Men om man ska skatteplanera, finns det fördelar med bolag som har säte i andra länder. Men nu bör man verkligen tala med en skatterådgivare.
 
magnu skrev:
Men om man ska skatteplanera, finns det fördelar med bolag som har säte i andra länder. Men nu bör man verkligen tala med en skatterådgivare.
Det nog de flesta har missat i mitt fall är inte skatteplanering. Det handlar om hur man som fåmansföretagare som straffas av 3:12 ändå kan unna sig en lyxigare tillvaro. Har man däremot 20 anställda men med samma vinst plockar man många miljoner lågbeskattat.

Har idag suttit med min revisor och 2st skattejurister och köp av bostad är det enda alternativet för att kunna få njuta redan nu. Samtliga dörrar för fåmansbolag är för närvarande stängda i diverse regeringsrättsdomar som kommit vad gäller lågbeskattad utdelning.

Det du nämner ovan i kombination med att slippa bruna kuvert och sova gott bygger på att man vill lämna Sverige på sikt vilket inte är mitt case.
 
Hej,

Jag är också egenföretagare som undersöker möjligheten att köpa huset på företaget. Köpte du till slut på företaget? Och i sådana fall hur blev den slutliga lösningen?
 
När det gäller TS så hade han ju ingen verksamhet i bolaget men rent allmänt kan jag rekommendera att man har ett affärsdrivande bolag och ett holdingbolag där det sistnämnda är ens "pensionssparande".

Alla yttre affärsrelationer skall ske med det affärsdrivande bolaget så långt det är möjligt. Holdingbolaget skall äga alla lokaler och dyra inventarier som man gör avskrivningar på. Förslagsvis hyr man ut sig själv som VD samt tar lokalhyra för att flytta pengar mellan bolagen. Om holdingbolaget äger det affärsdrivande bolaget och har gjort så x antal bokslutsår (minns ej hur många) kan man istället överföra kapital via koncernbidrag. I mitt fall kom min bokföringskonsult fram till att detta ej var förmånligt. Varför minns jag inte.
 
cwikman skrev:
Hej,

Jag är också egenföretagare som undersöker möjligheten att köpa huset på företaget. Köpte du till slut på företaget? Och i sådana fall hur blev den slutliga lösningen?
För min del blev det privat ägande. Skatteteglerna ändras ofta, just nu är rootavdraget aktuellt. Har huset ett attraktivt läge blir värdestegringen privat.

Fördelar med att äga huset i bolaget är om man har för avsikt att göra omfattande reparationer och installera all möjlig dyr elektronik.

För min del har jag även en enskild firma med näringsfastigheter. Där finns det en hel del "samordningsfördelar" att hämta.
 
Redigerat:
Vi gick i samma tankar när vi i byggde hus för ett antal år sedan, men för oss var valet att äga huset privat enkelt. Anledningen var att med den värdestegring man kan tänka sig i Stockholmsregionen hade vi kunnat hamna i en sits där det skulle bli otroligt kostsamt att köpa ut huset privat. Man vet aldrig vad som händer i livet, eller vilka skatteregler som gäller om några år och då ville i alla fall inte vi sitta fast med ett hus ägt av vårt AB.
 
Man kan ju fundera på vad som händer om bolaget går i konkurs.
 
Bolaget likvideras, konkursförvaltaren, banken, revisorn och övriga fordringsägare tar vad dom kan och har rätt till. Om det mot förmodan finns något kvar efter det så kan konkursboet reglera aktieägarnas fordran.
 
Jag ser 2 fördelar med att låta ab äga huset som inte riktigt nämnts innan:
1) Vid en nedgång i huspriser och man vill sälja, nog är det roligare att ta den förlusten med oskattade pengar? Alla här nämner högre skatt på värdeökningen som en nackdel, som att det är självklart att värdet kommer öka. Om jag hade köpt hus i Köpenhamn 2007 hade jag nu velat ha det i ett ab om jag skulle sälja. Visst, man ska köpa hus långsiktigt, men skit händer.
2) Nån har redan varit inne på det: Jag hade kunnat slänga upp en handpenning på en miljon från ab:t. Icke så med skattade pengar, och det borde kunna vara en ganska vanlig sits för folk som lyder under 3:12.

Nu till en fråga (kanske finns uppe tråd om det nånannanstans?). Om man köper sommarställe fritidshus mha av ab:t då? Nån som har erfarenhet/kan komma med tips? Om man ser till att hyra ut det när man själv inte är där, borde kunna funka och ge lågt förmånsvärde, man kan ju då se det som att man investerar sitt kapital blabla.
 
Fördelarna stämmer absolut. Det som talar emot är följande:

- Skatten är högre vid försäljning men som jag ser det så köper jag inte hus i spekulation utan för att bo.
- Vid konkurs måste man lämna bostaden.
Flera fördelar är att man renoverar för bruttopengar dock är inte momsen avdragsgill i så många gånger..

Som svar på din fråga så har jag funderat på en lägenhet i Spanien men i detta fall faktiskt på ren spekulation.
Det som gäller enligt revisorn är att huset måste finnas tillgängligt att hyra på nätet och du själv måste betala när du ska vistas där. Det viktiga är att företaget har intäkter på stugan annars blir det svårt att förklara.

Själv betalar jag nu 18.000/mån i hyra för mitt hus och det beloppet baseras på vad liknande hus kostar att hyra i närområdet baserat på befintliga objekt på nätet. Dessa pengar går alltså in i företaget som en intäkt då jag valde detta istället för ett förmånsvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.