På plussidan: att det finns sovrum i olika delar av huset. Perfekt för barnfamiljen där "master bedroom" ligger i ena ändan och de mindre sovrummen i andra.

På minussidan: kapprummet ser lite trångt ut. Personligen skulle jag ha låtit den främre väggen vara kvar men öppna upp så att man kan gå igenom.

Jag skulle också ha prioriterat en större entré framför ett stort allrum. Nu vet jag inte vad ni har för behov, men jag skulle ha tagit bort sovrummet till vänster om entrén och låtit hallen få mycket mer space. Kanske göra de övriga två sovrummen aningen större.

I övrigt ser det mycket bra ut. Skulle vara roligt att se en skiss över det yttre...
 
Tyvärr finns det inte någon skiss på utsidan ännu, den överlåter jag åt en arkitekt, som jag kommer att kontakta den här veckan ;).

Jag har gjort lite små justeringar på planlösningen. Bl.a. fick jag synpunkter på att det var lite konstigt att ha ingången till tvättstugan från vardagsrummet. Så jag har ändrat på tvättstugan så man kommer till den via hallen nu. Har dock haft svårt att få till detta, så det blir lite konstig form på tvättstugan... Carporten har blivit garage nu, skulle dock vilja göra den lite längre för att ingången från garaget till tvättstugan kommer väldigt nära bilen. Nackdelen är att det inte får plats något fönster på toaletten då. Jag har även flyttat ner köket ett par dm...
Sen har jag också satt in lite garderober och fönster.

Kom gärna med synpunkter på den nya skissen. Är den bättre eller sämre än den gamla?

/Mattias
 
  • Husritning4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga bara.
Hur kommer det sig att du redan har själva formen på huset men inte pratat med arkitekten? Jag menar, varför lägger du inte dina önskemål till en arkitekt och låter han komma med förslag på planlösningen?
 
Dörren in till klädkammaren som nås via tvättstugan tar väldigt mycket plats in i klädkammaren.

Skulle det inte vara bättre att låta den svänga in i tvättstugan mot TM och TT istället. Blir den kvar som ritad så blir det svårt att få plats med något inne i klädkammaren eftersom dörren tar en stor del av utrymmet för att kunna öppnas.
 
A
Det första som slog mig när jag såg ritningarna va -stackars den som ska kånka in alla tunga kassar med matvaror!! Förvaring kan man aldrig få för lite av. Garderober blir aldrig detsamma som klädkammare. Tänk bara 2 resväskor och extra täcken kuddar osv..
 
Mikael_L
Anna_Robban skrev:
Det första som slog mig när jag såg ritningarna va -stackars den som ska kånka in alla tunga kassar med matvaror!! Förvaring kan man aldrig få för lite av. Garderober blir aldrig detsamma som klädkammare. Tänk bara 2 resväskor och extra täcken kuddar osv..
Jag tycker inte det är så farligt, tre meter hall, sen ställer man kassarna på bardisken, går och tar av sig ytterkläderna, för att slutligen gå och lassa in sakerna i kyl/frys/skafferi.

Däremot har jag funderat lite på:...
Är husmåtten spikade eller så?
Jag leker lite med tanken på vad som händer om ungdomsflygeln förlängs med 60-120 cm. Alla sovrummen blir oförändrade men hallen och matplatsen får bli bredare. Sen lägger ni en en garderobsvägg mot sovrum 10.34, men inte helt mot ytterdörren, mellan garderober och ytterdörr får ni plats för kläder och skor.
Jag tycker inte personligen att garderobsväggar är snygga, alltså egentligen tycker jag dom är fula... :D Så i mitt hus skulle dom inte se ut som garderober. Kanske två enorma skjutdörrar som går ända upp till tak t.ex.

Det räcker med 60 cm extra, om man tar till lite mer så blir det bara luftigare och ljusare hall men i övrigt slöseri med yta.
 
Mikael_L
Ähh, jag ritar upp lite nya förslag ändå...

