Du bör kunna sätta upp ett plankstaket med en meters höjd vid tomtgränsen och därefter sätta ytterligare 1,5 meter hög spaljé - som du under sommarhalvåret klär med snabbväxande klätterväxter. Därefter sätter du ett par meter häck inne i trädgården - som ger inskynsskydd för köksfönstret om vintern ;D
 
Vi är ju också någons grannar.... hur knasiga är vi själva i deras ögon ;)?
Dom älskade grannar = ett äldre par med dålig hörsel och syn och utan egna åsikter, utan barn som kör runt på mopeder, utan en hund som skäller, utan ett katt som bajsar i ens rabatter, helst boende utomlands halva året, som ställer upp och hjälper när man är i nöd och klagar inte när man har högljud fest i trädgården, startar gräsklipparen bara när vi inte är hemma, dammsuger löv från sina träd så dom inte flyger över likaså ogräsfrön, planterar inga träd och buskar som skuggar ens tomt ...? Jag själv skulle inte passa som en önskvärd granne att ha bakom staketet i ett villaområde ;) så vi valde att bo utanför.
gaia
 
JAA, jag vet att man går rakt in på landet. Inte alla, men en del. JAA, de får gärna komma in och titta, när vi är där.Och JAA vi kommer säkert inte heller att vara klanderfria grannar. Jag ERKÄNNER!!! Vi har katt, hund OCH 4 barn ;D. Fest har vi väl inte så ofta dock. Var nog minst tio år sedan.

Häcken är beställd!!! ;)

 
piakanutte skrev:
JAA, jag vet att man går rakt in på landet. Inte alla, men en del. JAA, de får gärna komma in och titta, när vi är där.Och JAA vi kommer säkert inte heller att vara klanderfria grannar. Jag ERKÄNNER!!! Vi har katt, hund OCH 4 barn ;D. Fest har vi väl inte så ofta dock. Var nog minst tio år sedan.

Häcken är beställd!!! ;)
Detta fasar jag för med; vi bor på landet nu och har FYRA katter som tillhör familjen. Vad kommer grannarna säga om dem... *ryyyysa* För att inte ala om det ungefära halvåret mellan detta hus oc nybygget så vi kommer att bo i hyresradhus.... :(
 
Men snälla rara PiaKnutte...har du inte mål i mun. Jag skulle frågat vad de gjorde i mitt hus. De är bara nyfikna järsar som du skall hålla kort - de har redan brutit er gräns för integritet.

fia_mstd.....ett tips, visa inte att du har katter innan grannarna yttrat sig om bygglovet, det kan vara en klart störande detalj som gör att de blir irriterande. Inget ont om katter men vår granne på landet har flertalet och de kissar och bajsar på vår tomt där våra barn leker - jättefräscht och kul.
 
Totte_S
Jag kan bara instämma med de som anser att man ska säga ifrån, och det så fort som möjligt innan det blir för laddat. I vårt fall har problemen så gott som upphört. Vi kan fortfarande heja på varann vid brevlådan eller på gatan, utan att vi för den skull får "besök" resten av dagen.
Ta nästa tillfälle och ta tjuren vid hornen och lugnt och sansat förklara hur ni vill ha det. Gärna med barnen närvarande, det lugnar ner, om inte grannen så dig själv. ;) Jag anser att det är bra att mina barn får lära sig att det finns gränser även för vuxna!
 
Man skall välja sina strider, men nu när vi är på plats så har de inte satt sin fot på tomten ens. Man kan ju påverka på ett annat vis när man själv är den som är i huset och inte snickarn eller målarn. Garanterat kommer jag att låsa dörren när jag inte vill ha besök. Dessutom så käkar jag taggtråd till frukost nu när vi äntligen har flyttat in. GÖÖÖÖTT!!
 
kalleanka70 skrev:
fia_mstd.....ett tips, visa inte att du har katter innan grannarna yttrat sig om bygglovet, det kan vara en klart störande detalj som gör att de blir irriterande. Inget ont om katter men vår granne på landet har flertalet och de kissar och bajsar på vår tomt där våra barn leker - jättefräscht och kul.
Nej det är inte alls roligt med kattbajs i sandlådan, håller med! Av någon anledning som vi inte lyckats klura ut tycker dock våra katter bäst om att bajsa i lådorna inne? Vilket ju är praktiskt ur den synvinkeln! *ler* Men det går ju inte att garantera...

