att jag har +14 grader där? Jag menar om det nu inte finns något spjäll på tilluftsröret innbär ju det att ugnen kyls ned betydligt fortare än den skall? Eller?

Att det sedan är öppet genom askluckan ut till rummet borde även innebära att den kalla uteluften har fritt spelrum att strömma in i huset. Särskilt eftersom jag bakom ugnen suger in cirkulationsluft till värmeaggregatet!!! Egentligen borde ju då luften under ugnen sugas rätt in i värmeaggregatet och "fördelas" till hela huset?

Luften på golvet framför och bakom ugnen ligger på ca +18 och i övriga huset vid golv ca +21 >:(

Egentligen vet jag inte hur allt detta påverkar mitt hus, men principiellt känns det bara fel. Suck!
 
Steff skrev:
För skojs skull mätte jag temperaturen inne under ugnen (tog bort asklådan och stängde luckan). Den mätte +14 grader!!!

D v s jag har nu inte eldat på snart 2 dygn och alla spjäll är stängda.
Jag kan inte se mitt tilluftsrör under ugnen :( Det är täljstensblock som skymmer.

Men inte är det väl särskilt bra att jag har +14 grader där? Jag menar om det nu inte finns något spjäll på tilluftsröret innbär ju det att ugnen kyls ned betydligt fortare än den skall? Eller?

Att det sedan är öppet genom askluckan ut till rummet borde även innebära att den kalla uteluften har fritt spelrum att strömma in i huset. Särskilt eftersom jag bakom ugnen suger in cirkulationsluft till värmeaggregatet!!! Egentligen borde ju då luften under ugnen sugas rätt in i värmeaggregatet och "fördelas" till hela huset?

Luften på golvet framför och bakom ugnen ligger på ca +18 och i övriga huset vid golv ca +21 >:(

Egentligen vet jag inte hur allt detta påverkar mitt hus, men principiellt känns det bara fel.  Suck!
Mitt tips är fortfarande att fokusera på att säkerställa att "rätt" luft försörjer ugnen. Är tillförseln dold under ett block under ugnen så kan jag ju se ett scenario framför mig (utan att för den skull veta riktigt hur ugnen är konstruerat): ugnen tar den varma inneluften för förbränning, som i sin tur ersätts av dels kall luft via väggläckage, dels tung kall luft från ditt tilluftsrör som då lägger sig i golvnivå...
 
Å du som var så grymt nöjd i första inlägget  :-X

Ytterligare ett exempel på Murphys lag om alltings jävlighet  :p

Har väl inte riktigt klart för mig hur detta med tilluften funkar, men finns det ingen möjlighet att efter eldning plugga ena eller andra änden av den ingjutna kanalen med t.ex en tuss isolering för att se vilken skillnad det gör ?

Hoppas ni kommer till en lösning i.a.f.
 
Fråga: När du har rökgasspjället stängd, drar det genom askluckan från ungnen till rummet? Jag skulle kunna tänka mig att ditt luftspjäll bakom kaminen drar in luft genom kaminens tilluftkanal vilket kyler botten på kamin samt golvet framför och allmänt drar in kall luft i huset vilket bidrar till dina kilowattimmar.

Min andra reflektion är att kaminen tar sin tilluft från rummet snarare än från tilluftkanalen. Vilket dock inte är så farligt(vi har vår 1,5ton nunnaunni kopplad så då vi bara har självdragsventilation) då större delen av tiden kaminen avger värme är rökgasspjället stängt) Dock bör det inte bli kallt på golvet framför kaminen om den tar luften från rummet. Verkar som kaminen tar luft genom tilluftskanalen utifrån, genom askluckan och in genom ventilerna på glaset(luftspolningen).

Är kaminen kopplad att ta luft utifrån via kaminens botten och genom askluckan till luftspolningen så skulle nog jag täppa till tilluftskanalen och istället låta kaminen ta luften från rummet som då kommer tas från luftaggregatet om inte huset läcker in luft någon annan stans. Fördelen med detta är att luften som tas in i huset förvärms av frånluften, vilket är gratis. Istället för att kyla ner betongfundamentet samt kaminen. Samt att du inte riskerar att cirkulationsluftskanalen bakom kamin konstant drar tjuvluft genom kamin.