I ert nya förslag så tycker jag att alla vinklade väggar och dörrar hit och dit kring tvätt + badrum känns lite små-soppigt. Sen missade ni en finess ni hade tidigare, tvättsugan gränsade inte mot något sovrum.

Jag har inga riktiga superideer på lösningar, men jag försöker med det här iaf.
Här har jag ritat in dubbeltvättställ, med en massa ungdomar som samtidigt ska göra sig klar för att åka till skolan så kan det annars bli en trång sektor.
Jag är lite osäker på om det ryms en vägg mellan tvättställen och toa/dusch-delen, det skulle också öka kapaciteten i hygienutrymmet, någon kan duscha medan tvättställen fortfarande går att nyttja.

Dörren till klk kan fortfarande vändas, och nu kan den även flyttas till mitt emot ingången.

Sen har jag ritat in hur jag menade med förra posten.
Vill man inte öka matplatsens storlek så går det istället att öka på yta i sovrum+klk+allrum alt göra en större klk enligt det blåa, och då låta sovrum bli helt rektangulärt istället.
 
  • planlösn_mj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara några planlösningsider:
1: Badrummet som alla 4 barnen ska dela på bör göras större, kombon av dusch/badkar våre suveränt. då kan två bada/duscha på samma gång.

2: Istället för att ha klädkammaren i tvättstugan så kan ni ju göra ert badrum mindre och gära plats för en klädkammare till er istället för garderobsvägg?

3: Att något av barnrummen kan dela på en klädkammare från varsitt håll, dvs att man låter göra en mellanvägg mellan rummen och göra varsin ingång med stängt emellan såklart. Då slipper du att malplacera en garderob. (ja ska man ändå rita själv så har man ju lyxen att kunna skippa dessa Dj*drans garderober...och få användbar klädkammare istället.

4: Kan du inte ha garderobsvägg, skjutdörrar i hallen istället för kapprum? Det ser lite trångt/bökigt ut med öppningen mot toan, men jag kan ha fel.

5: Loft? Finns det möjlighet till ett litet loft? För gäster eller bara för mys?

lycka till, ser bra ut annars tycker jag.
 
Tack för era synpunkter...

Mikael_L skrev:
Ähh, jag ritar upp lite nya förslag ändå...

I ert nya förslag så tycker jag att alla vinklade väggar och dörrar hit och dit kring tvätt + badrum känns lite små-soppigt. Sen missade ni en finess ni hade tidigare, tvättsugan gränsade inte mot något sovrum.
Håller med om att tvätt och bad inte känns så bra i den nuvarande planlösningen.

Mikael_L skrev:
Är husmåtten spikade eller så?
Jag leker lite med tanken på vad som händer om ungdomsflygeln förlängs med 60-120 cm.
Husmåtten är väl inte direkt spikade, men däremot finns det inga möjligheter att förlänga "flyglarna", däremot skulle det gå att bredda dem. Men jag vet inte om det hjälper så mycket.

ClaJe skrev:
Bara några planlösningsider:
1: Badrummet som alla 4 barnen ska dela på bör göras större, kombon av dusch/badkar våre suveränt. då kan två bada/duscha på samma gång.
När det gäller badrummen så kommer vi inte ha något badkar. Kanske fel att kalla dem badrum då ;)... Visst är det väl bra när barnen är små, men när de blir större så lär vi inte använda det alls. Så vi känner att vi klarar oss bra utan badkar...

ClaJe skrev:
3: Att något av barnrummen kan dela på en klädkammare från varsitt håll, dvs att man låter göra en mellanvägg mellan rummen och göra varsin ingång med stängt emellan såklart. Då slipper du att malplacera en garderob. (ja ska man ändå rita själv så har man ju lyxen att kunna skippa dessa Dj*drans garderober...och få användbar klädkammare istället.
Jag ska se om jag kan få till detta, det är ju bara på ett ställe som två barnrum delar vägg så det måste ju bli där i såna fall. Annars tycker jag det vore bra om man kunde ha någon klädkammare med ingång från allrummet, men jag vet inte riktigt hur jag ska få in det.

