Bob_the_builder
Gammelmormor skrev:
Tycker att det är lite tråkigt att vissa människor "ser ner" på Älvsbyhus. Vi flyttar in i vårat TYR om 2,5 veckor, och det känns som rena rama drömmen!!!
Självklart finns det folk som ser ner på Älvsbyhus. Precis som de ser ner på folk som handlar möbler på IKEA, köper bilar från Japan, kläder på HM, maten på ICA, håller på IFK i fotboll, spelar Bingolotto, åker till Kanarieöarna, lyssnar på Abba

- eller något annat lågtstående som folk, som är som folk är mest, gör.  :p

Var nöjd med era val! Låt inte andra göra dem åt er.
 
har dom bara ett visst antal hus??

Jag har inga problem med själva huset, vill bara veta om det är seriös kvalitet och om krypgrunden är ok verkligen.
 
Christer_F skrev:
Det är de låga räntorna som gör att många tittar på mer exklusiva varianter av hus.
Visst tusan blir jag också sugen på det ena och det andra huset som finns på marknaden, men herre jävlar. Ett hus är ett nog stort steg och hittar man ett trivsamt hus oavsett vilken leverantör det är så skall du inte bry dig om vad andra tycker om just ditt hus. Ni bygger väl inte för att fasaden skall vara snygg och imponera på grannarna?

Nej någonstans kommer denna hysteri i exklusivitet att få tråkiga konsekvenser för många av dagens byggare.
Största anledningen till att det inte blev typhus för oss är att de är svåra att anpassa till tomten och behoven. Tror vi skulle ångrat oss grymt mycket om vi inte tagit tillvara på de möjligheter som tomten och placeringen ger.
 
Konsulten:

Det låter som ett bra och fint val.
Att bygga efter tomtval och smak är en fördel, att bygga efter sin plånbok kan också vara smart. Det är ett fantastiskt urval av hus numera och det tycker jag är bra (även om det är svårt att hitta just sitt eget hus i denna djungel).

Vad jag motsätter mig lite är att utge en speciell leverantör för att bygga B-hus. Det finns över 26 000 Ä-hus i Sverige och att alla dessa människor bor i ett mindre värt hus i somligas ögon är ett förenklat sätt att motivera sitt eget (kanske dyrare) bygge.

Ä-hus har den högsta kvaliteklassen av byggnadsgaranti. Det tyder en del på att det inte är slarvbyggen. Ja, det är inte ett exklusivt hus, men för många människor är det exklusivt bara det faktumet att få bygga sig ett nytt hus.

Så snälla ni. Krossa inte andras drömmar om deras "drömhus" genom att slå ner på en produkt som vi alla vet är riktigt bra, men inte en BMW modell.
 
Har aldrig sett att någon skriver vem hustillverkaren är i någon husannons, förutom när det är nytt förståss. ;)
 
Skulle vara intressant att veta varifrån "Bosse-bus" får sina "expertkommentarer"...

Vårt Ä-hus som kommit i dagarna och som nu bara värms av en byggfläkt då det är drygt 20 minusgrader ute är varmt som en bastu, så det vore intressant och veta var han får sina dåliga fönster, dörrar osv ifrån.

Vi har kollat upp det mesta man kan tänka sig ang husbyggen, Ä-hus etc innan vi beslutade oss och t ex vg grunden så finns det vetenskapliga undersökningar gjorda som säger att det inte finns ngt som talar för att helgjuten platta slkulle vara bättre än krypgrund eller tvärtom. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen.

Tittar man 20 år tillbaka i tiden så hade Ä-hus problem med grunden, men det är åtgärdat idag. Kvaliteten på husen är det inget fel på, sen att det inte är ngn häpnadsväckande standardinredning som följer med husen, är ju ngt man själv kan göra ngt åt. Man får ju det man betalar för och tanken är ju att man inte ska behöva vara rik för att kunna få bygga sitt eget hus. Sen kan man lyxa till själv. ändra och göra sitt hem personligt på olika sätt.

Man ska välja det man själv tycker om inte gå efter vad man tror att andra kommer att tycka. Ä-hus skulle väl inte sälja så mkt eller vara en av norra Europas största husleverantör om det de byggde inte vara omtyckt och av hög kvalitet.

Skriv ner en lista över vad som är viktigt för dig/er med ert hus, vad ni vill ha osv, och välj sedan en leverantör som kan uppfylla era krav.

Lycka till!

