G Greatstomp skrev:
Hej
Håller med Räcker med en svart kloss så att den "står" på klossen. Känner du dig osäker så finns det kanske plats för två klossar på bredden
Funderar på om det skulle finnas typ som ark man klipper till en passande kloss. Ska kika på det. Men 10mm bör jag ha va?
 
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Funderar på om det skulle finnas typ som ark man klipper till en passande kloss. Ska kika på det. Men 10mm bör jag ha va?
5-10 mm räcker. Tänk höjde på en vattendroppe. Så längre den är högre på den
 
jag har kört med dessa till min altan, för att lägga mellan på diverse ställen. borde kanske kunna funka_

https://www.my-plast.de/terrassenpads.html

om det finns liknande i sverige, annars direkt från dessa ovan, eller de säljer även via amazon, det var så jag hittade dem.
 
P Peter_Bromma skrev:
jag har kört med dessa till min altan, för att lägga mellan på diverse ställen. borde kanske kunna funka_

[länk]

om det finns liknande i sverige, annars direkt från dessa ovan, eller de säljer även via amazon, det var så jag hittade dem.
Beställa från tyskland känns lite överarbetat haha
 
MalZon MalZon skrev:
Beställa från tyskland känns lite överarbetat haha
jo, kanske det, det var mest för att visa något du kan klippa till som du vill.
 
Fräste stolparna så de passar på plintarna.
 
  • Staplar av träplankor med urtagningar, förmodligen för byggkonstruktion, på ett betonggolv, delvis täckta med blå presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar funderingarna...
Ska olja, grunda och måla stolparna innan de åker upp. Väl där sen... Hur fäster jag innersta stolparna lämpligast i fasaden på garaget? Som man ser på sista bilden så är det en stående regel innanför, dock förskjuten från centrum på stolpen. Ska man satsa på att fästa stolpen i regeln, eller "räcker" det att den sitter i panelen? Tänker mig stolpe, panel, gles, regel, vi är ju uppe på ca 160-170mm innan ens stående reglar från ytterdel på stolpen. Ska man borra hål för skruvar eller ska man köra grova träborr rakt in bara?

Bultarna för stolparna i plintarna, typ galvade 6-kant med mutter?

När väl stolparna är uppe med limträbalkarna, hur hade ni andra stabiliserat båda sidor innan takstolar åker på? Snedsträvor rakt över? Eller snedsträvor ner på backen? Känner att jag vill ju ha dem där hela tiden tills råsponten ligger på taket och man fixat stationerade snedsträvor.

Snedsträvorna som jag ska ha permanent sen skulle jag vilja se lite exempel på om någon har :)
 
  • Vit träpanelvägg med en obehandlad trälist i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett obehandlat träbräde framför en vit trävägg. Ljus, enkel, ren, vertikal orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongblock med utstickande metallstänger vid husvägg, på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var och hämtade 2st arbetsbänkar i fredags. Beggade, men i väldigt bra skick så när som skruvhål som förra ägaren gjort för diverse grejer. Tror han hade haft skruvstäd, plåtsax och plåtbock. Ska ju iofs själv ha skruvstäd, men kanske inte precis där han haft den innan. Funderar ändå att dra över rostfri plåt över hela ytan och upp nån decimeter upp på väggen. Lätt att hålla rent och så :)

Annars är det min föregående fråga som jag strandat lite i.
 
  • Verkstadsinteriör med verktygslådor, arbetsbänk, svetsmaskin och hyllor. Rött och svart färgtema. Organiserat och rent utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Om inte denna räcker https://www.byggmax.se/träskruv-c4-60x180-p249693
Så försänk skruven in i stolpen , borra med en flat träborr .

När jag stabiliserade mina garageväggar så använde jag glespanel , satte dessa som ett kryss mellan långväggar + även på diagonalen , på långväggar .
Avståndet mellan väggar var 5 m , funkade även att skarva glespanelen om de var för korta
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om inte denna räcker [länk]
Så försänk skruven in i stolpen , borra med en flat träborr .

När jag stabiliserade mina garageväggar så använde jag glespanel , satte dessa som ett kryss mellan långväggar + även på diagonalen , på långväggar .
Avståndet mellan väggar var 5 m , funkade även att skarva glespanelen om de var för korta
Den kommer 15mm in i stående regel när man räknat ort stolpe, panel och gles. Innersta stolparna kommer ju i vilket fall bära minst vikt och kommer ändå stå stadigast då det blir samma princip med innersta takstolen.
Känns som att det bör räcka om den fästs genom panelen och glesen ändå.

Såhär såg ju garaget ut innan panelen åkte på så blir ju samma princip som du säger.
 
  • Nybyggt trähus under konstruktion med exponerade bjälkar, stöttor och en betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Har lasrat höjden på stolparna och sågat av dem. Handlade olja, grund och färg till dem. Tänkte lägga ett lager olja och grund sen 2 lager färg innan de åker upp. Har oljat ändträet 2gånger extra på både stolparna och balkarna. Borde fan funka.

Kom på sen att jag kan inte kryssa mellan stolparna medans jag hänger upp takstolarna. Ska använda min traktor för att få upp takstolarna och behöver ju då köra mellan stolparna med traktorn, själv lyfter man ju inte upp dem lixom. Jag får nog hitta på nåt annat, men det löser sig nog :)
 
Tomture61
MalZon MalZon skrev:
Har lasrat höjden på stolparna och sågat av dem. Handlade olja, grund och färg till dem. Tänkte lägga ett lager olja och grund sen 2 lager färg innan de åker upp. Har oljat ändträet 2gånger extra på både stolparna och balkarna. Borde fan funka.

Kom på sen att jag kan inte kryssa mellan stolparna medans jag hänger upp takstolarna. Ska använda min traktor för att få upp takstolarna och behöver ju då köra mellan stolparna med traktorn, själv lyfter man ju inte upp dem lixom. Jag får nog hitta på nåt annat, men det löser sig nog :)
Ställ ändträt i en hink / fat med ändträolja och låt det dra i sig , ett dygn eller så (y)
 
Hade man ju kunnat göra men de är oljade 3 gånger nu iaf :)
Ska grunda dem idag så kanske jag kan måla första varvet ikväll.

Tänkte jag skulle handla lite bult till dem idag. Funkar Rostfria 6-kant med muttrar? Eller ska jag använda några speciella?
Likaså hålplatta vid stolpe - balk, hur långt upp på balken ska man gå med den? 100*200? Sätter på båda sidorna. Spika eller ankarskruv?

L-profiler tar jag några liknande som håller takstolarna på garaget, sätter även där på båda sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.