ClaJe skrev:
5: Loft? Finns det möjlighet till ett litet loft? För gäster eller bara för mys?
Skulle gärna ha ett litet loft, men när jag frågade något husföretag om det så lät det som att det skulle vara ganska dyrt att bygga. Så det är mest ekonomin som gör att vi inte funderat så mycket på det... :)
 
mattias_j skrev: "Skulle gärna ha ett litet loft, men när jag frågade något husföretag om det så lät det som att det skulle vara ganska dyrt att bygga. Så det är mest ekonomin som gör att vi inte funderat så mycket på det."

Har du någon uppfattning om kostnad för din nuvarande takkonstruktion? Om du har några som helst ekonomiska begränsningar råder jag dig att börja kolla upp det.

Ifall detaljplanen tillåter mer än ett våningsplan bör du utnyttja den möjligheten. Bygg kompakt och med 90-gradersvinklar, så får du MYCKET mer valuta för pengarna än om du knixar till med en vinkel mitt inne i huset.

Du har en spännande, men svår liten tomt. Och bygger du flera våningsplan öppnar sig många fler möjligheter.
 
Jag vet ungefärliga kostnader för huset. När det gäller taket så väntar jag fortfarande på arkitekten där, så något exakt har jag inte än...

Ja, tomten är lite svår... Det går bra att bygga 1½-planshus enligt detaljplanen och visst blir det enklare och billigare att få till huset då. Men vi vill helst ha ett 1-plans, vi tycker helt enkelt bättre om 1-plans hus. (Det jag ev. kan tänka mig är ett litet loft, men inte en hel extra våning.)
 
Du kan fundera över följande:

Jag vet att de flesta (av ohämmad vana) vänder byggnader rakt mot syd eller väst. Själv vet jag att hus blir minst lika fina om man vänder sällskapsrummens stora glaspartier mot norr. Om du inte tror mig ska du göra ett besök på Lousiana mellan Helsingör och Köpenhamn. :)


Louisiana Museum for Moderne Kunst
 
Anledningen till att Louisiana vänder sitt ansikte mot norr är att konst inte ska ha direkt solljus på sig för att komma till sin rätt. Därför ska konstateljeér ligga mot norr också.

Vi vanliga dödlig tycker nog att det är skönt att få in lite sol i våra rum och jag skulle aldrig komma på tanken att lägga några sällskapsutrymmen annat ån åt det håll där solen har sin gång under vinterhalvåret.
 
Oljemålningar ska för övrigt inte ha något dagsljus alls. Dagsljuset i Louisiana är till för besökarens välbefinnande, medan hon rör sig från avdelning till avdelning.

Vi har faktiskt själva levt efter principen (och är samtidigt vanliga dödliga :) ).
Detta innebär inte alls att man sluter huset fullständigt i NÅGOT väderstreck. Men direktinstrålning från söder vållar faktiskt mer förtrett än glädje.

Smala hus är trevligare än tjocka, därför att dess rum får tillräckligt dagsljus från FLERA håll. Vill man ändå envisas med jättestora fönster mot syd och väst (exempelvis därför att man har utsikt åt endast det hållet) måste man från början skaffa rejäl avskärming för solljus som blir alltför intensivt. Vilket det blir så fort regnmolnen skingras...

Det egentliga syftet med markiser och takutsprång är egentligen att på konstgjord väg åstadkomma ... samma sorts dagsljus som det man naturligt får från norr!
 
Men samtidigt kan man ju då välja hur man vill ha det.
Nu har vi det helt idealiskt. En altan ovanför vår fönstervägg gör att solen kommer inedirekt bara på vinterhalvåret när den är tillräckligt låg för att nå under altanen. Och det är just den tiden när man verkligen behöver det lilla solljuset man kan få.
Har vänner som bara vill ha fönster åt norr då de tycker det blir för varmt annars, så vi är olika, vi dödliga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.