Jag är inte det minsta sur, inte alls faktiskt. Tycker inte heller att det är ologiskt att köpa en tomt TROTS att det finns en granhäck där som man inte vill ha. Vi bor i stor-Stockholm och det är enormt ont om tomter - och nu har vi hittat drömtomten vad gäller läge. Då får en sån sak som granhäck ganska låg prioritet när man snabbt måste bestämma sig för att bjuda på tomten eller inte.

Vi räknar med att granarna inte lever i all oändlighet och i mitt första inlägg skriver jag tydligt att jag VET att vi inte kan komma inklampande och ställa en massa krav när vi är sist på plan.

Det är väl inte "uppenbart ologiskt" att man frågar vänligt om ni har några förslag på hur man löser en konflikt mellan två grannar som har olika åsikter om en granhäck - bara för att en granne har bott där länge och en inte har flyttat in? Vi har rimligen rent juridiskt lika stor rätt att bestämma som någon annan - men sedan kan jag väl tycka att man ska vara lite taktisk och ligga lågt när man är ny i grannskapet. Att avstå från tomten helt och hållet var inte aktuellt, för det är något fel på varenda tomt :)

Däremot är det jättebra att få veta lite mer om vad man KAN göra. Vi tänker inte våldföra oss på häcken bara för att vi inte gillar den. Vi tänker absolut inte bli osams med grannen det första som händer. Men det hade varit så himla smidigt att fälla granarna nu när vi ändå har en grävskopa där som kan ta upp stubbarna!

Tycker att det känns bra att få lite kommentarer om just det där med hur granarna lever, kan beskäras osv. Jag ska försöka presentera era idéer lite fint och berätta att träden kanske inte mår så bra, eftersom de redan är bruna och risiga nertill (och att det blir ännu värre om vi kapar topparna). På något sätt ska det väl lösa sig. Är bara rätt besviken på att nästan inget har klaffat i vårt bygge - det har varit krångel med i stort sett allt - och nu kom den där granhäcken och blev bara liiiiite för mycket.

Tack för alla svar! Uppskattar att ni tar er tid.
 
Jag har själv en kraftig granhäck (på min sida av tomtgränsen), som jag har funderingar på att kapa någon meter på höjden för att få lite mer kvällssol på altanen.

Enligt de tips och råd jag har fått så går det bra att kapa granarna på höjden, det är bara en fråga om huruvida man tycker det ser "ok" ut eller inte, men överleva ska de tydligen göra. Visst ser det inte lika snyggt ut som hela toppar, men man får ju väga fördelar mot nackdelar här. Man kan däremot aldrig klippa en granhäck i sidled så att säga (förutom årsskotten) för då dör hela grenen in mot stammen.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Kapa granhäcken så mycket ni får på höjden och även på eran sida. Plantera sedan en häck 1-1,5m in på eran tomt så att den skymmer granhäcken som förhoppningsvis dör.
 
Tycker att du har en sund inställning Lycke. Visst, inte ska man klampa in och bestämma till höger och vänster och tycka och tänka att alla andra tänker fel. Men om man skulle tänka att detta var en arbetsplats, skulle den nyanställde inte ha rätt att komma med nya idéer och infallsvinklar innan alla som var där innan har slutat, ja då skulle vi inte få se mycket utveckling på t.ex. Eriksson.

Nej som Lycke gör tycker jag är sunt, kommer med idéer, ser saker ur olika synvinklar och försöker föra en trevlig samtalston utan att ge sig in på fegheter som att med diverse tjuvknep ta död på träden.
 
M
Använd ANDRIG salt för att att försökta ta död på växter! Det fungerar säkert - men saltet stannar kvar i marken och tar effektivt död på all annan växlighet ni skulle vilja plantera på platsen lång tid framöver.

