Idag har vi äntligen beställt kök!!!

Efter sju sorger och åtta bedrövelser har vi tro det eller ej, kommit till skott och signerat orderblocket.

Vi trodde först att ett vaxat ekkök från Marbodahl eller Myresjökök var vår melodi men det var inte rätt. Tibro kändes aldrig hellylle och säljaren lämnade mycket övrigt att önska.... Invita låg läänge bra till och vi var nära en affär när det plötsligt inte kändes riktigt rätt i magen längre. Toppkvalitet på kök, proffsig köksarkitekt (tack för hjälpen Benita!), men tillslut insåg vi att luckan inte var det vi ville ha. Näsan vändes nu mot Ballingslöv som ratats på ett tidigt stadie pga en förväntan om höga priser, förvånade blev vi när det inte var speciellt mycket dyrare än annat vi tittat på. Vi hade nu konverterat till en fast tro på björk som material till luckorna. Och bytt design på köket. Två leverantörer fick hänga med till det bittra slutet (som leverantör i den prispressade IT-världen njöt jag för en stund av att sitta på Den Andra Sidan av förhandlingsbordet), Kök och Bad i Västberga och Faringe Såg. Båda visade sig mycket duktiga på att rita kök, erfarenhet fanns på båda håll. Dessutom slapp vi det säljsnack som många kör med, det gör mig heligt förbannad så det var skönt att jobba med leverantörer som förstår att *jag* förstår att båda parter skall överleva affären....

Efter en hyfsad prispress (tack vare Faringes kökskampanj) stod vi med två identiska erbjudanden och vi valde tillslut att gå vidare med Peter på Kök och Bad, vi började där och tyckte det var juste att avsluta där också.

Om 5-6 veckor väntar vi således en hög med paket innehållandes ett massivt björkkök från Ballingslöv (lucka studio), 40mm massiv träskiva i valnöt, diskbänk från Franke, frihängande fläkt från Thermex med tillhörande vindsmotor. Vitvaror kommer från Siemens och Husqvarna (ugnen), diskmaskin och kyl/frys i helintegrerat utförande.

Nu återstår bara att under leveranstiden fördigställa utrymmet där köket skall installeras. Golvvärme skall fixas, klinker skall sättas, nya fönster skall monteras, el skall dras, avlopp, vatten osv......Fritid? Näe...
 
Grattis!!!
Tittade på köksluckan, den är jätte fin!

 
HEJ !
Jag får gratulera till ett fint val, hoppas ni blir nöjda.

Det förvånar mig inte att jag och Sweli är gratulanter , då vi båda ska ha Ballingslöv kök... ;D (Meny)
Får man fråga hur stor bänkskiva i Valnöt ni köpte och vad den kostade? Om du vill kan du skicka mig ett meddelande. Vi ska kolla upp lite olika leverantörers priser på bänkskivor, men har inte hunnit börja än..

/ MVH Sabina
 
MathiasS skrev:
Idag har vi äntligen beställt kök!!!
Det är bara att gratulera!

Här tror jag många av oss på forumet kan dra lärdomar ifrån er upphandling.

Det är genom engagemang och hårt arbete som man når resultat!
 
Gratulerar till köket ser jättefint ut :)

Vi har hittat det köket vi vill ha och vi har fått offert,hur gör man för att pruta?
Jag är helkass på att pruta.
Det kök vi vill ha har vi inte hittat någon annanstans.
 
Jamenvisst...snygg lucka...Vi har liknande och är nöjda. Dock köpt på IKEA och bara massiv björk i ramen. Kul att den är modern än iaf vi har haft våra i sisådär 5 år. Men björk är väldigt bra. Skiten syns bara sådär "lagom" ;) samtidigt som den är ljus och fin.
 
Vi har också köpt ett kök från Balingslöv... :)
Vi valde luckorna Carat björk sen minns jag inte riktigt allt... måste hem och kolla. Får återkomma med mer info.
;D
 
hama170 skrev:
Gratulerar till köket ser jättefint ut :)

Vi har hittat det köket vi vill ha och vi har fått offert,hur gör man för att pruta?
Jag är helkass på att pruta.
Det kök vi vill ha har vi inte hittat någon annanstans.
Har man bara ett erbjudande, ett alternativ är det omöjligt/svårt att pruta. Engagera flera leverentörer, kolla priset på annat håll för att hitta argument (varför betala 2000 för en vattenkran om man kan köpa samma på www.sigro.se för 1300?). Jämför erbjudanden, resonera kring skillnaden.

Jag spelar med nästan helt öppna kort och försöker tydligt visa vad som är viktigt för MIG i affären. Många säljare hänvisar till mervärden som kanske inte är ett mervärde för just dig, SÅGA och visa vad du vill att dom skall jobba på. Hemkörning är tex inte värt ett shiiit för mig som har tillgång till lätt lastbil med lyft bak. Jag kör hellre själv hem grejorna och sparar några kronor.

