Vi kollade aldtig i helgen utan jag tänkte görs det själv nu. Är det bara att skruva bort skyddsdosan om jag stängt av all el? Hur ska det se ut? Hur kan jag se om det finns en nolla?
 
  • Gilla
Rebecca_15
  • Laddar…
Kan man posta bilder här?
 
Ja, du har en knapp i svarsrutan som heter "infoga bild".
 
Toppen, då ska jag kolla och fota.
 
Som sagt stäng av elen, och skruva bort locket till perilex uttaget. Lite beroende på utförande så ser du sedan alla trådarna. Om du räknar till 5 olika som du också ser att de är anslutna, då är det rätt.

På vissa modeller är anslutningen av trådarna dold, då får man skruva loss även själva uttaget från dosan. Det sitter med 2 små skruvar på kanten till dosan. Om det är ett gammalt uttag så kan det finnas även s.k "klor" som spänns ut en bit in i dosan. De spänns i så fall av 2 skruvar som sitter lite längre in mot mitten på än kanten. De skall man inte skruva ur helt, utan lossa några varv (om de alls finns).

Det här med att stänga av strömmen. Egentligen skall man alltid kontrollera att strömmen verkligen är avstängd, inte lita på att huvudbrytaren fungerar (vanligare fel än man skulle kunna tro). Helst gör man det genom att kontrollmäta spänningen. har man inget mätinstrument så kan man kontrollera med en lampa (som verkligen fungerade innan man stängde av). Tänk bara på att du har tre faser, du behöver alltså kolla att INGEN lampa i huset/lägenheten fungerar.

Om du med absolut säkerhet vet vilka proppar som är huvudsäkringar så kan man skruva ur dem. Då kan man vara säker på att strömmen är bruten.
 
Nu har jag kollat och det var fem trådar. Såg ut såhär:


20140505_134849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20140505_134842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20140505_134835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har tre proppar på 16A kopplade till spisen. Och såhär står det bakom spisen:


20140505_134856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din nuvarande spis behöver inte nolledare eftersom den har 400 V elementspänning.
På din bild av Perilexkontakten verkar det som att nolledare är inkopplad. Mät för säkerhets skull mellan nollan och de tre faserna så att den är inkopplad i centralen också. 230 V skall du ha mellan fas och nolla.
 
En "mätare" typ denna
https://www.clasohlson.com/se/Spänn...MIhNu7rv3H6QIVw7UYCh0h_wmeEAQYAiABEgK_VfD_BwE
funkar fullt tillräckligt bra i det här fallet, och den kan man inte "ställa in fel" - för den har ingen inställning.

Med strömmen åter på, men locket av (och inga barn hemma!) sätter man en spets mot skruven vid den blå ledningen, och sedan den andra spetsen mot svart, brun och svart med vitt streck (kallad vit) i tur och ordning. För var och en av dessa 3 kombinationer skall det lysa i alla röda lampor 12 24 50 120 230 men inte 400 690.

Sedan kan man prova att instrumentet funkar genom att ha spetsarna på svart och brun. Då skall samma lampor som förut, men även 400-lampan.

Med spetsarna på blå och gul/grön skall inget hända
 
B Blåbären skrev:
Vad är det som kan bli jobbigt? Kan det krävas nya dragningar? Om jag fattat rätt krävs det att man har nolla för induktion. Krävs det även om man kör på spis med keramikhäll istället? Och blir det isf lättare att göra om elen/uttaget?
Nej, även en spis med keramikhäll finns i 400 V variant.
 
Fairlane
Jag hoppas spisen är inkopplad nu. ;)
 
  • Gilla
sunqan och 5 till
  • Laddar…
Grmpf, <dödskalle>, <bomb>, ... - forumsystem.

Mitt fel som inte läste tiden.

Dock är frågan "tidlös", och även mitt svar - 3-fas problem med ny spis måste ligga på vår 10-i-topp, trots den fina "spisguiden" och allt som skrivits.
 
Fairlane
Jag håller med dig, ditt svar är fortfarande intressant och kan hjälpa någon som snubblar in i tråden även idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.