Prova först att täta askluckan med tejp eller liknande(akta dock täljstenen som drar åt sig fett och smuts som ett tvättsvamp) och se vad som händer. Har du möjlighet att komma åt tilluftkanalen under huset så kan du känna om du har drag, både när du eldar och när du inte eldar. Att isolera runt betongfundamentet kan vara en ide då betong leder kyla/värme mycket bra.

Som röris fick jag lära mig att distrubiera värme via luft är svårt, räcker med ett öppet fönster/dörr eller tjuvluft någonstans så kan hela systemet braka ihop. Detta kanske är ett sådant fall.
 
Jag följde rådet om att proppa tilluftsanslutningen :)

De har dragit en isolerad pipa (som är ingjuten i fundamentet) till ett galler i husgrunden. Jag lossade gallret utifrån och tryckte in lite stenull igår kväll bara för att testa.

Upplevde det som varmare inne igår kväll efter eldning ;D
Visserligen var det ju +3 grader men det har inte tidigare varit samma värme?

Det återstår att se på dygnsförbrukningen ifall det påverkar något :-?

Det är nu +21.5 grader istället för +18 framför ugnen :D

God Jul allesamman!!!
 
Jippi! Vi lyckades få vår Caminos Kantus II besiktigad till jul  
Nu blir det mysigt när släkten kommer på annandagen.

Jag har frånluftvärmepump och således ett ganska starkt undertryck i huset, jag måste se till att allt är stängt i kaminen när jag inte eldar eftersom kaminen annar blir som en gigantisk tillluftsventil med kallras som följd.


Köpt från swecore i Uppsala
www.swecore.eu

Täljstenskamin 10400:-
Helisolerad skorsten (Landy royal) 5,5m 11200:-
Glas-golvplatta sexkantig 1200:-
Taksteg 10 st + glidskydd 1000:-
Montering 3000:-

Totalt 26800:-

Vi är mycket nöjda med resultatet.

/Annelie
 
Steff skrev:
Egentligen vet jag inte hur allt detta påverkar mitt hus, men principiellt känns det bara fel.  Suck!
Det verkar inte så smart att ta förbränningsluften från rummet? Ditt hus är säkerligen ganska tätt, mitt hus byggt 72 väldigt tätt och ditt torde vara ännu tätare.
Din spis kräver mycket luft för att förbränna veden. Den måste komma in någonstans, i tilluftsventiler. När du eldar dras kall uteluft in i tilluftsventilerna och du kyler ner hela huset.
Om jag var dig skulle jag kontrollera om det blir något drag i uteluftsanslutningen på utsidan av huset. Använd en tändare och se om elden ser ut att sugas in i röret. Den borde slockna av draget när du eldar i kaminen.
Om du inte har det så är det inte rätt monterat.
Hur grovt är röret till uteluften?
 
Känner mig lite förvirrad? Eldar fortfarande med förbränningsluft från rummet?
Funkar egentligen inte vare sig bättre eller sämre än förut då den togs utifrån. Dock verkar inte fundamentet och ugnen kylas av lika fort nu ;)

Problemet med kalla golv är dock ett mysterium.

Höjer jag rumstermostaten till ca +22 blåser luftvärmen in mellan 30 - 40 grader i tilluften i samtliga rum. Då blir golven "som vanligt"? Sänker jag dock lite till runt +21 så blåser den "naturligtvis" in en lägre temperatur. När jag eldar (kvällstid) blir större delen av huset uppvärmt av ugnen och behöver egentligen inget tillskott av luftvärmen. Dit värmen inte riktigt når från ugnen måste jag dock spetsa lite som det ser ut. Problemet verkar vara att få en balans på värmesystemet som motverkar kallras etc... För rätta mig om jag har fel. Hade jag haft el-radiatorer i alla rum skulle kallraset ha motats via dessa och de kalla golven vara ett minne blott?
Nu verkar det som om det inte spelar någon roll ifall jag eldar eller inte. Jag är iallafall beroende av att blåsa in en högre temp i tilluften för att slippa golvdrag >:(

Hjälp mig med ideér :-?
 
Steff skrev:
Hjälp mig med ideér :-?
Har min spis rätt centralt placerat i huset (enplanshus) och framför spisen har jag i taket en takfläkt (en diskret utan lampor). Eldar jag och sätter på den efter tag blir det avsevärd skillnad på temperaturerna i de kringliggande rummen.
Står dörrarna öppna i dom så är det precis som om luften pressas ut mot dom.
Så det kan vara värt att testa med en takfläkt, verkar som värmen står stilla kring spisen, gäller att sprida ut den.
Fläkten kan pressa värmen neråt och utåt till det bättre.
Några element har jag inte heller förresten, frånluftsvärmepump med tilluftsdon i alla rum. Tre frånluftsdon precis ovanför spisen.
Eldar jag på lite friskt... mer än dina 13 kg  ;).. kommer jag lätt upp i 25-26 grader i centrala delen av huset.