Jag tycker också det är viktigt att *visa* att man respekterar och förstår båda parters situation. Som köpare kommer jag jaga priser till döddagar om det inte finns mjuka värden som göra att jag prioriterar annat. Säljarens jobb är och förblir att hålla så hög marginal som möjlight men ändå få affären, och i vissa fall tacka nej för att det kostar mer än det smakar. Som jag ser det brukar en bra förhandling sluta med att det svider för båda parter, då vet man att man träffat "rätt".....:)

Jag kan inte säga att jag brukar lyckas speciellt bra med prutningar, däremot är jag mycket noga med större inköp och undersöker marknaden NOGA. Det ger resultat. Det negativa med detta är att det tar TID och man är mer än lovligt trött på det hela innan det blir affär. Dock sover jag gott i vetskapen om att ha gjort en så bra affär som möjligt (eller om det var pga ren utmattning).

Har man hittat ett kök man vill ha men bara en återförsäljare är man ju torsk. Som tur är vet ju inte köksförsäljaren att alla andra alternativ är ointressanta. Var tydlig med att det är just deras kök ni vill ha men att pengarna helt enkelt inte finns. Gör en rimlig bedömning och var tydlig med vad det får kosta. Se också till att ha reservplanen klar om säljaren tackar nej.....
 
Gratulerar till valet!

Jag känner igen mig i varenda mening ;) Vi är just nu uppe i förhandling med just Kök och Bad i Västberga, dock med en annan säljare. Skrämmande hur liten världen är eller hur stort detta forum är ;D

Vi har också valt serien Studio dock har vi snöat in på ek. Den andra leverantören är Marbodal genom Svensk Köksinredning som har en likande serie vid namn Form (Ek).

Det är mycket intressant att hålla i denna upphandling (arbetar till vardags delvis med upphandlingar inom IT) för leverantörerna försöker verkligen bjuda under varandra, vilket ju är mycket trevligt ;D Marbodal började med 10% på alla kökssnickerier, då kontrade Ballingslöv med att bjuda på alla köksstommar, Marbodal reser sig upp och skickar med häll + inbyggnadsugn och dessutom erbjuder 10% på samtliga vitvaror. Nu väntar jag med spänning på motdraget från Ballingslöv...

Ett par övriga mindre +/- noteringar för de båda köksleverantörterna:

Ballingslöv:
+ Dörrspegeln är gedigen
+ Hyllplanen sitter ordentligt fast i skåpen
+ Smidigare sopsorteringslösning
- Inget hörnskafferi
- Säljaren vägrar skicka med ritningsunderlag/offert hem

Marbodal
+ Har hörnskafferi (dock inte i fullhöjd)
+ Ritningsunderlag samt ny offert skrifligt efter varje besök
- Dörrspegeln är fanerad
- Hyllplanen vilar enbart på små knoppar á la Ikea
 
ByggaNytt skrev:
Gratulerar till valet!

Jag känner igen mig i varenda mening ;) Vi är just nu uppe i förhandling med just Kök och Bad i Västberga, dock med en annan säljare. Skrämmande hur liten världen är eller hur stort detta forum är ;D

Vi har också valt serien Studio dock har vi snöat in på ek. Den andra leverantören är Marbodal genom Svensk Köksinredning som har en likande serie vid namn Form (Ek).

Det är mycket intressant att hålla i denna upphandling (arbetar till vardags delvis med upphandlingar inom IT) för leverantörerna försöker verkligen bjuda under varandra, vilket ju är mycket trevligt ;D Marbodal började med 10% på alla kökssnickerier, då kontrade Ballingslöv med att bjuda på alla köksstommar, Marbodal reser sig upp och skickar med häll + inbyggnadsugn och dessutom erbjuder 10% på samtliga vitvaror. Nu väntar jag med spänning på motdraget från Ballingslöv...

Ett par övriga mindre +/- noteringar för de båda köksleverantörterna:

Ballingslöv:
+ Dörrspegeln är gedigen
+ Hyllplanen sitter ordentligt fast i skåpen
+ Smidigare sopsorteringslösning
- Inget hörnskafferi
- Säljaren vägrar skicka med ritningsunderlag/offert hem

Marbodal
+ Har hörnskafferi (dock inte i fullhöjd)
+ Ritningsunderlag samt ny offert skrifligt efter varje besök
- Dörrspegeln är fanerad
- Hyllplanen vilar enbart på små knoppar á la Ikea
Ska ni handla i Västberga, prata med Peter, han har koll.

