MalZon MalZon skrev:
Ok, och pumparna har funkat klanderfritt? :)

Vilka modeller har ni?

Mvh Jonas
Inga problem alls men den är som sagt bara 2,5år. Jag har en HZ9RKE-5.
Arbetskamraten har en HZ25TKE i garaget och en HZ25UKE i huset.
Väljer du en Panasonic väl då en firma/installatör som ger 5års garanti.
Kopplingen mot Verisure har aldrig krånglat. Annars har typ alla pumpar numera wifi så det är inget problem att fjärrstyra.
Daikin har även fina pumpar med stora innedelar. Stora innedelar värmer stora mängder luft utan att behöva gå på högsta fläktläget.
 
Ok, bra att höra. Vad tror du elkostnaden är på enbart pumpen när det är kallt ute? Bara för att jag är nyfiken..
Funderade på att sätta in en lite mindre modell i kåken i framtiden, kunde ju vart "smidigt" att ha samma märke i garaget och i huset.

Annars, tips på någon pump som skulle kunna passa mig?
Som sagt, 14*8*4m. Tanken är att hålla hyfsad temp, inte rumstemp kanske, men 15 grader iaf. Dubbel isolerad grund, 190mm isolering i väggar och till en början 145mm i taket (kommer att komma mer men inte just nu).

Sen funtar jag fortfarande på ventileringen. Men annars verkar ju en kanal med Paxfläkt vara ett enkelt alternativ. Men har svårt att tänka mig att den fixar att ventilera hela bygget, sen att det inte ska förstöra isolerade effekten i bygget när den inte är igång.

Mvh Jonas
 
Jag har knappt ingen ventilation i vårt garage som är 13x7. Passiv frånluft är rör genom taket upp i huv med ett nerdrag på ca 30cm på insidan och en ventiltallrik som går stänga vintertid. Tilluft är självdrag.

För svets och liknande så är punksug det vettiga. Eller en frånluft på timer så man klämmer igång den när det behövs. En evakueringsfläkt helt enkelt.

Ett aktivt garage med flera bilar säger du men är det för dig eller är det ett kompisgarage där det kommer mekas med flera bilar på samma dag. Starter är inga större problem men tomgångskörning vid tex. tändinställningar eller annan felsökning är ju så klart ett problem men det kräver nästan rulle för att funka bra.

Luftvärmepump är ju vettigt för att hålla bra grundtemperatur och skapar bra cirkulation så inte all värme ställer i taket.
 
Funderade på en paxfläkt på timer, när det behövs. Men skulle nog ändå se en fläkt om flyttar lite mer luft så det faktiskt blir mer utvädrat. Men kanske jag som målar upp det som ett större problem än vad det är ändå.. Om jag tar en kanal med paxfläkt då kanske?

Det är enbart för mig själv, och det jag menar med aktivt är några timmar per dag, med allt vad det innebär. Kommer ha 3 olika projektbilar behöver all sorts jobb. Har arbetat i verkstad innan så vet på ett ungefär hur miljön blir i en lokal, och att jag hyrt mekgarage i 10år.

Luftvärmepump har jag nästan snöat in på Panasonic CS-NZ25TKE. Vet inte riktigt varför men den känns vettig.
 
Det går ju att börja lite lagom med ventilationen. Om det sedan visar sig inte räcka till ibland, så vet du ju när och ca hur mkt extra vent som behövs. Är ju lätt att komplettera och borra hål i väggen för att montera lämplig utrustning.
 
Tanken var att dra elen till fläkten nu isf, och få den med inbyggd, så att säga.
 
Tackar! Den där ska jag kika vidare på :)
 
Ska beställa fläkten nu tänkte jag. Finns ju en hel del andra att välja på med. Men denna som du rekommenderade verkar vara varvtalsstyrd, monteringsfäste för vägg och vara energisnål av alla som finns där.
Tänkte ta med ett backspjäll och några klammers.
Funderade även på ett galler på utsidan. Funkar det med ett sånt här? https://soliduct.se/sjalvdragsgaller-abc-gc-o160-aluzink.htm
 
Tomture61
Undrar om det där gallret dämpar flödet av luften , beror ju också på hur mycket du vill vädra ?
Ett 160 spirorör med myggnät ?
 
Tomture61
Bättre .
 
Såg ut att vara fina armaturer. Dyra? Vad kostar de?
Berätta gärna mer om ditt val, jag hade nog övervägt ändå kallare ljus, men 4k känns vettigt.
 
S skyisthelimit skrev:
Såg ut att vara fina armaturer. Dyra? Vad kostar de?
Berätta gärna mer om ditt val, jag hade nog övervägt ändå kallare ljus, men 4k känns vettigt.
Vet faktiskt inte alls vad de skulle kosta till privatperson över disk, du t 2000-2500kr st skulle jag kunna tänka mig.
Fick låna hem en sån här för att pröva, var tänkt att jag skulle ha modellen mindre, 36w. Men tydligen så var det så liten prisskillnad på dem så jag kände inte för att vara dumsnål. :) Vad jag har gett är väl inte officiellt, men en elektriker jag känner har köpt dessa i sitt namn. Men kan tänka mig att jag fått dem till 30-40% billigare..
 
MalZon MalZon skrev:
Vet faktiskt inte alls vad de skulle kosta till privatperson över disk, du t 2000-2500kr st skulle jag kunna tänka mig.
Fick låna hem en sån här för att pröva, var tänkt att jag skulle ha modellen mindre, 36w. Men tydligen så var det så liten prisskillnad på dem så jag kände inte för att vara dumsnål. :) Vad jag har gett är väl inte officiellt, men en elektriker jag känner har köpt dessa i sitt namn. Men kan tänka mig att jag fått dem till 30-40% billigare..
Jag snålade på armaturerna i mitt garage. Inte antal men kvalitet. Bygget kändes dyrt nog redan så jag köpte på Harald Nyborg. Nu efter 10 år spricker plasten och armaturerna hotar att ramla ner så jag kommer få byta ut allihop vilket är ett jäkla meck när garaget nu är fullt med prylar plus att jag får ta kostnaden en gång till fast dyrare nu då. Så att inte snåla in på armaturer skulle jag säga var ett klokt beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.