Suzcubfan skrev:
Vi har presenterat ett förslag att dela kostnaden och betalar extra för en fin stödmur.
[bild]
Varför inte ta ett sådant erbjudande??

Vissa människor klara inte av att någon annan säger åt dem vad de skall göra och speciellt inte hur.

Det är svårt att förstå hur grannen tänker. Är han en tidsoptimistisk gör-det-självare, retas han med er, dålig ekonomi men vill inte ha hjälp, eller bryr sig inte för stödmuren syns inte från hans tomt? :thinking:

Vad har grannen för plan? Tidplan? Vad har han tänkt göra med "muren"?
 
Staffans2000
Efter att grannen blivit anmäld, inte bara en, utan två gånger, är måhända hans intresse att samarbeta något begränsat.
 
  • Gilla
freddan83 och 4 till
  • Laddar…
A
Okej tack Staffan2000, Kanske pga. jag uttrycka mig lite fel ibland, har du helt missförstod situationen. Jag verkligen fattar inte varför du behandlar mig lika illa som våra grannarna och kommunen eller du är kompisar eller familj med min granne?

Staffan 2000
Efter att grannen blivit anmäld, inte bara en, utan två gånger, är måhända hans intresse att samarbeta något begränsat.
Hur kom du på att de var anmälda två gånger?

1.Det gick 8 år efter slipers ramlade på vår tomt att vi visste 100% att grannarna var ägare till muren. De har varit jobbiga och vi vågade inte fråga dem angående muren. När de "lagade" delen förre året, pratade oss med dem och en månad senare erbjudit ett jättefin mur som vi skulle dela kostnaden och jag kunde få ett jättebra pris pga. mitt jobb. En 15 meters gabionmur skulle har kostat dem kanske 8 000 plus kostnad att ta bort de gamla slipers om vi också skulle ha delat.

2. Vi anmäld till kommunen (en gång i april 2018) bara i år efter en person föll i och slipers föll från muren. Vi hade INGEN aning att han skulle kliva upp där och visste inte att slipers inte var fast.

Tack - HasseTeknik...slipers kommer att desintegrera efter vinter. Det är en 5cm bredd hål i 3 av dem och två av dem är helt splittrade. Vi vet de är giftiga. Gamla, mossiga träslipers i dåligt skick på en tomt omgivna av gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack- Blackarrow...grannen har makt och mycket pengar. Om han skulle har målat och fylld i den dåliga slipers skulle vi inte har märkt utseende. Eller om han kunde har pratat med oss. Vi är bara grannar som försöka hålla vår tomt i bra skick, inte störa någon med högt ljud, vi aldrig parkera på gatan, har innekatter, inga barn (inte att vi har ett problem med barn:D), och vi bryr om oss om någon blir skadad på vår tomt, ÄVEN om det inte vårt fel. Om ett barn hade sprungit på muren och blev skadade skulle vi mår jättedåligt av detta. Grannen har inga tidplan som vi vet och troligen inte bryr sig för att det inte påverkar honom.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Oltrix
  • Laddar…
Suzcubfan skrev:
Grannens mur lutar på vår tomt och har skadat vår mur och buskar som står mot gatan.
Om muren har flyttat på sig och lutar över på er tomt så har ni ju rätt att ta bort den. Har ni upplyst grannen om det?

Jag hade haft svårt att acceptera att grannen har en risig mur som inkräktar på min tomt. Känns fel att man själv ska vända andra kinden till och plantera en häck en bit in på egna tomten så att trädgårdytan krymper, när grannen bara breder ut sig och inte vill samarbeta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om muren har flyttat på sig och lutar över på er tomt så har ni ju rätt att ta bort den. Har ni upplyst grannen om det?
Nej, men han vet det själv för att han var ute och kollade själv, två veckor innan vi fick kommunens beslut. Två gränsrör står på gatan, en i hörnet och en 10 meter borta så det är uppenbart för vem som helst att se det. Vi har tur att vi har 4 av 5 gränsrör kvar.
 
Du sa att du anmält till kommunen och sedan att du överklagat. Det blir två gånger.

Ställ gabionerna 30cm in på din tomt och sedan är problemet löst.

Och staffan behandlar dig inte illa bara för att han inte håller med dig. Jag håller inte heller med dig. Uppenbarligen inte dina grannar heller.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
A
Varken grannen eller kommunen ser muren som ett problem och därför kan du inte få grannen att åtgärda den.

Skulle den vara någon meter hög skulle det säkert gå att gå den klassad som farlig men så är inte heller fallet.

Muren är inte heller i närheten av att klassas som något anskrämligt så där finns inget att hämta.


