Fick hem luftvärmepumpen idag. Ska börja köra på med gipset nu kommande vecka så det händer nåt igen :)
 
  • Två lådor med en Panasonic luftvärmepump i ett garage, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
Fått upp lite gips i taket. Hockeyn tog ju ett snopet slut så får lite tid över nu...

Mvh Jonas
 
  • Byggplats interiör, isolering, trästomme, gipsvägginstallation, stegar, träfiberplatta, byggarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Packen med gipset ligger i vägen annars hade hela högdelen vart klar. Är de 1½ skivorna och strängarna längst ut vid långsidorna. Är 38 resp 37,5cm så blir att spräcka några skivor.

Mvh Jonas
 
  • Inomhus byggarbetsplats med ställning, osynliga väggar, konstruktionsmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått upp lite gips på väggarna med. Börjar med långsidorna så när jag är klar med dem så är det "bara" kortsidorna kvar haha. Psykiskt... Vilket skitgöra detta är!

Mvh Jonas
 
  • Byggarbetsplats inomhus med OSB-skivor, stegar, verktyg och byggmaterial synliga. Verkar vara under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage i byggfas med gipsskivor, OSB-paneler, bildäck, och delvis synligt fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
Fick hem 25m matarkabel idag.

Mvh Jonas
 
  • Rulle av svart kabel mot vit yta i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MalZon MalZon skrev:
Fått upp lite gips på väggarna med. Börjar med långsidorna så när jag är klar med dem så är det "bara" kortsidorna kvar haha. Psykiskt... Vilket skitgöra detta är!
Det är nackdelen med ett stort garage. Mkt att bygga. Men, det görs ju bara en ggn, till skillnad från behovet av garaget. Du får sätta upp din mentala målbild, och ta till när det känns trögt. (Lätt att klämkäckt förnumstigt säga, men inte lika lätt att tillämpa effektivt, men det går.)
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Ja det är inte mycket gips kvar. Har 4-5 skivor kvar under loftet. Sen då väggar och tak uppe på loftet, det kan ju bli ett äventyr att få upp de i taket där. 110cm är det mellan golv och gles nu.
 
Har dragit matningskabeln idag, 25m räckte fint.
Satte upp några skivor gips med, så nu kan jag inte få upp mer innan elektrikern vart här och dubbelkollat kopplingarna för brytarna m.m.
Börjar fundera på hur man ska lyckas få upp gipset i taget på 110cm höjd?
Har även börjat funderat på att sätta 4 eller möjligtvis 5st spottar över garageporten, nu innan jag stänger den väggen med.

Mvh Jonas
 
Då jag bytte garageportar en gång i tiden satte jag en led-list istället för spottar. Blev snyggt med en jämn belysning men det är ju en design fråga. Spottar kan vara snyggt.
 
Sett den lösningen men nä, det är inget jag går igång på. Får bli spottar, men vet inte riktigt hur många.
 
MalZon MalZon skrev:
Ja det är inte mycket gips kvar. Har 4-5 skivor kvar under loftet. Sen då väggar och tak uppe på loftet, det kan ju bli ett äventyr att få upp de i taket där. 110cm är det mellan golv och gles nu.
Precis där har jag kört stopp. Alltså gipset under ett loftet. Till slut blir man så less att man orkar inte se slutet. Gipset på väggar och och tak ovan loftet sitter dock på plats sedan en tid tillbaka. Din oro för hur det kommer att gå på 110 cm höjd är inte helt obefogad kan jag säga. Jag höll på och krångla med stöttor och grejer. Sedan skruvade jag en regel på väggen 20 mm under taket som jag la upp gipset på medan jag skruvad upp det. Den var till stor hjälp. Men loftet ångrar jag inte en sekund. Det är redan fullt med grejer :)

Nu ska jag samla mod och köra igång igen. Har en vecka över från en inställd fjällsemester så jag ska passa på med skivorna under loftet. Men där fungerar det med skivlyft.

Lycka till
Mats
 
Nja asså under loftet är det normal takhöjd på ca 2500mm så där var det inga som helst problem, det är själva taket över loftet som är 1150mm som är den stora gåtan. Har ju massa bråte där med tyvärr som jag måste flytta runt samtidigt som man ska gipsa.

Jag har snart ett nytt litet knyte i familjen så får lite dagar här jag med så tänkte fixa till detta under den perioden. Om jag har tur så får jag väl låna den lilla nångång :)

Så här ser det ut nu, organiserat kaos som bara jag hittar i... Man skäms ju hur det ser ut kan jag säga.
 
  • Ett oorganiserat vindsutrymme med synliga träbjälkar, däck, verktyg och diverse föremål utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med skräp, verktyg, material, delvis raserat tak, konstruktion pågår eller skadats. Byggnadsarbete eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad verkstad, bil, verktyg, byggnadsmaterial, pågående konstruktion eller renovering, rörigt, inomhusarbetsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det var så klart så jag menade. Taket ovanför loftet inte under. Du ska vara glad du att du har ett kaos som bara du hittar i. I mitt kaos hittar inte ens jag längre. Dumt nog hittade jag min drömbil innan garaget blev klart och dessutom följd det med tre fulla hästtransporter med reservdelar så loftet är fullt redan. Och även garaget för den delen. Efter mycket kollande och uträkningar utifrån specifikationerna på takstolarna har jag hängt dom i loftet. Det innebär att jag inte kan ha allt för tunga grejer däruppe men dom skulle klara rätt mycket ändå. Sedan ser jag till att ställa det som är tungt när väggen för att minska belastningen på takstolarna.

Du var smart som satte loftet ovanför portarna där takhöjden ändå blir begränsad av portskenorna. Jag har mitt i andra ändan av garaget. Men det funkar det också. Det blir arbetsbänk och hyllar därunder.

Lycka till med den väntade lillen :)

/Mats
 
Har du någon bild eller nåt på din lösning? Måste ha inspiration känner jag. Har börjat fundera på någon lösning av träreglar och domkraft av nåt slag.

Ja längst in på vänstersidan, typ där gipset ligger kommer det bli en 2 pelarlyft. Så lofter över porten kändes som 2 flugor i en smäll, dels med döytan som blir där och att kunna hänga porten i. :)
 
Jag har nog inget kvar av det jag använde. Men som jag nämnde skruvade jag upp en regel på väggen strax under taket som jag la upp ena långsidan på. Sedan lyfta jag upp skivan och satte ett T-format stöd under. Men det fungerar ju bara på skivorna längst in mot väggen. På nästa rad har jag för mig att jag satt en regel i skarven med ett gap ut mot nästa skivrad. Krångligt var det i alla fall och jobbigt att krypa runt trots att jag inte är så lång. Nu har du ju dessutom en hel del grejer på loftet som kanske inte gör det enklare.

Nu har du kanske köpt skivor men annars vore nog 900 mm skivor att föredra. Fast dom är tyvärr nästan lika dyra som 1200 mm skivor.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.