Så fort allt gått igenom och vi har bygglov och så (om vi nu kan bestämma oss för vad vi skall bygga nån gång!), så får vi väl skirva ett litet "blad" och tala om att vi kommer och att folk får spruta vatten på katterna om de blir närgågna. Om vi köper in ett antal vattensprutor och skickar med en till varje hushåll kanske det uppfattas lite lagom avväpnande och att vi faktiskt vill att det skall funka? Hur hade ni uppfattat en sådan grej?

*funderar så det knakar*
 
fia_mstd skrev:
Nej det är inte alls roligt med kattbajs i sandlådan

så får vi väl skirva ett litet "blad" och tala om att vi kommer och att folk får spruta vatten på katterna om de blir närgågna. Om vi köper in ett antal vattensprutor och skickar med en till varje hushåll kanske det uppfattas lite lagom avväpnande och att vi faktiskt vill att det skall funka? Hur hade ni uppfattat en sådan grej?
Jag hade då uppfattat det jättepositivt :-* har inga egna katter och när man har småbarn( fö. bryr jag mig inte så mycket) så ffa. var (är i viss mån fortfarande ::)men barnen är lite större nu) jag hyperkänslig för att de skulle få i sig nåt smittsamt från ffa. kattbajset.
Det ev. kattbajset/kisset tycker man ju lika illa om med eller utan vattenspruta men gesten säger ju iaf. att du som kattägare är medveten om de problem som grannarna kan bli utsatta för och den gesten tror jag är oerhört värdefull i framtiden, för oftast så stoppar ju kattägarna huvudet i sanden(synd bara att det inte är i sandlådan där de egna älsklingarna just uträttat sina små "harmlösa"  :p behov) och låtsas som det regnar när kattbajs/kiss problematiken kommer på tal.

MVH/Christina.
 
byggimpert skrev:
Jag hade då uppfattat det jättepositivt :-* har inga egna katter och när man har småbarn( fö. bryr jag mig inte såå mycket) så ffa. var (är i viss mån fortfarande ::)) jag hyperkänslig för att de skulle få i sig nåt smittsamt från ffa. kattbajset.
Det ev. kattbajset/kisset tycker man ju lika illa om med eller utan vattenspruta men gesten säger ju iaf. att du som kattägare är medveten om de problem som grannarna kan bli utsatta för och den gesten tror jag är oerhört värdefull i framtiden, för oftast så stoppar ju kattägarna huvudet i sanden(synd bara att det inte är i sandlådan där de egna älsklingarna just uträttat sina små harmlösa  ::) behov) och låtsas som det regnar när kattbajs/kiss problematiken kommer på tal.

MVH/Christina.
Vad bra, tack! Då skall jag faktiskt göra så! Det är ju inte såååå himla många grannar, och några vattensprutor blir ju en billig investering för att försäkra sig om hyfsad grannsämja.

Tack!
 
Ett annat sätt att inte skapa osämja är att bygga en kattgård i anslutning till huset. Så har vi gjort och då behöver vi inte oroa oss för att de ska råka ut för något heller. Ni kan ju kolla in t.ex. Svante´s sida på: http://hem.passagen.se/gitzie/Svantessida.htm ;)
 
Immobil skrev:
Ett annat sätt att inte skapa osämja är att bygga en kattgård i anslutning till huset. Så har vi gjort och då behöver vi inte oroa oss för att de ska råka ut för något heller. Ni kan ju kolla in t.ex. Svante´s sida på: [länk]  ;)
Åh vad fint ni gjort! Det var ju en jättebra lösning! Tyvärr tror jag inte det skulle funka för oss eftersom vi har hela FYRA katter och det skulle bli lite för trångt för dem då de är vana att röra sig helt fritt, och komma och gå som de vill. Däremot om man bara har en eller två och vänjer dem vid det från start tycker jag det var en underbar lösning!
 
fia_mstd skrev:
Tyvärr tror jag inte det skulle funka för oss eftersom vi har hela FYRA katter och det skulle bli lite för trångt för dem då de är vana att röra sig helt fritt, och komma och gå som de vill.
Vår bur är ~9 m² och bekattas ;D av SEX katter, fyra perser och två huskatter. De trivs kanon, fast OK de är inte vana vid något annat = bortskämda ::).
 
Ni som har katter:
Har ni koll på vad som står i lagen ???

Så här står det:
Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter:
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.


************************
Lagen kan tolkas på olika sätt...
 
Immobil skrev:
Vår bur är ~9 m² och bekattas ;D av SEX katter, fyra perser och två huskatter. De trivs kanon, fast OK de är inte vana vid något annat = bortskämda ::).
Vilken tur dina katter har som har en så'n omtänksam ägare!!! Tänk om alla kunde göra som du ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.