Nu får du antingen bekosta en helt ny mur själv i tomtgränsen efter överenskommelse med grannen eller så gör du något på din tomt som döljer den fula muren.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Suzcubfan skrev:
Okej tack Staffan2000, Kanske pga. jag uttrycka mig lite fel ibland, har du helt missförstod situationen. Jag verkligen fattar inte varför du behandlar mig lika illa som våra grannarna och kommunen eller du är kompisar eller familj med min granne?
Hejsan Suzcubfan!
Du svarar på ett inlägg som inte längre finns kvar: Så här kommer en ur minnet kort resume`.

Muren är inte en fara. Ej heller olagligt ful. Hade ingen gått på muren, hade den inte rasat. Sedan framförde jag en hypotes om att grannen måhända inte ser på dig med samma ögon som du själv gör, och att det kan vara en orsak till den låsta situationen.

Bästa TS. Det var verkligen inte meningen att du skulle känna dig påhoppad. Som sagts -jag håller helt enkelt inte med dig. Grannen må vara en tölp. Men det han gör (eller inte gör) är inte olagligt!

För att hindra muren från att rasa in på din tomt kan du på lämpliga avstånd slå ner järnrör i marken. Det är både billigt och enkelt. Dessutom "nästan osynligt".
Om inget görs kommer muren så småningom att rasa. Då har du ett fall! Men det är i det närmaste lönlöst i förhållande till arbetsinsatsen, att strida mot en trilskande granne för en sådan liten sak.
Så, åter igen - gör något roligare av ditt liv! För den stig du nu går på leder bara till elände.

Hälsningar i det konstruktiva framåtskridandets namn.

Staffan
 
  • Gilla
Marcus_L och 4 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänkte för en stund att vi hade båda parterna i en tvist tillgängliga, men det var fel. Läsvärda reflektioner i denna trådkanske....:

[länk]
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänkte för en stund att vi hade båda parterna i en tvist tillgängliga, men det var fel. Läsvärda reflektioner i denna trådkanske....:

[länk]
Och ni undrar varför jag känner mig påhoppat. Trådet är inte alls lika men jag förstår att flera av tycker det är roligt att mobba folk.

Tack till dem så hade något att bidra och till ni andra....
 
Ja det undrar jag faktiskt. Du blir inte mobbad bara för att någon tycker du ska göra något helt annat än det du gör just nu. Lösningen på ditt problem ligger i din egen hand, men du vägrar se det alternativet - jag beklagar att jag inte lyckats få dig att se det orealistiska i ditt nuvarande sätt att lösa problemet, och det realistiska i den enkla lösningen du styr över själv.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Suzcubfan skrev:
Och ni undrar varför jag känner mig påhoppat. Trådet är inte alls lika men jag förstår att flera av tycker det är roligt att mobba folk.

Tack till dem så hade något att bidra och till ni andra....
Du menar att du blir påhoppad av de som inte ovilkorligt har samma åsikt som du?

Grundproblemet är som tidigare sagts att varken grannen eller kommunen anser att det är något stort problem.
(Och i och med den marginella höjdskillnaden mellan de två tomterna blir det ingen katastrof om slipersen ger sig helt, utan något som kan hanteras då.
Att det inte går att stå på den kan knappast heller anses vara någon större fara, mitt staket skulle inte heller klara om någon ställer sig på det. Om någon faktiskt drabbas av en skada blir det något mellan denne och grannen, inget du är inblandad i.)

Dvs, det ser inte ut som att du har några direkta tvångsmedel att ta till för att åtgärda problemet.

Att påvisa det är inte någon form av påhopp eller mobbing, det är att belysa fakta i fallet.

Sedan kom MathiasS med ett länkförslag som något att reflektera över, dvs, få dig att tänka på att de flesta tvister har fler sidor än ens eegen.
Visst, det finns olikheter mellan de två trådarna, men det finns också stora likheter som du skulle kunna dra nytta av för att reflektera över hur din granne uppfattar dig och ditt beteende. Du inleder ju hela tråden med att berätta att ni inte har någon bra sämja med grannen. Jag misstänker att det inte *enbart* är relaterat till slipersen, utan att det enbart är en del i ett större sammanhang.

Som jag tolkar det var det inte heller något påhopp eller mobbing, utan en rätt konstruktiv uppmaning, här kommer en till, i all välmening:

Som en övning: Fundera över hur du tror att din granne skulle beskriva situationen om hen skrev ett inlägg om tvisten kring stödmuren och sin granne som anmäler till kommunen och överklagar etc.
Vilka råd tror du ett sådant inlägg skulle få?
Reflektera över vad de olika förslagen skulle innebära för dig och se om det kan hjälpa dig att hitta någon framkomlig väg i er tvist.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.