Men om granarna är bruna och fula nertill så kanske det skulle vara en idé att stamma upp dem? Då kommer det in iallafall lite mer ljus samtidigt som det bruna och fula försvinner. Insynen mellan grannarna (och granarna!) blir visserligen större, men det går att lösa med nån luftig spalje med klängväxter, t.ex.
 
Ja, det kanske kan vara något: att stamma upp dem lite. Inte så att vi gör dem helt kala nertill för då får väl grannen fnatt (då missar man ju liksom vitsen med att ha insynsskyddet) men för att det ska se snyggare och mindre risigt ut. Jag tror på det. Kanske ta ner några enstaka träd som ser förskräckliga ut och sedan gallra bruna kvistar och grenar i övrigt.

Spaljé eller dylikt går ju bra att sätta upp efter att bygget är klart och alla tunga fordon slutat åka på tomten. Bra idé, Mimmi!

Vintertid är det väldigt mörkt i vår trädgård och då skulle det vara skönt om topparna var kapade - men jag börjar luta åt att man kanske får ta det här lite pö om pö. En gran i taget. Utan salt eller round-up, men bara låta det naturliga förfallet verka.
 
Springare Springare skrev:
Kapa granhäcken så mycket ni får på höjden och även på eran sida. Plantera sedan en häck 1-1,5m in på eran tomt så att den skymmer granhäcken som förhoppningsvis dör.
Hur skulle det få granhäcken att dö? Skulle vara bra, men tror inte det funderar.
 
L Lycke skrev:
Ja, det kanske kan vara något: att stamma upp dem lite. Inte så att vi gör dem helt kala nertill för då får väl grannen fnatt (då missar man ju liksom vitsen med att ha insynsskyddet) men för att det ska se snyggare och mindre risigt ut. Jag tror på det. Kanske ta ner några enstaka träd som ser förskräckliga ut och sedan gallra bruna kvistar och grenar i övrigt.

Spaljé eller dylikt går ju bra att sätta upp efter att bygget är klart och alla tunga fordon slutat åka på tomten. Bra idé, Mimmi!

Vintertid är det väldigt mörkt i vår trädgård och då skulle det vara skönt om topparna var kapade - men jag börjar luta åt att man kanske får ta det här lite pö om pö. En gran i taget. Utan salt eller round-up, men bara låta det naturliga förfallet verka.
Hur har det naturliga förfallet gått?
 
L Lakritsianen skrev:
Hur har det naturliga förfallet gått?
Tyvärr finns det inget att rapportera om det här - granarna är borta. Jag hade glömt att jag ens gjort det här inlägget - det är så himla länge sedan. Grannarna var skogstokiga ett tag, jag har bett om ursäkt en miljon gånger och gjort allt för att gottgöra inklusive planterat en ny häck av det slag som de (inte vi!) önskade. Men när vi började rensa och röja så gjorde grannen detsamma och till slut var det som i sagan om "vad bidde det då?" då; ingenting återstod.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
@Lycke ?
Tack för att du pingade mig, jag har missat det här. Det är 12 år sedan vi började bygga vårt hus nu. Jag ÄLSKAR huset och läget, trädgården är helt okej och uteplatsen likaså - men just den där häcken är fortfarande en tråkig historia. Nu är samtliga granar borta. Jag önskar jag kunde vara lite tydligare med vad som skett och varför, men vill inte hänga ut någon eller göra det alltför uppenbart vilken människa jag pratar om. Det ENDA jag vill är att vi ska ha en vettig relation till den grannen - men det har vi inte. Mycket olyckligt. Det finns fler sidor här än vad jag kan berätta.

Kontentan är ändå: Det är otroligt viktigt att försöka hålla sams med grannarna! (Tack och lov har vi grannar i övriga tre väderstreck också - och de är kanontrevliga.) Ibland kanske studsmattor, granhäckar och klantiga bilparkeringar är jä---gt irriterande, men det gäller att så långt som möjligt vara villig att kompromissa och ha överseende.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.