Jag använde gypsum gipsputs som blev kritvitt efter lite avslutande borstning så att ytan fick struktur.Tanken var att måla vitt, men det har fortfarande inte behövts, eftersom gipsputsen är så vit i sig. Gipsputs är mycket lättarbetat och man kan bygga tjocka lager vid behov. Jag var tvungen att lägga ett tjockt lager och annvände därför både primer och putsnät för att slippa sprickor eller lossnande puts. Enda missräkningen är att det ganska omgående blev hårfina sprickor alldeles ovanför kamininsatsen, där det är som varmast. Det hade det nog inte blivit om jag använt vanligt cementbaserat putsbruk C istället. Tur i oturen är att sprickorna inte verkar förvärras med tiden.
 
ska försöka hitta någon som jobbar med sånt här, o se vad han säger... vill inte ha sprickor... kanske finns något bruk som e gjort för just sånt här ändamål, med hög värme osv...
Men jag blir väldigt nyfiken, vad är det du håller på o bygger i bakgrunden på Bild nr 3? Ser ut som att du håller på att regla en vägg? :D
 
med 45x45 reglar? :surprised:
 
Ja, det kanske man kan tro, men egentligen är det ett försök att fästa upp innertaket igen. Det hade börjat hänga ner lite så jag puttade upp det och slog i lite dyckert. För övrigt tror jag det är värmetåligheten som är finessen med C-bruk. Det används ofta i skorstens och kaminsammanhang just därför.
 
lyckades du då? :)
VET du det eller bara tror du det? Med C-bruk alltså...
för isf kommer jag kötta på med det under vintern här nämligen :)
 
Sammantaget kan man säga att jag lyckades med innertaket, fast på några ställen var det dj-ligt trögt att trycka upp. Efteråt förstod jag att det berodde på att vissa vp-rör var dragna mellan innertak och takstol. För säkerhets skull ska du såklart höra om c-bruket på byggaffären, jag är bara 99% säker. Det finns ju också nån form av eldfast bruk, men det används nog bara inne i själva eldstaden, om man ska mura där av någon anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.