 
Christer_F skrev:
Konsulten:

Det låter som ett bra och fint val.
Att bygga efter tomtval och smak är en fördel, att bygga efter sin plånbok kan också vara smart.
Självklart. Plånboken har redan sagt sitt i.o.m. att vi fick flytta ut ifrån stan för att ö.h.t. ha råd med en tomt. :)

Vad jag menar är att det kan finnas fler skäl än att man vill ha ett exklusivt hus när man väljer att inte bygga ett billigt typhus.

Jag har faktiskt inte sett speciellt många på detta forum som slår ner på Ä-hus f.ö. Däremot har jag sett väldigt många Ä-husägare som är väldigt snabba med att vända taggarna utåt. Jag slår inte ner på Ä-hus. Jämför dem som sagt med IKEA som jag tycker gör aldeles utmärkta produkter.
 
Bob_the_builder skrev:
[quote author=Gammelmormor link=1137791665/0#16 date=1137881720]Tycker att det är lite tråkigt att vissa människor "ser ner" på Älvsbyhus. Vi flyttar in i vårat TYR om 2,5 veckor, och det känns som rena rama drömmen!!!
Självklart finns det folk som ser ner på Älvsbyhus. Precis som de ser ner på folk som handlar möbler på IKEA, köper bilar från Japan, kläder på HM, maten på ICA, håller på IFK i fotboll, spelar Bingolotto, åker till Kanarieöarna, lyssnar på Abba

- eller något annat lågtstående som folk, som är som folk är mest, gör.  :p

Var nöjd med era val! Låt inte andra göra dem åt er.[/quote]

Oftast när man ser ner på någon/något så brukar det vara av en viss anledning. Det jag menar är att det finns vissa som ser ner på Älvsbyhus bara för att det är Älvsbyhus. Kanske aldrig har varit inne i ett sånt hus ens. Känns för mig lite fel i alla fall. "Älvsbyhus- ett budget-hus, vi ser ner på det".

Tråkigt tycker jag!

/Stolt Älvsbyhus-ägare :)
 
"Däremot har jag sett väldigt många Ä-husägare som är väldigt snabba med att vända taggarna utåt."

Kritik är inga problem, Ä-hus är inte perfekta men vissa kunde försöka komma med lite konstruktiv kritik och inte bara sitta och hiva ur sig skit dom inte vet något om.
Forumet är till för att hjälpa folk som ska bygga hus det gör man inte genom att ständigt kasta ur sig saker som man inte har koll på, sen att det är många som reagerar e ju självklart levererar ju flest hus i Sverige då finns det ju säkert fler Ä-hus byggare här än vad vissa andra hustillverkare har.
 
Christer_F skrev:
Tror knappast att han ägt något Ä-hus, en förvirrad snubbe som gillar att snacka skit bara.
Din bedömning av Bosse Bus var helt korrekt - han är nu avstängd såg jag i en annan tråd...
 
Det tackar vi för.
Känns inte så svårt att hitta vilka som är oseriösa på detta forum då de allra flesta är uppriktiga och seriösa.

 
Jag håller med, konstruktiv kritik är ok, men tänk att vi genomskådade bosse bus, det var ju bra att Marlene kollar upp sånt där otäckt ;)
 
Japp, och jag kommer att fortsätta vända taggarna utåt när såna korkade inlägg kommer upp. ;)
 
Hehe, inte mer än rätt. ;D ;D
 
Bob_the_builder
Gammelmormor skrev:
Oftast när man ser ner på någon/något så brukar det vara av en viss anledning. Det jag menar är att det finns vissa som ser ner på Älvsbyhus bara för att det är Älvsbyhus. Kanske aldrig har varit inne i ett sånt hus ens. Känns för mig lite fel i alla fall. "Älvsbyhus- ett budget-hus, vi ser ner på det".

Tråkigt tycker jag!

/Stolt Älvsbyhus-ägare :)
Det är precis det jag menar. Viljan att profilera sig är ganska utbredd i vårt samhälle. Det är därför folk gärna skyltar med att de "minsann byggt ett arkitektritat hus som ingen annan har". Det är därför många köper kläder på dyra märkesbutiker för att "slippa" se "vanliga" människor i samma plagg på jobbet eller stan.

Huvuddelen av Sveriges befolkning har inte råd att bygga något hus alls. Men Älvsbyhus bygger ett av Sveriges allra billigaste hus och därför är det en stor andel av köparna som väljer dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.