Nu har jag nog läst varenda ämne som dykt upp i sökningarna på 'grovdammsugare'. Lite klokare, men måste begränsa mig till vad som finns lokalt (behöver köpa idag helst) och under 2tkr. Vet att dyrare maskiner förespråkas och förstår det och varför men just nu får jag nöja mig med lite sämre! Har redan spräckt verktygsbudgeten för första kvartalet -14....

Funderade på att hyra men det kommer bli dyrt eftersom jag inte kan göra allt i ett svep. Och att flänga fram och tillbaka ett par mil till uthyraren finns ingen ekonomi i, eller lust eller ork till. Om dom ens har...

Det som verkar finnas att välja mellan är:

Kärcher wd 3500
Kärcher wd 3300 M
Herkules sr 30
Herkules sr 50
Nilfisk Multi 30T VSC Inox
Nilfisk Multi 20T (rätt osugen på den efter att ha läst runt)
Nilfisk Alto Buddy 18 (även den verkar B)
Nilfisk Aero 25-21

Biltemas maskiner kan ev också vara ett alternativ.

Vad kan tänkas bli ett OK val?
 
Har lånat min fars Kärcher WD3500 och använt ett par veckor, fungerar bra tycker jag. Har ingen erfarenhet av någon annan, kärchern suger ju i alla fall. ;)
 
lego skrev:
Det som verkar finnas att välja mellan är:

Kärcher wd 3500
Kärcher wd 3300 M
Herkules sr 30
Herkules sr 50
Nilfisk Multi 30T VSC Inox
Nilfisk Multi 20T (rätt osugen på den efter att ha läst runt)
Nilfisk Alto Buddy 18 (även den verkar B)
Nilfisk Aero 25-21

Biltemas maskiner kan ev också vara ett alternativ.

Vad kan tänkas bli ett OK val?
Dom du listar? är det maskiner i din närhet, eftersom du ställer frågan på det viset...

Då skulle jag ta Nilfisk Multi T VSC INOX...
 
Tack för svar. Ibland är det bra när grejer suger!

Min svinbilliga maskin jag har nu tänker jag inte starta igen. Får snart spel på den av allt merarbete med att rensa och fixa för att den ska få upp ett par små dammkorn innan det är dags att rengöra å rensa rör igen :wow:
 
Remne skrev:
Dom du listar? är det maskiner i din närhet, eftersom du ställer frågan på det viset...

Då skulle jag ta Nilfisk Multi T VSC INOX...
Ja precis, har kollat lagerstatus på ett par butiker. Sen lär väl lagersaldo på internet inte stämma med varuhusets som vanligt men det är vad borde finnas....
 
lego skrev:
Ja precis, har kollat lagerstatus på ett par butiker. Sen lär väl lagersaldo på internet inte stämma med varuhusets som vanligt men det är vad borde finnas....
+1 på nilfisken.
 
Biltemas är ingen höjdare. Jag lurades att köpa en p.g.a. Gör det självs tester, men jag är grymt besviken.....

Kort slang, låter som attan, påsen trillar ned i hinken....
 
Håller själv på att jobba mig upp till ett beslut om grovis. Ser att du i listan uteslutit Kärcher WD 5.600-modellen (som också ligger under 2000 kr). Någon speciell anledning? Själv är jag lite inne på Hercules-modellerna (som verkar vara tillverkade av Nilfisk)
 
foppa72 skrev:
Håller själv på att jobba mig upp till ett beslut om grovis. Ser att du i listan uteslutit Kärcher WD 5.600-modellen (som också ligger under 2000 kr). Någon speciell anledning? Själv är jag lite inne på Hercules-modellerna (som verkar vara tillverkade av Nilfisk)

Jag håller med dig på den....Jag antog att den inte fanns i "upphämtningsområdet".. elller??
 
Rätt, WD 5600 finns inte i lager hos de jag kollat. Men den är intressant!

Var förbi och kollade Coop Bygg nyss. Dom har Kärcher WD 3300, 3500 och 4200. Och även Nilfisk 20t och Buddy 18. Av dem är 3500 intressant.

Ska ringa runt till några lokala handlare och lyssna av vad de har hemma. I andra hand blir det tripp till Västerås som är närmaste stad med Bauhaus/Jula/Swedol. Men tyvärr verkar Jula inte ha nån VSC Inox när jag kollar nu :( aja...
 
Kan du inte göra en fuling....Webhallen har 2st WD5.600 på lager i butiken i Solna, kan du inte få dom att lev till Uppsala....(antar du bor där..eftersom det står så på din pres)
 
Har kört en del med brosans Nilfisk Multi 20 T, funkar bra men låter väldigt mycket. Vet inte hur det är med filter etc. dock tyvärr.
 
Remne skrev:
Kan du inte göra en fuling....Webhallen har 2st WD5.600 på lager i butiken i Solna, kan du inte få dom att lev till Uppsala....(antar du bor där..eftersom det står så på din pres)
Uppsala = ifyllt län i profilen. Inte reflekterat över hur det visas, ska lägga till 'Län' efter, bor närmare Västerås än Uppsala. Ska som sagt kolla med lokala, ibland kan de göra riktigt bra priser :)
 
Det står inte så jättemycket om användningsområde i din beskrivning. Jag har en Nilfisk 25-21 som jag har plågat varje vecka sedan 3-4 år. Funkar väldigt bra beträffande att dammsuga upp saker från golv etc. Att koppla till maskiner däremot är sisådär. Jag saknar sugkraftreglering och sen är den lite skum med att sugkraften dras ner om varvtalet minskas på slip, fräs etc.
 
mexitegel skrev:
Har kört en del med brosans Nilfisk Multi 20 T, funkar bra men låter väldigt mycket. Vet inte hur det är med filter etc. dock tyvärr.
Vad har du använt den till? Det jag läst säger att den är klen, tycker du det? Skulle inte göra nåt om den eller WD 3500 som jag tipsades om en bit upp duger. Men båda har fått en del smällar i tidigare trådar så jag är/blev tveksam...

------------

Användning:
jag ska bla koppla den till verktyg och handslipa i hallen. Eftersom vi har småbarn vill jag minimera dammets spridning och kunna städa upp ordentligt efter varje session. Sen blir det väl det vanliga jag brukar göra: dammsuga bilen, suga upp bambu- och korkspån i verkstan, sågspån, gips etc.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.