Hej!

Jag har ägnat timmar åt att söka i forumet efter denna frågeställning och hittat massor av svar men jag lyckas ändå inte sammanfatta det till vad som gäller för vårt hus. Hoppas på hjälp från er.

Nu till caset. Jag bor i ett hus som är från 1913 och har ytterväggar av stående plank med träpanel utvändigt. Nuvarande isolering är obefintlig. Jag har nu möjlighet att isolera från insidan då renovering av kök och matsal kommer att genomföras.

Mina frågor:
1. Är det en bra idé att isolera min typ yttervägg innifrån?
2. Vilket isoleringsmaterial förordar ni?
3. Ångspärr eller inte?

Tack så mycket på förhand!

Jonas
 
När du nu har den stora turen att bo i ett så gediget tillverkat hus så tycker jag inte att du skall förstöra klimatet du har/kan få, med plast.

Andvänd celulosaisolering och en ångbromsande folie istället.

Husets väggar kommer då att på tex vintern lämna ifrån sig fukt på ett mer balanserat sätt.

Jag kan garanera dig att nytillverkade hus är SNUSTORRA på vintern.

Tillägsisolering från utsidan brukar bli bäst(täcker bäst)
 
Hej!

Okej, cellulosa isolering och ångbroms låter som en bra idé. Om man skall ha skivor är det vital eller linull som gäller?

Så jag kommer inte att få problem med en kallare yttervägg (den nu befintliga väggen)?

Jonas
 
hej jag skulle isolera utvändgt det blir bättre slippa plast invändigt
 
Hej!

Jag håller med om att det är bäst att isolera från utsidan men propotionerna på huset skulle då förstöras och fasaden är okej. Så frågan är om det är bättre att inte isolera alls (för stora risker) eller att välja att isolera på insidan.

Mvh
Jonas
 
Sixten08 skrev:
Hej!

Jag håller med om att det är bäst att isolera från utsidan men propotionerna på huset skulle då förstöras och fasaden är okej. Så frågan är om det är bättre att inte isolera alls (för stora risker) eller att välja att isolera på insidan.

Mvh
Jonas
i ditt fall hade jag skippat isolera invändigt då detta är en mycket kritskt punkt.
plast= NEVER i en gammal kåk.
nybygge=japp!

många tilläggs isolerar innefrån men man får bara isolera 1/3 av väggens isolering annars flyttar du brytpunkten i väggen å kan få stora fina skador.

i ditt fall att bara isolera köket gör varken till eller ifrån.

tilläggsisolera utifrån å flytta ut fönstren.
stort jobb men så gör man det bäst...
mvh
estwing
 
estwing skrev:
tilläggsisolera utifrån å flytta ut fönstren.
stort jobb men så gör man det bäst...
Men det är ju inte bara fönstren som är problemet, även takutsprång och sånt blir ju "fel". Tycker att tillägsisolerade hus tyvärr ser uppsvullna och oproportionerliga ut.
 
Tanken var att tilläggsisolera resten av undervåningen invändigt när det är dags för renovering av det, dvs efter kök och matsal. Att isolera utifrån kommer inte att bli bra med tanke på propotionerna.
Jonas
 
Redigerat:
estwing skrev:
i ditt fall hade jag skippat isolera invändigt då detta är en mycket kritskt punkt.
plast= NEVER i en gammal kåk.
nybygge=japp!

många tilläggs isolerar innefrån men man får bara isolera 1/3 av väggens isolering annars flyttar du brytpunkten i väggen å kan få stora fina skador.

i ditt fall att bara isolera köket gör varken till eller ifrån.

tilläggsisolera utifrån å flytta ut fönstren.
stort jobb men så gör man det bäst...
mvh
estwing
Nu förbryllar du mig estwing. I en annan tråd alldeles nyligen föreslog du att ut med spånet, in med nya material. Du kanske inte menade in med mineralull och därmed plast?

Inte bara flytta ut fönster, TS måste förlänga takutsprången och snygga till grunden som antagligen kommer för långt in annars.

EDIT: Sorry, missade inlägget som tog upp det sista.
 
Jag bor i ett liknande hus (plank, ingen isolering). Jag hade satsat på invändig isolering i celluslosa eller lin. Tänk på golven, där är det ofta cutterspån, kolstubb, torv, snickarblandning eller andra roligheter. Dessa sjunker ofta ihop med tiden så det kan bli drag under golvbrädorna. Det kan vara läge att öppna utmed ytter väggarna och bättra på isoleringen där. Om det blåser under golven hjälper inte isolering på väggen speciellt mycket (vis av erfarenhet :()
 
Verkar ha precis samma förutsättningar som TS och har också sökt info. Så jag hoppas på bra svar här.

En fundering som jag har som tala emot isolera invändigt är att man flyttar daggpunkten längre in i väggen. Frågan är om den här typen av vägg är bättre eller sämre lämpad för invändig isolering.

Ett alternativ, om än arbetskrävande, kan vara att pilla ut den spån som förhoppningsvis ligger mellan planklagren och ovanifrån ta upp några hål och beställa insprutning av tex träfiber. Det borde vara den bästa lösningen, men smidigaste? Mja....
 
cederbusch skrev:
En fundering som jag har som tala emot isolera invändigt är att man flyttar daggpunkten längre in i väggen. Frågan är om den här typen av vägg är bättre eller sämre lämpad för invändig isolering.
Menar du en jämförelse mellan timmervägg och plankvägg, och om det som brukar sägas angående daggpunkten för timmerväggen också gäller plankväggen?
 
Handyman, du ställde frågan så bra så du kunde ha svarat på en gång. :D

Rimligen borde ju daggpunkten flyttas in i väggen när den inte blir lika varm vid invändig isolering. Timmerväggen är ju massiv på ett helt annat sätt. Så vad kan hända med fuktig luft som kanske kyls ner i utrymmet mellan plankväggarna?

Så ja, precis det menade jag!
 
BiFuel skrev:
Men det är ju inte bara fönstren som är problemet, även takutsprång och sånt blir ju "fel". Tycker att tillägsisolerade hus tyvärr ser uppsvullna och oproportionerliga ut.
finns det inget takutssprång överhuvudtaget på huset?
ja finns inte det så förstår jag att det ser konstigt.
tar hellre lite djupare smygar invändigt å slippa radiatorer å fula fönsterbrädor därav köra jobbet från utsidan.
 
Angående hur en utvändig tilläggsisolering påverkar utseendet påverkar den inte bara fönstrens djup i relation till fasaden. De kan man ju relativt enkelt flytta ut. Grunden hamnar längre in från ytterpanelen än tidigare vilket kräver en hel del arbete om det ska bli snyggt och takfoten/takutsprånget blir ju förstås så mycket kortare/smalare som tilläggsisoleringen är tjock. Det påverkar husets karaktär mycket och är något man behöver fundera på innan man ger sig i kast med en utvändig tilläggsisolering. Hela huset får ett lite mer satt utseende genom att huset blir lite bredare men inte högre och taket blir mindre i relation till husytan under.

Om man är beredd att acceptera det eller inte är en helt annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.