BirgitS
M maria01 skrev:
nej och det skrev jag inte

var köpte en soffa i veckan på blocket och portvakten skötte allt där såg till att städarna gjorde sit jobb och så vidare sen säkerheten var ju ett plus det huset var för +55 alla som kom in i huset var tvungna att skrivas in med id alla paket kom till vakten

dom som bode där var ju riktigt nöjda med all servis
Det är ju helt upp till de boende om de vill lägga pengar på en portvakt eller inte. De flesta är inte intresserade av att betala för det men för några år sen så var det några nybildade BRF som försökte locka köpare med att det fanns concergieservice, bara att lämna skjortorna vid disken på morgonen och hämta dem tvättade och strukna när man kom från jobbet, eller vad det nu var som de tog fram som en fördel i annonserna.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
båda föreningar jag har vart medlem i har tvingat ägarna ställa upp på meningslösa städagar

sen är det så att många har inte tid att sitta i styrlesen så det blir bara gubbar och tanter som sitter i dom som inte jobbar själva längre
Det finns ingen juridisk möjlighet att tvinga någon att vara med på en städdag.

Det är ju ingen skillnad på om det gäller en BRF eller ägarlägenheter. De som jobbar mycket och/eller har barn har i allmänhet ingen tid att engagera sig i styrelsen oavsett boendeform.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ingen juridisk möjlighet att tvinga någon att vara med på en städdag.

Det är ju ingen skillnad på om det gäller en BRF eller ägarlägenheter. De som jobbar mycket och/eller har barn har i allmänhet ingen tid att engagera sig i styrelsen oavsett boendeform.
skrev inte juridiskt tänkt mer på på skam att inte ställa upp
 
Jag sitter (via jobbet) som ordförande i en samfällighetsförening som förvaltar ett nybyggt ägarlägenhetsprojekt. Några slutsatser från just vårt projekt är att det finns ett stort intresse att köpa dessa om läget är rätt. Då finns det en grupp människor som köper i spekulation, en grupp som köper såsom juridisk person(vilket man oftast inte kan i Brf) och en grupp vanliga köpare som ser fördelen med att inte ha lån i samfällighetsföreningen (vilket man inte har i nyproduktion) och vill ha friheten att styra mer själv över sina kostnader. Vi projekterar på ett annat sätt som är anpassat för ägarlägenheter så att installationer mm är förlagda rätt. Lantmäterimyndigeheten har man en tät kontakt med och jag upplever ett gott samarbete och kravställande på rätt underlag till lantmäteriförrättningen för bildandet av ägarlägenheterna. Det är en proffesionell förvaltning av samfällighetsföreningen nu under den första fasen och allt är uppstyrt för bästa möjliga framtida boendeförvaltning. Jag tycker absolut det finns en framtid för ägarlägenheten som ett komplement till Brf:en.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Jag sitter (via jobbet) som ordförande i en samfällighetsförening som förvaltar ett nybyggt ägarlägenhetsprojekt. Några slutsatser från just vårt projekt är att det finns ett stort intresse att köpa dessa om läget är rätt. Då finns det en grupp människor som köper i spekulation, en grupp som köper såsom juridisk person(vilket man oftast inte kan i Brf) och en grupp vanliga köpare som ser fördelen med att inte ha lån i samfällighetsföreningen (vilket man inte har i nyproduktion) och vill ha friheten att styra mer själv över sina kostnader. Vi projekterar på ett annat sätt som är anpassat för ägarlägenheter så att installationer mm är förlagda rätt. Lantmäterimyndigeheten har man en tät kontakt med och jag upplever ett gott samarbete och kravställande på rätt underlag till lantmäteriförrättningen för bildandet av ägarlägenheterna. Det är en proffesionell förvaltning av samfällighetsföreningen nu under den första fasen och allt är uppstyrt för bästa möjliga framtida boendeförvaltning. Jag tycker absolut det finns en framtid för ägarlägenheten som ett komplement till Brf:en.
så ingen som nekar en om man vill hyra ut på airbnb som exmpel?
 
BirgitS
M maria01 skrev:
skrev inte juridiskt tänkt mer på på skam att inte ställa upp
Då är det inte fråga om tvång utan om ens eget val. I vilket fall som helst har det inget att göra med ägandeformen.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
så ingen som nekar en om man vill hyra ut på airbnb som exmpel?
Det beror ju på vilka stadgar/ordningsregler som de boende kommer överens om. Gäller oavsett om det är BRF eller ägarlägenheter.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på vilka stadgar/ordningsregler som de boende kommer överens om. Gäller oavsett om det är BRF eller ägarlägenheter.
fråga inte dig
 
M maria01 skrev:
så ingen som nekar en om man vill hyra ut på airbnb som exmpel?
Njet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Lite kul att många anser att BRFer är en omodern boendeform eftersom det är brukligt med egna städdagar. Finns väl ingen som helst koppling med egen städning av gemensamma ytor och bostadsrättsföreningar mer än det är en vanlig lösning. Många BRF som köper in dessa tjänster istället.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
För att beskriva hur den vansinniga komplexiteten med samfälligheter kan bli, ska jag beskriva ett projekt som pågår just nu.

