konichiwa girl skrev:
Ok! Intressant (och lite trist) att höra. Jag har själv inte testat den, men jag har sett resultatet och det är väldigt fint.
Det finns många som gillar deras matta färg, det verkar som jag är ganska ensam om min åsikt. Jag undviker lösningsmedel generellt, och Gysinges färg innehåller långt mer än jag själv kan tänka mig att tillsätta vid behov. Dessutom tyckte jag att den torkade lite för fort. Det gick att urskilja skarvar i mitt tak trots att jag målade hela taket i en strykning. Jag var ute efter den matta ytan, men har märkt att vanlig linoljefärg på trären yta mattas av snabbt. Glansen gick ner från blank till halvmatt på bara några månader.

(Kan tillägga att rummet var fullt med döda flugor när jag målade med Gysinges matta, så den funkar tydligen som flugmedel också... Har inte fått samma effekt med annan färg.)
 
Jag gillar inte heller den. Den blir väldigt fin, men påminner helt klart om vilken lösningsmedelsburen modern färg som helst än om linoljefärg... :S
 
Jag saknar svar från Eleanor för att få veta när äggoljetempera inte är bra.
Kanske ska man skicka ett PM?..

Det borde finnas en funktion i menyn så man enkelt kunde vidarebefordra ett inlägg till den det (mest) berör...
 
apotekarnes
Det verkar krylla av fördomsfulla människor som tror att äggoljetempera är skit bara för att den inte finns överallt i handeln. Äggoljetemperans ingredienser är: ägg, linolja, terpentin, vatten samt pigment. Alla dessa ingredienser är lätta att få tag på och recept på blandning kan man lätt hitta om man letar lite på nätet. Färgen är väldigt billig och lätt att blanda till själv och resultatet blir alltid bra. Färgen torkar väl inte jättefort direkt, men i ett tak är väl det inte något problem? Ska man måla snickerier eller möbler som utsätts för slitage är äggoljetemperan överlägsen alla andra färger då den är nästan helt omöjlig att nöta ner. Jag har sett 150 år gamla stolar som använts dagligen utan att färgen nötts bort. Enda problemet är väl om man vill ha bort färgen nån gång (det går tamefan inte).

Temperans fördelar:
Billig
Miljövänlig
Enkel att måla
Enkel att blanda
Vacker
Håller hur länge som helst

Temperans nackdelar:

Håller hur länge som helst
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Apotekarnes; Jag instämmer i hela dittt inlägg.

Men jag vill gärna höra mer underbyggda kritiska synpunkter (om de finns)
 
Äggoljetempera är trevligt. Många fördelar som nämnts ovan, men här kommer de negativa saker jag kan komma på.

Kan ta tid på sig att torka.
Lätt att blanda men kan vara svårt att få exakta nyanser om man gör lite i taget.
Vad jag har förstått inte övermålnigsbar med annan färg, men jag tycker det låter lite konstigt.
 
Jag vill också gärna höra någon som har underbyggda och kritiska synpunkter på vanlig 'modern' akrylat färg.
Det skulle också vara kul om man kunde få besked om dom självklara fördelarna som finns med 'naturfärgerna'.

*EDIT*

Jag anser att Apotek Arne är inte särskilt nykter i sin bedömning.

Det finns nackdelar. Allergi är en, vilket är ett ord, vars betydelse är bekant för dom flesta.
 
Dr_Jerkyll "Vad jag har förstått inte övermålnigsbar med annan färg, men jag tycker det låter lite konstigt."
Jag har lärt mig att det inte är något problem - den fäster på andra färger och andra färger fäster på den

Toaster: Jo allergi är ju ett uppenbart problem med äggoljetempera.
- Och med lerklining med hästskit i väggarna innanför äggoljan blir det fler extremallergiker som inte kan vistas i vårt hus. Fast jag hoppas det inte är så många. Och vi kommer förhoppningsvis att framkalla få nya allergiker med ett hus som andas; frisk luft utan forcerad ventilation, samt inga kemiska material (som flytspackel)
 
apotekarnes
Dr_Jerkyll skrev:
Äggoljetempera är trevligt. Många fördelar som nämnts ovan, men här kommer de negativa saker jag kan komma på.

Kan ta tid på sig att torka.
Lätt att blanda men kan vara svårt att få exakta nyanser om man gör lite i taget.
Vad jag har förstått inte övermålnigsbar med annan färg, men jag tycker det låter lite konstigt.
Du har helt rätt i det där med torktiden. Jag var kanske lite väl subjektiv i mitt inlägg ovan. Faktum är att beroende på vilket pigment man använder kan det ta extremt lång tid innan färgen fastnat helt. Jag målade förra året min dörren till min sons rum med engelskt röd, och det tog en månad innan färgen helt slutat krita. Han är två år, så det blev en del passande


Toaster skrev:
Jag vill också gärna höra någon som har underbyggda och kritiska synpunkter på vanlig 'modern' akrylat färg.
Det skulle också vara kul om man kunde få besked om dom självklara fördelarna som finns med 'naturfärgerna'.

*EDIT*

Jag anser att Apotek Arne är inte särskilt nykter i sin bedömning.

Det finns nackdelar. Allergi är en, vilket är ett ord, vars betydelse är bekant för dom flesta.
Angående allergi, äggoljetempera fungerar också helt utan terpentin, även om torktiden antagligen ökar lite. Allergi mot linolja tror jag är tämligen ovanligt. Vanlig modern akrylatfärg har flera fördelar. Den torkar fort, är lätt att använda och finns i många varianter och hos alla färghandlare. Men enligt min mening har den också en del nackdelar. När den väl börjar släppa är det ett helvete att skrapa bort all färg för att kunna börja om igen. Vanlig linoljefärg släpper inte när den åldras utan den kritar, vilket gör att man inte behöver skrapa rent innan man målar på nytt. Dessutom är den väl övermålningsbar med alla färgtyper utom slamfärg (det där sista är jag inte riktigt säker på, så rätta mig gärna). Den enskilda faktor som gör att jag hellre väljer linolja är att den helt enkelt är mycket snyggare. Jag har däremot inget emot akrylat och andra typer av färg. Jag har själv använt akrylat på flera ställen i mitt hem.

