Tack freddi!
 
Låt er inte påverkas för mycket av Göran, han är en äkta Älvsbyhushatare, vilket märks tydligt när man använt sig av detta forum ett tag.
 
Om krypgrund ger problem beror troligen på vilka förhållanden man bygger på.... Dränering runt om, nivåer på tomten.
Skulle tro att oavsett grundtyp så ger ett lågt liggande hus på gammal sjöbotten problem.
Tror att en del av de bekymmer krypgrunden gett Ä-hus beror på att de byggt på mindre bra områden.

Vi bor sen snart 3 år i ett Sleipner, varit nöjda med det mesta. Huset är kanske inte det vackraste huset men det har rum så det räcker, stort kök och den lyx vi önskar oss. Jo, visst kan jag också tycka att man borde kunna flytta runt en del på väggar och så men hur flexibla är andra företag. Vi upplevde friheten hos Myresjöhus, trivselhus och en andra företeag som mer bara färdiga tillval inte så mycket egentligt egenritat.
Vi diskuterade länge med flera andra innan vi bestämde oss för Ä_hus.
Valet var fler rum, större yta och jag tycker varje rum och kvm är värda mindre lyx i kök och badrum...
Men vi väljer efter eget huvud. :)
 
I början hade Älvsbyhus en professionell Muntersavfuktare (MG 90) men sen tyckte man antaglligen det blev för dyrt och satte dit en billig Woods avfuktare som närmast är att betrakta som Biltemakrafs jämfört med proffsgrejor. Så personligen tycker jag att man hos Älvsbyhus gått för långt i många stycken för att åstadkomma lågt pris. Vi jämförde vårt BraHus med ett så lika Ä-hus som möjligt och det skillde inget i pris trots att vi nu fick betydligt bättre standard kvalitet i de flesta detaljer. Men Ä-hus är inga dåliga hus för det. Många kanske struntar i om det är plastmatta under en garderob eller om takkupan sitter på snedden och då är det ju helt rätt att inte vilja betala för det heller.
 
Jag har varit inne i många Älvsbyhus och aldrig stött på något som har takkupan på sned... tycker du är elak nu. Ert BraHus är säkert jättefint, men de flesta husföretag idag gör fina hus så jag tror att alla kan bli nöjda vilket företag man än väljer. Det viktiga är att lita på sin magkänsla när man köper hus. Har du haft flera bra kontakttillfällen med säljaren och det känns lugnt att skriva under kontraktet, då blir det bra.

Alla prioriterar vi olika saker. Själv så valde vi Älvsbyhus för att man får ett färdigt hus till en jämförelsevis billig peng, och de kan fixa allt - du slipper vara ensamma spindeln i nätet, samtidigt som det är ett stabilt företag med många år på nacken och massvis av erfarenhet. Det är ju det största husföretaget i Norden och ett av de äldsta också... Ett annat plus var att de bygger av norrländskt material för norrländska förhållanden, och eftersom vi bor i norra Norrland behöver vi det.
 
Älsbyhus är ju den husleverantör som går överlägset bäst i branchen.

Hörde av en som jobbar inom området att de tydligen gör en vinst på ca 300 000kr per hus, jämfört med ca 100 000kr för övriga husleverantörer. Detta beror mycket på sin slimmade produktion och stora volymer jämfört med andra konkurrenter.

//Samba
 
Yenlinn ursäkta om jag lät nedlåtande om Ä-hus men det speglar nog mest min besvikelse efter att jag trott att dom var mycket billigare än ALLA andra.

Är själv från Umeå ursprungligen, har släktingar som bygger Ä-hus med takkupa förskjuten från mitten (fel av mig att säga att den sitter snett..). Och faktum är att Ä-hus av någon anledning har betydligt bättre rykte i Norrland än nere i Stockholm där jag bor nu. Känner många helnöjda Ä-husägare där uppe.

Sen är det som du skriver en stor fördel med Ä-hus om man prioriterar byggsättet (helt på fabrik), enkelt=totalentreprenad och den superkorta byggtiden och den tidiga inflyttningen.