Angående Marbodalköket skulle jag vilja höja ett varningens finger..... Vi tittade inledningsvis på just Form EK men ju mer vi tittade desto mer osäkra blev vi på hur just vårt kök skulle se ut. Luckorna såg olika ut i alla visningskök vi tittade på (det han bli några stycken)!!! Ibland såg det riktigt bra ut (köpläge) men i några fall var delar av luckan så ljus att det inte liknade någonting. Vi valde tillslut att helt skippa denna typ av lucka pga detta och dessutom var det kanske mer jag än "vi" som ville ha eken..... B verkade har jämnare utseende på träet utan att för den skull se onaturligt ut.

I valet mellan M och B tycker jag också du skall rycka och slita i lådorna, det är en klass bättre på B även om M är fullt godkänt. Faller ni för B, lägg till lite extra för att få vad man kallar Blue Motion, självstängande lådor med broms. Du kan "slänga" igen en låda lastad med 20kg limpa, socker och stekpannor och den stannar ändå några centimeter från stängt läge för att sedan stänga sig mjukt. Bra för runda barnfingrar som inte vill bli platta och vi vuxna barn uppskattar Mercedeskänslan i lådstängningen.

Lycka till med upphandlingen!!!
 
Tack för tipsen!

Det är antagligen läge att byta just "vår" säljare på B, känns inte helt klockrent just nu...

Har också lagt märke till färg/nyans - skiftningarna på köksluckorna. Det är dock svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut om några år när träet har mörknat klart (om det någonsin gör det). Ett par vänner till oss har just M:s Form Ek och där ser det ok ut, än så länge!

Hmmm, Blue Motion har jag inte hört talas om! Är det Mercedestillägg för det också ;)?
 
ByggaNytt skrev:
Tack för tipsen!

Det är antagligen läge att byta just "vår" säljare på B, känns inte helt klockrent just nu...

Har också lagt märke till färg/nyans - skiftningarna på köksluckorna. Det är dock svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut om några år när träet har mörknat klart (om det någonsin gör det). Ett par vänner till oss har just M:s Form Ek och där ser det ok ut, än så länge!

Hmmm, Blue Motion har jag inte hört talas om! Är det Mercedestillägg för det också ;)?
Jag hoppas du har rätt angående färgskiftet, vi vågade inte riktigt som sagt!

Inte Mercatillägg, kanske BMW/Auditillägg.....du har ett PM.


 
Idag levererades köket! Herregud vad mycket prylar.... :surprised: Hela dubbelgaraget är fullt med skåp, lådor, frisidor, bänkar, beslag osv. Och detta är ändå ett rätt litet kök....




 
Efter sju sorger och åtta bedrövelser är nu köket till stor del monterat. Nu återstår finliret med spottar, lister, kranar och annat fix. Den massiva björken tillsammans med 40mm bänkskivor i valnöt ser helt fantastiskt ut.

Men aldrig får man vara helt nöjd. Idag när bänkskivorna packades upp upptäckte vi en skada på en skivas framkant. Lite intryckt helt enkelt. Embalaget hade ingen skada så det har inträffat redan på fabrik.....

Nu återstår att se hur detta hanteras....enligt anvisning från skivtillverkaren skall man inkomma med klagomål senast 5dagar efter leverans men vi har inte haft möjlighet att packa upp skivorna tidigare. Dessutom har jag inte velat bryta embalaget eftersom skivorna lagrats i drygt två månader. Som om det inte vore nog med detta verkar dessutom skivorna vara för breda. Skivan har exakt passning 610mm men skall enligt tillverkaren monteras med 5mm mellanrum till vägg - det går inte hos oss eftersom skivorna har exakt "rätt" mått och är inpassade mellan höga skåp. Felbeställt av köksleverantören?

Som om inte detta vore nog skall vi dessutom gifta oss tidigt i augusti med mottagning i trädgården - köket måste fungera!!!

Jämer och elände, vet inte om jag skall glädjas åt att köket blir bättre än perfekt så när som på en buckla i skivan eller vara förbannad över detta strul som riskerar att ställa till med *mycket* besvär. ???

Lita på att köksleverantören kommer få ett besök på måndag.

 
Vet inte om detta intresserar någon annan än mig själv, men jag fortsätter väl på inslagen väg:

Nu har Köksleverantörens snickare varit på plats och tittat på skivorna:

1. Igår använde jag vatten, en trasa + ett strykjärn för att försöka reparera skadan. Det fungerade över förväntan! Bucklan skall få sig ytterligare en omgång värme och vatten och därefter lite finslipning så är den antagligen helt borta. Skönt..... Tillverkaren av skivan säger förövrigt blankt nej till allting - glöm inte att packa upp allt du får skickat till dig och syna varje milimeter efter skador. Detta gäller bänkar såväl som skåp och luckor.

2. Storleksproblemet är löst. Två tag med cirkelsågen fixade detta så nu ser det faktiskt ut som jag kan skruva fast skivan ikväll!!!

Hittills bra support från Kök&Bad i Västberga som snabbt insåg allvaret i situationen - snickaren var här halvåtta idag som ett resultat av gårdagens dialog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.