Tilluften till spisen står alltid nästan fullt öppen (kommer underfrån torpargrunden) och har dessutom tillluften från rummet också öppen(halvt). Dvs den som finns på spisluckans ovankant, men det är mest för att hålla glaset sotfritt.
Finns ett tillluftsspjäll till för att ta rumsluften underifrån sotlådan, men detta är alltid stängt. Endast öppet när jag skall få fart på brasan.

M
 
  • Gilla
Kinell89
  • Laddar…
McDonald; Du skriver att du har en centralt placerad spis. Menar du täljstensugn eller vanlig kamin? Alla svänger sig med olika benämningar att det är svårt att ibland veta ;)

Tyckte det lät lite mycket med 25-26 grader?? Tyder på en kamin va?

Jag vred upp rumstermostaten ytterligare förut till nästan +23 grader >:(
Nu har jag temp. diff mellan +22 och +24 i hela huset PLUS varma golv :D
Känner mig bara lite osäker på energibesparingen >:(

Jag eldade imorse och ska snart köra ett par brasor igen. Ugnen står i ett hörn i mitt vardagsrum och tvärs genom rummet (ca 25kvm) har jag nästan +24 grader. Har i övrigt hyffsat öppen planlösning. Känns lite "fel" att elda bara när det är så varmt redan? Men, men. Hellre lite för varmt än kalla fötter och frusna benpipor :)
 
Hmmmm ja vad ska man kalla den, den är ju på bild i denna tråds första sida.
Det är en täljstensugn som du kallar den skulle jag tro.

25-26 grader blir det bara om jag vråleldar i den som sagt, brukar inte köra den så varm i normala fall.
Sen är den lite speciell på att utnyttja värmen från brasan. Rökuttaget sitter längst ner till vänster framifrån sett. Den varma röken går i en spiral runt hela ugnen innan den går ut. Det är möjligt det är så på alla ugnar eller...?
Avslutningsvis har jag en murad murstock som också hjälper till att höja värmen då den samlar på sig rätt bra av hettan.

M
 
Oops :cool: Glömde bort att din spis var med på bild. He he...

Som sagt... Tänkte rulla på så här ett tag för att se hur allt fungerar? Just nu har jag ca +22 grader överallt (med hjälp av luftvärmen). Eldade igår kväll så nu ger inte min Tulle något tillskott. Ska snart till att köra igång den igen ;)

Jag snittar ca 60 kWh/dygn i total förbrukning fortfarande. Vet ej vad jag haft tidigare men det känns bara lite högt med tanke på att vädret inte är så värst extremt :-/

Vi får väl se fram i vår vad det gett för utslag :-?

Men om man skall gå på faktiska uppgifter gällande energi innehåll i torr björkved så ger 1 kg ved vid förbränning ca 3 kW i avgiven effekt. Eldar man som jag ca 13 kg per dygn borde det ge ett energitillskott på ca 40 kWh. Vart tar det vägen??? För inte drar väl mitt hus över 100 kWh/dygn utan eldning??

Misstänker att mitt värmesystem hjälper till alldeles för mycket? Men annars får jag ju kalla golv liksom :-[ Suck :-/

Utvärderar mer senare tror jag? Då man vet lite mer hur det ser ut på längre sikt.
 
Har samma (liknande) luftburna värmesystem som du beskriver.

En fundering kring det du skrev om golvkallt... du kanske redan testat detta men i alla fall.

Om ditt Bacho värmeagregat har två lägen, kan det det andra (läge 2) vara till för just användning av alternativ värmekälla. Har för mig att jag läst att Bacho-aggregatet då kör med konstant vartal på fläkten och reglerar endast värmen med värmeslingan. I läge 1 (normalläget) varvar även fläkten ned när det är nog varmt i huset. I vårt hus sitter en temperaturgivare ganska centralt i huset, samt en givare i returkanalen från vardagrummet. Om ditt aggregat är likt mitt och du kör i normalläget borde luftcirkulationen genom Bachon minska när du eldar och därmed kallare golv i sovrummen.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.