Bror skrev:
Skillnaden är den att varm luft kan bära större mängd fukt än kall. Det som normalt anges är den relativa luftfuktigheten och betyder förenklat att om den relativa fuktigheten är 50% vid + 20 och samma vid -20 så är mängden vatten i den varma luften mycket högre än i den kalla. Om du mäter den absoluta luftfuktigheten skulle du få ett helt annat resultat. Naturen strävar efter utjämning så därför vandrar fuktigheten från varmt till kallt, Varm luft innehåller nästan alltid större mängd vatten än kall.
Finns det i så fall någon form av konvertering eller det här med luftfuktighet kanske inte följer en linjär skala? Relativ fuktighet kontra Absolut fuktighet alltså..

Ett visst värde RH vid ett visst värde AH(?) borde ju vara samma vid samma temperatur oavsett - eller?
Jag är seg idag så jag kanske inte fattar helt rätt! :D
 
farbaute skrev:
Finns det i så fall någon form av konvertering eller det här med luftfuktighet kanske inte följer en linjär skala? Relativ fuktighet kontra Absolut fuktighet alltså..

Ett visst värde RH vid ett visst värde AH(?) borde ju vara samma vid samma temperatur oavsett - eller?
Jag är seg idag så jag kanske inte fattar helt rätt! :D
Inte rakt av, det har även med lufttryck att göra, Så här står det i Wikipedia

Alla mätningar av luftfuktigheten utgår ifrån att det finns en övre gräns för luftfuktigheten, som beror på temperatur och tryck. Om man då antingen tillsätter mer vattenånga (fukt) eller sänker gasens temperatur, kommer mängden vattenånga till sist att överstiga detta maximum och den överskjutande delen fälls ut som vattendroppar = kondens.
Ett instrument för att mäta luftfuktigheten kallas hygrometer. Mätvärdet kan uttryckas på två sätt: Absolut luftfuktighet och relativ luftfuktighet.
  • Absolut luftfuktighet är vattnets massa per volymenhet (gram vatten per kubikmeter) eller per massenhet luft (gram vatten per kilogram luft).
  • Relativ luftfuktighet är den aktuella fuktmängden uttryckt i procent av vattnets mättnadstryck vid den aktuella temperaturen.
 
Åter till det praktiska;-)
Om man lägger på ett lager isolering(95mm) direkt på befintlig innervägg, utan att lägga plast el annat material emellan. Ger detta samma bekymmer med fukten?
Mvh
Johan
 
Jag skulle välja 2x45 mm med en ångbroms mellan skikten.

Sen är även ventilationen viktig. En bra och rätt balanserad ventilation minskar alltid risken för kondensproblem oavsett konstruktion.
 
Ångbroms är ngn semipermeabel plastfilm?
Tänkte annars att omman inte lägger något emellan att fukt lättare kunde förflytta sig och att man på det sättet minskade riskerna?
 
Hej!
Jag håller på och färdig ställer en helrenovering av ett rum. Det började med att det skulle bli nya tapeter och nytt innertak.Men när vi tog bort de gamla listerna hittade vi fukt fläckar det slutade med att vi fick riva bort fuktskadat spån och reparera det som var skadat.Jag frågade några äldre snickare om tipps hur jag skulle fortsätta. Definitift inte använda plast men en diffusion öppen ångspärr och träfiberbaserad isolering eftersom det är sågspån i väggar o vind. Hittade ett företag Multisol med hemsida multisol.se jag har använt deras isolerings skiva feeling Wood. Den fungerade bra att jobba med, segare än vanlig isolering därför lite svår att skära men det går bättre att såga den.
Det är ett gammalt hus som innehåller en del märkliga lösningar efter tidigare ägare.

Mvh Håltagaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.