Hej

Vi är ett ungt par som i våras köpte ett hus via kronofogdemydigheten. "Köpte det obes vilket var ett stort misstag" Nu har vi bes huset och det har framkommit att vi har på växt på 3 ställen under huset. av Hussvamp huset är byggt på torpargrund och angreppet är på muren samt på "syllen" det är ett ganska omfattande jobb att sanera huset från svampen och känner att det inte finns tid samt pengar. Jag har vart under och tage bort alla synlig svamp men märkt upp med spräjfärg för att kunna se vart det var. Fick tips om att man skulle spruta klorin på dom angripna ställen det har jag gjort samt en bit untanför i förebyggande syfte.

Vågar man sälja ett sådant hus?

Har inte ekonomin eller tiden att fixa detta men det är nog svårt att bli av med huset med.... Huset ligger i mycke populärt områda med nära till skola , affärer samt nära till naturen..

Förstår ju att det kommer att bli en dyr historia men bättre fly än illa fäktad anser jag.
 
  • Gilla
tobbekarlsson
  • Laddar…
vill du inte fixa det så kan du sälja huset med friskrivningsklausul...(vet ej hur det stavas). Detta innebär att du frånsäger dig allt ansvar och alla eventuella fel som upptäcks.
 
Klorin räcker inte!!
Du måste bränna bort svampen eller fungicidbehandla den med boracol.
Är inte huset försäkrat?
Hussvamp brukar ingå i Anticimex åttaganden om dom stått för besiktningen...annars blir det drygt för dig hur du än gör.
 
Hussvamp växer flera centimeter varje dygn och äter sig in och pulveriserar allt trä. Vanlig husförsäkring täcker inte hussvamp. Men hur du än gör, så kan du inte vänta med att åtgärda problemet...du måste helt enkelt ta bort det angripna virket, bygga upp på nytt och gräva ur dränera torpargrunden och montera in ett ventilerande fläktsystem.
 
Finns ingen försäkring som gäller i detta fallet... Läst en massa om svampen och hur den förstör husen... problemet är det att jag vill ju inte riva i huset om jag ska sälja det . så står i en knepig sitts där.
 
Finns två val:

1) Ni fixar det (ta hjälp av Anticimex) så snart det bara går.

2) Ni säljer i befintligt skick, där ni tydligt anger att huset är drabbat av hussvamp och att köparen måste åtgärda. Dvs att problemet följer i köpet och därav reduceras priset.

Allt beroende på omfattning på skador, så tyvärr är sanningen att en sanering + renovering kan kosta 100 000-tals kronor.

Hussvamp är av ett sällan skådat deprimerande sattyg! Det är bara beklaga att ni inte kunde besiktiga det innan köpet. Tyvärr tror jag väldigt få människor vill köpa ett hus som drabbats av svamp. :(
 
Hur stor omfattningen är måste utredas, finns det rikligt med sporer och mycel och svamp ( rötskador ) så är det stor risk att det innebär en omfattande sanering, det finns en tumregel riv 1 m in på friskt virke, Övrigt så är det borbehandlingar, samt eventuellt värmebehadling på sten/betong. Kontakta Anticimex för rådförslag samt kostnadsförslag, därefter kan du försäkra dig mot husvamp genom Anticimex.

Glömde säga att grundorsaken är av största vikt att åtgärda, förmodligen ytvatten som runnit in eller en
läckageskada, det sistnämda då är det ett försäkringsärrende, om det går att påvisa att det även uppkommit hussvamp så går även det med i försäkringen.
 
S
Vill inte göra er ledsna men....Vårat förra hus drabbade av hussvamp, det hade spridits så mkt så vi fick elda upp det, sporerna kan växa 6-7 cm per dygn!!.. bifogar en bild hur det kan se ut om det gått för långt.
 