Själv prioriterade vi mer andra saker och vi alla är ju olika

Norrlandsfura är det i många hus för övrigt och Ä-hus här nere byggs i södra sverige har jag för mig eftersom man har fabrik både där och i finland förutom i Älvsbyn.

 
Japp - de har Svea skog som skogsleverantör till alla fabriker, tror jag, med norrlandfura. Finns fabriker både i Skåne och norra Finland, förutom Älvsbyn.

Jag förstår nu hur du menar att takkupan "sitter snett", det lät ju bara för klåpigt som det såg ut förut.

Ja, undra varför Ä-hus har så dåligt rykte neröver? Nu när vi valde har vi av våra annorstädes kompisar fått kommentaren:
-Öh, kollade ni i någon annan huskatalog eller?

Nähä! Finns det fler? Som att man inte har scannat av hela nätet och beställt kataloger från ALLA som tillverkar något som kan liknas vid ett hus!?
Kan inte riktigt förstå det... men det har kanske att göra med att tillvalen och utformningen är ytterst begränsad, och om man väl får chansen att bygga något t.ex. i Stockholm då vill man göra något unikt!
 
Jag håller med dig, Yennlinn!
Kul att det finns ett alternativ för oss som inte vill lägga det mesta av våra löner på att bo. Det finns ju mycket annat kul att göra!
Vårt Trym kommer den 17/8 och vi får flytta in den 19/9. Allt har hittills funkat jättebra och vi är glada och förväntansfulla. Aj löv Ä-hus (hittills) ::)
 
Vad spännande, Ulle-Belle - då får ni ju snart flytta in!
Vi har ett år kvar *suck*... (så jag ska kanske inte skriva i sten hur det kommer att gå med vårat hus, men det känns helbra och hittills har alla kontakter varit suvve!)
 
Ulla-Bella hur lång "byggtid/väntetid" hade ni på erat Ähus? Är själv i farten och letar efter något, men det finns ju hur mycket som helst. Drömmen är att kunna få allt klart och kunna flytta in till våren 06. Men man har hört att en del tillverkare har kö på upp till 1 år.
 
Ja, det där med leveranstid verkar variera väldans.
Vi skrev på i slutet av juni och har prel. inflyttning v8. Huslev hade kunnat ske redan i december. Men pga fördröjt med bygglovsansökan gick inte det, tyvärr.

Vi ska bygga ett Tyr.

/Gammelmormor
 
På frågan "Ä-hus eller inte" så skulle jag personligen svara nej. Jag tycker att de två hus jag varit i andas dålig kvalitet, främst i materialval, samt att det känns lite som att gå in i en låda. Sorry. Men det är min åsikt.
 
Ja, alla har vi olika smaker och olika ekonomier...
Jag tycker absolut inte att man kan säga att Ä-hus hus är som att "gå in i en låda". Har varit inne i flera Ä-hus, och har gillat dom. Visst sen kan man ju diskutera tapeter och inredning m.m. men så är det ju!

Ok, hade jag haft enorma pengar hade jag nog inte valt ett Ä-hus...

Flyttar in i Tyr i början av -06.
Längtar sååååå!!!!
 
Ja, vi har bott i vårt Ä-hus Oden i ett par månader nu, och för oss som inte har krav på all möjlig lyx är det hur bra som helst....  
Att kvaliten skulle vara sämre vet jag inte om jag kan hålla med om, men visst är det lite lägre standard.  Inga spottar här och inga andra extra finesser, men bra mycket bättre än vårt gamla radhus tex.
Tapeterna är jag nöjd med och för min del funkar även våtutrymmena hur bra som helst. Köksinredningen kanske är lite tråkig, men inget jag känner att jag skulle vilja lägga speciellt mycket mer på ändå

Och någon lådkänsla tror jag inte heller att det är (kan iofs inte vara säker då jag aldrig gått in i någon låda...)

Så här långt är vi helt klart nöjda, men skulle jag haft en miljon på banken kanske jag skulle funderat en liten stund på någon annan husbyggare, men om det skulle blivit något annat i slutet vet jag inte......   :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.