Hej!
Jag har en fundering angående äktahussvamp.
Har en bekant med ett hus från 20 talet (tror jag)
När vi var ner i källaren på huset så var det som en matta på golvet med något som såg ut som sockervadd. Det låg på golvet och på vissa ställen hade det klättrat upp en bit på väggen. Källarväggarna är gjutna (eller cement) taket i källaren är trä. Men dit upp hade inte sockervads nätet kommit. Har sagt att jag ska hjälpa till att plocka upp allt som står i källaren och slänga det på tippen. Är det farligt att vistas i källaren under tiden som man röjer upp. Nätet låg över vissa saker som stog nere i källaren så man kommer ju att röra runt lite i svampen. Vi tänkte att om vi tar bort allt i källaren och sedan ställer in en luftavfuktare så kanske man kan råda bot på bekymret. Husets drännering är av äldre typ så detta är nog det stora bekymret.

Kan det vara risk att jag får med mig hussvamp i minna kläder hem till mitt egna hus? Mitt hus är byggt på 70 talet på platta och det finns ingen murstock i mitt hus, har läst att det oftast är i samband med murstockar som problemet uppstår då dessa inehåller kalk. Finns det kalk i en gjuten betongplatta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.