I
Ja, jag har läst alla trådar om hur den skall kopplas och att instruktionerna är fel, men jag måste vara korkad för jag förstår fortfarande inte.

Lite bilder på hällen, kabeln som följde med och en bild på hur en forummedlem kopplat sin häll, är det korrekt mot hällen?

jag har även en bild på hur den befitnliga hällen (billigaste skräp hällen ifrån Ikea) är kopplat mot kopplingsdosani väggen och den verkar ju bara vara 1 fas?

Oavsett vilket så undrar jag vilka färger (jag vet att man inte ska lita på färger) som ska kopplas från hällen till väggen. jag förstår att Blått till blått, svart till svart, jord till jord, men blir fundersam på den gråa och bruna, eftersom den bruna ifrån den befitnliga är kopplat till vitt?

Någon som kan förklara detta som om jag vore 5 år gammal?

Evigt tacksam.
 
  • El-uttag öppnat: kablar anslutna till skruvterminaler, skyddskåpa nertagen, silvergrå bakgrund, teknisk underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska ledningar med kopplingsklämmor i öppen väggbehållare, nära diskho och kastrull. Installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsdiagram över elektriska anslutningar för olika spänningar med färgkodning och kontaktmärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kabelanslutningar öppnas på vägg, schematisk etikett, installation under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Nu har jag läst allt en vända till och inkopplingen mot hällen (bild 1) ska vara korrekt, den gråa ligger på nr1 som är ”blind”. Är dock osäker på inkopplingen mot dosan.
Blå mot blå
Brun mot brun
Svart mot svart
Jord mot jord
Grå (L3) kopplar jag mot vit.

korrekt?
 

Bästa svaret

Ja, om färgerna är korrekta. Det kvittar vilken fasledare som går mot vilken.
 
I
D Daniel 109 skrev:
Ja, om färgerna är korrekta. Det kvittar vilken fasledare som går mot vilken.
huset är byggt 2005, det är förstås ingen garanti för något men vi får hoppas att färgerna stämmer!
 
Vad är det du inte förstår? Förklara gärna så att vi kan förklara. Kanske är det färger som förvillar.

Du behöver först titta i kopplingsdosan på väggen och identifiera de tre fasledarna, neutralledaren och skyddsjordsledaren. Det tror jag du klarar galant.

Därefter ska du välja två av fasledarna som ska användas till hällen. Försök lista ut ifall det finns en tanke med att dagens häll är kopplad till den grå fasledaren. Kanske ska du följa det exemplet och sedan välja en till. Det gäller att lista ut vilka två faser som är lägst belastade (samtidigt som hällen används).

Sedan kopplar du varsin fasledare till L1 respektive L2 i hällen, netrualledaren till N och skyddsjordsledaren till Enkelt ikonliknande symbol med tre linjer och en cirkel, liknar en eluttag eller strömbrytare. . Du ser att det finns dubbla terminaler för neutralledaren. Se till att du har bygeln på plats däremellan. Sedan ansluts neutralledaren till valfri plint av dessa två.

Denna anslutning är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I
Jag kopplade kabeln mot hällen enligt hur det var kopplat på första bilden och mot dosan matchade jag jord mot jord osv, vitt mot grått.

allt funkar som det skall, tack för hjälpen.
 
I
Jahapp, nu testade vi att köra hällen och har stresstestat den lite genom att köra den på boost funktion och det fungerade bra, men drar vi på ugnen som blir den grinig och löser ut jordfelsbrytaren.
 
Då behöver du tillkalla en kunnig person som kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det du inte förstår? Förklara gärna så att vi kan förklara. Kanske är det färger som förvillar.

Du behöver först titta i kopplingsdosan på väggen och identifiera de tre fasledarna, neutralledaren och skyddsjordsledaren. Det tror jag du klarar galant.

Därefter ska du välja två av fasledarna som ska användas till hällen. Försök lista ut ifall det finns en tanke med att dagens häll är kopplad till den grå fasledaren. Kanske ska du följa det exemplet och sedan välja en till. Det gäller att lista ut vilka två faser som är lägst belastade (samtidigt som hällen används).

Sedan kopplar du varsin fasledare till L1 respektive L2 i hällen, netrualledaren till N och skyddsjordsledaren till [bild]. Du ser att det finns dubbla terminaler för neutralledaren. Se till att du har bygeln på plats däremellan. Sedan ansluts neutralledaren till valfri plint av dessa två.

Denna anslutning är behörighetskrävande.
Hej Bo,

Jag tror du har en poäng med att jag ska fundera på varför det är kopplat som det är idag.
Som det är nu följde jag inte hur den gamla hällen var kopplat utan kopplade L1 på den bruna fastledaren. Den gråa kopplade jag på den blinda och i dosan till den vita.

Borde jag koppla den bruna fasledaren på den blinda och istället den gråa på L1 istället?
 
I
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då behöver du tillkalla en kunnig person som kan hjälpa dig.
Jag är övertygad om att det finns tillräckligt med kunniga personer på forumet som kan hjälpa mig.
 
I
Jag laddar strax upp bilder på hur det är kopplat.
 
Ledsen, men du behöver en grundkurs. Kanske är någon villig att ge dig denna. Eftersom du inte förstår vad jag skrev i #5 och dessutom skriver oroväckande saker i #4 så tycker jag inte att du kopplar mera utan lämnar bort detta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I
Såhär är det alltså nu inkopplat mot dosan och i hällen.

Enligt det tidigare sättet så var ju den bruna fasledaren (L1 i hällen) kopplad till L3 (vit) i dosan.
Kanske eftersom det var minst last på den.

Frågan är om jag skall ha kvar den bruna fasledaren där den är i hällen, men istället koppla den till L3 (vit). Den gråa kabeln får vara kvar där den är i hällen men koppla den på den bruna fasledan i dosan i väggen?
 
  • Elinstallation med öppen kopplingsdosa, färgkodade kablar och skarvklämmor mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag öppnat, visar kablar och anslutningar, säkerhetsrisk, oavslutad installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ledsen, men du behöver en grundkurs. Kanske är någon villig att ge dig denna. Eftersom du inte förstår vad jag skrev i #5 och dessutom skriver oroväckande saker i #4 så tycker jag inte att du kopplar mera utan lämnar bort detta.
Tack för omtanken Bo, men tror än en gång att jag med forumets samlade kunskap skall kunna lösa detta. Du kan förstås välja att kliva av om du känner att det blir för sketchy. Samtidigt som jag inte tror att detta är raketforskning för någon med lite kunskap. jag har försökt få ut elektriker på större jobb än detta som tackat nej pga att de inte har tid, eller pga att det är ett så pass litet jobb att det skulle behöva ta hiskeligt betalt för att kunna tjäna några pengar på det.

Tack.
 
  • Gilla
Rollerolle22
  • Laddar…
I
Vad jag menar är att jag helt enkelt byter plats på brunt och grått i väggdosan men behåller hur de är kopplade i hällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.