MalZon MalZon skrev:
Har haft fullt upp så har knappt hunnit med att göra nåt, men idag började jag på läktningen.
Nu är ju frågan hur jag räknar ut måttet för bärläkten?
Jag var uppe på garagetaket och måttade läkten där, men det har försvunnit från mobilen tydligen.
Jag har 4100mm från nederkant på sista bärläkten till ströläktens topp. Har ca 60mm sparat för nockbräda.
Vad ska du lägga för pannor?
Borde finnas anvisningar där, och vad har du för taklutning?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad ska du lägga för pannor?
Borde finnas anvisningar där, och vad har du för taklutning?
Benders candor. 22 grader.
Ska klättra upp på garaget igen och mäta annars.
 
Nedersta bärsärken måste du höja upp 22 mm mer än resterande men det vet du kanske, ang mått så sätter du från takstolstassen 315 mm upp där ovankant första läkt hamnar!
Därefter sätter du 344 mm ( förutsatt att ditt 410 mått är från takstolstass……..)
 
E egge80 skrev:
Nedersta bärsärken måste du höja upp 22 mm mer än resterande men det vet du kanske, ang mått så sätter du från takstolstassen 315 mm upp där ovankant första läkt hamnar!
Därefter sätter du 344 mm ( förutsatt att ditt 410 mått är från takstolstass……..)
Japp, är den 45*70 längst ner.
Måttet är taget som du ser på bilderna. Bilden där jag börjar måtta är allra längst ner, alltså spontlucka, ströläkt och nedersta bärläkt har samma mått, så att säga.
 
Går framåt.
Vit träfasad, svart tak, carport under konstruktion, virke och byggavfall på marken, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Varför inget fast fönster i högra väggen?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför inget fast fönster i högra väggen?
På garaget menar du? Är in mot grannen. Även norrläge så får ändå inget direkt ljus där ändå.
 
Åsa Lund
Ok, jag gillar annars själv att ha ljus åt alla håll
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ok, jag gillar annars själv att ha ljus åt alla håll
Ja det är väl trevligt, men vill hellre inte ha nån insyn därifrån. Har plåtskåp längs halva den väggen ändå.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Nu ligger alla pannor på inklusive nock. Nästan lite stolt över mig själv :)
Inväntar plåtslagaren nu i nästa vecka, kan ju hoppas på det iaf.

Det som är kvar att göra nu är luckan(-orna) på gaveln, innertak, eldragning och målningen i stora drag.

Garage under konstruktion, bil inuti, stege, släpvagn, byggmaterial utspridda, bostadsområde, grå molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
Fortfarande inte någon plåtslagare........

Gjort klart luckorna iaf, är inte helt nöjd men det får fan va så.
Enda jag funderar på nu är vad jag ska ha som innertak?
 
Haft lite semester som så många andra.
Köpt färg för att måla carporten. Handlade råspont för att göra undertak, det sved att dra kortet ska jag säga. Ringde runt till lite olika firmor inom 10 mil ungefär för att få rätt längd och storlek billigast. Slutade på lokala byggmax... 120st 3600mm 20*120 blev det.
Håller på att förbereda elen ut till carporten. Använder ett av de tomma 50mm rören vi la i samtidigt som vi grävde grunden. Tänkte ha lite vanliga uttag, ett motorvärmaruttag och till belysning. Motorvärmaruttaget kommer att dras med 3-fas kabel inför framtiden när man kör elbil (ha-ha). Nä men det är väl lika bra ändå.
Har även handlat bänkbelysning. 2st 1500mm ledarmaturer på 40w 4000k totalt. Ska hitta någon lämplig slimmad hylla att sätta dem under. Ska passa på att ha laddstation på hyllan för alla handverktyg i samma veva.
Hade velat ha någon smäcker plåthylla av nåt slag, eller om man gör en egen. Ikea Lack? Vete fan, ska kika på det.
 
  • En trav trävaror säkrad på pallar i ett släp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg och utrustning på arbetsbänk i en organiserad verkstad. Skärm och arbetslampor syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund, gul kabelskyddsrör, grå krossgrus, svart kabel, skottkärra och del av spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Fått upp all råspont så nu har jag ett undertak :) Diffade 1cm på båda längderna efter 58st längder, känns ändå ganska lyckat med tanke på att man satt dem på "fri hand" utan att måttat.
Ska sätta dit en täckbräda i mitten av taket så det smälter ihop lite med resten av bygget. Blir lite personlighet med. Fördragit el för lite spottar med.
Kom på att jag inte visat luckorna. Är i stora drag hyfsat nöjd med dem, men en lite tankevurpa med gångjärnen... Fick spräcka stående foder för att få dem att kunna öppnas och stängas haha Sen skulle de stående vart utanför den nedre liggande, men skit samma.......
 
  • Tvåbilsgarage i trä med bil, gräsklippare, ved och byggmaterial under öppen del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad, symmetriskt fönsterluckor, husknut, enkelt och minimalistiskt, svarta gångjärn och lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagetak i trä, bil med takräcke, vit trävägg, metallbeslag, naturligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isak90 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du använt grundmålad panel?
När ska du måla i så fall?
Pratade med en målare om den sortens grund. Han menade att det är bara Transportskydd. Så inget som räknas som grund enligt färgtillverkare. Alltså grundmåla som vanligt oavsett att det är "grund" på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.