  • svamp_9.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
freppa_72 skrev:
Hussvamp växer flera centimeter varje dygn och äter sig in och pulveriserar allt trä. Vanlig husförsäkring täcker inte hussvamp. Men hur du än gör, så kan du inte vänta med att åtgärda problemet...du måste helt enkelt ta bort det angripna virket, bygga upp på nytt och gräva ur dränera torpargrunden och montera in ett ventilerande fläktsystem.
Finns visst vanlig villaförsäkring som täcker detta. Villaägarnas tex täcker upp till en mille i sanering för äkta hussvamp och den ingår i vanliga villaförsäkringen. Finns flera men kommer inte ihåg det nu. Vi valde denna just pga av hussvampsförsäkringen.
 
Jag är 99% säker på att vår Folksamförsäkring täcker äkta hussvamp och att vi valde dem delvis därför.
 
Glöm ej heller att ni är försiktiga när ni besöker vänner och bekanta! Ni kan nämligen bära med er sporer i kläder och skor och smitta andras hus. Dock krävs de "rätta" betingelserna för att det skall börja växa!

Vi har grannar som själva har hussvamp och de vägrar att göra något åt saken. De är därmed förbjudna att beträda vårt hus. Önskar att det vore lag på att sådant skall åtgärdas.
 
Snurre skrev:
Glöm ej heller att ni är försiktiga när ni besöker vänner och bekanta! Ni kan nämligen bära med er sporer i kläder och skor och smitta andras hus. Dock krävs de "rätta" betingelserna för att det skall börja växa!

Vi har grannar som själva har hussvamp och de vägrar att göra något åt saken. De är därmed förbjudna att beträda vårt hus. Önskar att det vore lag på att sådant skall åtgärdas.
Hussvamp-sporer har man vid mätningar kunna konstatera att det finns överallt i luften, i stadskärnor. Men normalt börjar det inte växa, utan det ska till dom rätta betingelserna som du säger.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jo, men extrem försiktighet bör iaktagas ändå! När Anticimex inspekterar ett misstänkt fall av hussvamp så får de inte bara traska in och ta en titt, utan måste klä in sig i heltäckande engångsoverall som sedan försluts i en påse och lämnas iväg för destruktion.
Man bör ta detta på fullaste allvar och inte nonchalera det med att det finns överallt i luften ändå, även om detta påstående är fullt riktigt. Nu tror jag i och för sig inte att din andemening rsjowa var att bagatellisera det hela.
Så Angelicaocoffa! Hemskt ledsen att du har drabbats, men ta det på fullaste allvar. Finns fall där man har varit tvungna att bränna ner hela huset! Bästa du kan göra är som ovanstående nämner, ta kontakt med Anticimex för en offert på sanering!
 
Snurre skrev:
Glöm ej heller att ni är försiktiga när ni besöker vänner och bekanta! Ni kan nämligen bära med er sporer i kläder och skor och smitta andras hus. Dock krävs de "rätta" betingelserna för att det skall börja växa!

Vi har grannar som själva har hussvamp och de vägrar att göra något åt saken. De är därmed förbjudna att beträda vårt hus. Önskar att det vore lag på att sådant skall åtgärdas.
Finns det något sätt att kolla om man har hussvamp, t.ex. genom att ta ett prov på luften?
Har själv ett hus som är både muggigt o ruttet här o där, men det går att bo i det än så länge. Men man vill ju inte vara en sån som sprider hussvamp till sina vänner. ;)............. Att riva upp golv o allting bara för att kolla att man inte har hussvamp är inte så kul så länge man inte har råd att köpa nya golvplankor. Nån som vet om det går att kolla detta utan att göra åverkan på huset?
 
Ja du Sommartorparn! Jag tänkte exakt samma som du då jag fick reda på att grannen hade långt gången hussvamp. Du kan ju göra som jag gjorde om du vill. Jag ringde Anticimex för en besiktning av hussvamp och tecknade därefter en hussvampsförsäkring av densamme. Nu vet jag inte riktigt vad jag betalar, men det är inga större summor. Jag sover i alla fall betydligt lugnare om nätterna med vetskap om min grannes arrogans. Jag hoppas bara att det går fort och att svampen letar sig upp i hans takstolskonstruktion så att hela skiten faller ihopa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.