*EDIT*
Jag var faktiskt spiknykter när jag skrev mitt inlägg förut.
 
Toaster skrev:
Jag vill också gärna höra någon som har underbyggda och kritiska synpunkter på vanlig 'modern' akrylat färg.
Det skulle också vara kul om man kunde få besked om dom självklara fördelarna som finns med 'naturfärgerna'.

*EDIT*

Jag anser att Apotek Arne är inte särskilt nykter i sin bedömning.

Det finns nackdelar. Allergi är en, vilket är ett ord, vars betydelse är bekant för dom flesta.
Rätta mig om jag har fel (har inte lyckats hitta artikeln genom googling),

äggoljetempera fick ett tag dåligt rykte eftersom den i vissa daghem och offentliga lokaler hade orsakat allergiska besvär. Orsaken var att målarna som gjort jobbet hade för dålig kunskap om denna färg, och hade målat med färg som stått färdigblandad för länge och som hade börjat mögla. Äggoljetempera kan mögla om den förvaras färdigblandad i en burk. Den ska därför användas genast. En yta som har målats korrekt med färsk äggoljetempera kan inte orsaka besvär. Tvärtom rekommenderas den för allergiker. (jag antar att de som säljer färdigblandad äggoljetempera har någon slags konserveringsmedel i)
 
ser inte fördelen med det, bara nackdelar. Tror det är ett sätt att dryga ut färgen, men vad gäller äggolja är ju vatten bättre

Allergier: jag tänkte främst på extrema äggallergiker - annars tror jag inte det är så stor risk
 
Det är fullständigt skitsnack att de sk miljöfärgerna skulle lukta illa, täcka sämre och vara svåra att applicera.
Enligt mig handlar det enbart om okunskap De stora färgfabrikanterna hävdar i princip att all traditionell ( gammaldags) är kass och förkastar därmed århundraden av kunskap.

Plastfärgernas historia är relativt kort och i många avseenden föga imponerande.
Tex i de fall när man målat om gamla kulturbyggnader med plastfärg som sen ett par år senare mer eller mindre måste rivas för att de ruttnat upp under den allför täta plastfärgen.

Jag målade hela mitt hus invändigt, väggar och tak, med en tysk färg som heter Auro. Det är en linoljeemulsionsfärg typ som äggoljetempera. Den doftar av rosmarin och apelsinolja.. säljs av Auro Norden
Den är jättelätt att applicera, dvs rolla, täcker minst lika bra som plastfärgerna och torkar lika snabbt.

Hela mitt kök målade jag med Ottossons linoljefärg. Fantastisk färg!!! Otroligt dryg, man kan måla hur länge som helst med en liter!! och den täcker kanonbra! Enda nackdelen här är torktiden.

Jag blir så trött på alla som tycker det är coolt att vara ickemiljövänliga, tror att miljöpolitik är nån trend som snart blåser över och som sätter likhetstecken mellan allt miljövänligt och nån typ av flumvänster..
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Att göra egen äggoljetempera för väggmålning låter ju lite omständligt och kanske lite svårt att få till rätt nyans gång efter gång då man ju normalt gör ganska lite färg i taget eftersom den inte kan lagras så länge. Det går ju däremot att beställa andra emulsionsfärger för väggmålning och liknande. Är mycket lättarbetade och täcker minst lika bra som annan färg. Dessutom luktar de gott och har till skillnad från plastfärgerna en fin yta.
 
Angående nackdelar med linoljebaserade färger. Håller på att måla köket efter en stor renovering. Taket laserades i vitt med en färg från Auro (linolja) väggarna: kalkfärg från Auro, Ovanför diskbänken: Linus (Allbäcks), Köksluckor ena sidan köket: egen äggolje tempera som sedan vaxats m linoljevax, andra sidan köket målades luckorna m Ottossons matta vita linoljefärg utspädd till lasyr. Allt detta har pågått sedan augusti 07 ungefär. När nu vårsolen tittar in har taket gulnat markant och köksluckorna som skulle vara vitlaserde har blivit kraftigt gula. I väntan på upphängning har de förvarats i en mörk skrubb. JAg har nu förhört mig och det visar sig att det måste komma solljus för att vitt ska förbli vitt. Så nu har jag köpt en vanlig vit plastfärg till luckorna och tänker måla över med det för jag vill ha det lika kritvitt som vitvarorna i köket. Sammanfattning: det kan bli problem om man vill att vitt ska vara vitt m linoljefärg. Någon som har samma erfarenhet?
 
Jag förstår inte riktigt hur du tänker televinken. Som du sa så gulnar linoljefärg ex i en mörk skrubb, men så fort de får ljus på sig igen så försvinner det gula. Alltså kan linoljefärg _i_ ett köksskåp gulna, men inte utanför. Men ditt tak och dina luckor har blivit gula av solljuset? Jag tror att det är furun (som du troligtvis har eftersom den blir något mörkare och gulare än tex gran) under som gulnar av solljuset, dina luckor och ditt tak är ju bara laserade och träets färg slår igenom. Alltså hade det inte spelat någon roll vilken färg du haft, det hade blivit gult ändå.

Men måla du med plastfärg... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.