Tänk er att man bygger ett stort 1 våningshus som ovanpå sig ska ha 3 punkthus.
Allt ihop består av en affärsfastighet (uthyrning) med 3 bostadsrätter ovanpå, alltså 4 juridiska fastigheter.
I affärsfastigheten ska man bygga en gemensam undercentral (som samfälligheten äger) men rören till uc kommer att gå genom icke samfällt utrymme. I uc kommer dessutom de 3 föreningarna samt affärsfastigheten ha varsin vvx/undercentral.
Ifrån uc kommer det att i affärshuset gå ledningar för all infrastruktur till de olika föreningarna.
Sen tillkommer ju kallvatten, el & avlopp.

Kul att sortera ut och skriva vettiga avtal kring detta.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på vilka stadgar/ordningsregler som de boende kommer överens om. Gäller oavsett om det är BRF eller ägarlägenheter.
Lite skillnad är det ju juridiskt. En BRF har rätt goda möjligheter att utöka sin verksamhet och styrelsen kan hitta på alla möjliga aktiviteter och regler samt har stor frihet att sköta föreningen efter eget gottfinnande. En samfällighetsförening är istället mycket begränsad av samfällighetslagen och får bara ägna sig åt förvaltning av gemensamhetsanläggningen (eller flera sådana om det finns). Det innebär att utföra anläggningen och driva den. Men det är allt. Inte ens en dag med korvgrillning är egentligen tillåten i samfällighetsföreningen om den inte direkt är en del av förvaltningen av gemensamhetsanläggningen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bällstabygget skrev:
Jag sitter (via jobbet) som ordförande i en samfällighetsförening som förvaltar ett nybyggt ägarlägenhetsprojekt. Några slutsatser från just vårt projekt är att det finns ett stort intresse att köpa dessa om läget är rätt. Då finns det en grupp människor som köper i spekulation, en grupp som köper såsom juridisk person(vilket man oftast inte kan i Brf) och en grupp vanliga köpare som ser fördelen med att inte ha lån i samfällighetsföreningen (vilket man inte har i nyproduktion) och vill ha friheten att styra mer själv över sina kostnader. Vi projekterar på ett annat sätt som är anpassat för ägarlägenheter så att installationer mm är förlagda rätt. Lantmäterimyndigeheten har man en tät kontakt med och jag upplever ett gott samarbete och kravställande på rätt underlag till lantmäteriförrättningen för bildandet av ägarlägenheterna. Det är en proffesionell förvaltning av samfällighetsföreningen nu under den första fasen och allt är uppstyrt för bästa möjliga framtida boendeförvaltning. Jag tycker absolut det finns en framtid för ägarlägenheten som ett komplement till Brf:en.
Hur funkar det med köp av lägenheterna, bildning av fastigheterna och anläggningsbeslut för GA? Blir de nya ägarna sakägare i en anläggningsförrättning efter att fastigheterna har bildats eller löses både fastighetsbildning och GA i ett svep och först efter detta kommer köparna in?
 
O
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, inte riktigt rätt. Jag vill se vilka synpunkter & erfarenheter som finns där ute. Svenskarna är vanemänniskor och då vi inte har många ägarlägenheter alls är det intressant att höra varför. Varför tycker du ägandelägenheter fungerar dåligt för boenden ?
För det ger inga större fördelar jämfört med en bra skött BRF. De som brukar vara mot BRF är de som inte förstår vad en BRF är för något. De som skiter i att engagera sig, de som hela tiden ska bryta mot reglerna osv.

De fördelarna man kan ha en en äganderätt kan man också ha i en BRF. Tex ägande av juridisk person, fri andrahandsuthyrning och så vidare. Men många BRF väljer att inte ha det för att det påverkar de andra boenden negativt.

I min tidigare förening jag bodde i blev vi i styrelsen beskyllda för att vara ”maktfullkomliga” när vi röstade igenom gemensamt bredband (1000/1000 där kostnaden på 80 kr i månaden ingick i avgiften). Som grund till vårt beslut hade vi en omröstning av medlemmarna där 99% ville införa det.

Gissa vem det var som tyckte vi var maktfullkommliga?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
För det ger inga större fördelar jämfört med en bra skött BRF. De som brukar vara mot BRF är de som inte förstår vad en BRF är för något. De som skiter i att engagera sig, de som hela tiden ska bryta mot reglerna osv.

De fördelarna man kan ha en en äganderätt kan man också ha i en BRF. Tex ägande av juridisk person, fri andrahandsuthyrning och så vidare. Men många BRF väljer att inte ha det för att det påverkar de andra boenden negativt.

I min tidigare förening jag bodde i blev vi i styrelsen beskyllda för att vara ”maktfullkomliga” när vi röstade igenom gemensamt bredband (1000/1000 där kostnaden på 80 kr i månaden ingick i avgiften). Som grund till vårt beslut hade vi en omröstning av medlemmarna där 99% ville införa det.

Gissa vem det var som tyckte vi var maktfullkommliga?
Har själv bott i fyra st bostadsrätter och suttit i två olika styrelser, en som kassör och en som ordförande. Det är väldigt ovanligt att en Brf tillåter juridisk person och fri uthyrning , dock finns det (enl mig) inga vettiga förklaringar varför. Att det skulle bli brist på folk i styrelsen är en dåligt, att det skulle bli stor omsättning av boende en annan….
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.