Haba_tsutt skrev:
Lite OT igen men dock relaterat. Någon som har tips på router med möjlighet till BÅDE ADSL och LTE/3G samt som kan lastbalansera med lite intelligens. Alltså använda det bästa för tillfället.

Jag är inte ute efter en router som har den andra uppkopplingen som backup. Utan båda aktiva samtidigt.

Jag har själv en ASUS rt-ac66u och den verkar inte ha den möjligheten, vad jag har förstått.
Cisco 8194G kanske klarar av det.
 
Andy78 skrev:
Det klarar mer än så.
Det är lite lurigt med 3G då den tekniken skiljer sig från 4G där faktiskt 4G mera liknar den äldre GSM, vilket påverkar hastigheter och som kan variera betydligt mera. Nu kan konfiguration av mobilbasarna skilja beroende av operatör, men för 3G som delar datatrafiken med telefoni kan basarna variera beroende på belastning av data och antal nyttjade telefonikanaler, samt att de datakanaler som finns har olika hastighet. Så den hastighet du får beror på vad som finns tillgängligt när du använder datadelen. Men vi har skrivit ganska mycket om det i andra trådar så jag ska inte orda så mycket mera om det. Tekniken är krånglig även för operatörerna så det blir säkerligen 3G som man får se mindre av då det finns incitament att först avveckla den.
 
Haba_tsutt skrev:
Lite OT igen men dock relaterat. Någon som har tips på router med möjlighet till BÅDE ADSL och LTE/3G samt som kan lastbalansera med lite intelligens. Alltså använda det bästa för tillfället.
Riktig lastbalansering kräver stöd i bägge ändar av länkarna.

Ett problem är ju hur routern ska avgöra vilken väg som är bäst för tillfället. Routern måste i såna fall ligga och köra traceroute kontinuerligt för att se om eventuella stopp ligger på ADSL-linan eller 3G-förbindelsen. Det är det som varit ett av de stora problemen med Asus failover-stöd, routern ligger kvar och försöker på den lina som gått ner jättelänge eftersom den inte kan avgöra om linan är nere eller om felet ligger på vägen.
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Det klarar mer än så.
Inte mot en enskild mast väl? Krävs det inte "multiple cell" för att få högre än 14?
 
Nerre skrev:
Inte mot en enskild mast väl? Krävs det inte "multiple cell" för att få högre än 14?
Ska rätta mig själv lite det är DC-HSPA+ som ger upp till 43Mbit.
Hur som helst är jag otroligt nöjd med modemet och hastigheten.
 
J-75 kolla hur mycket data du använder under 1 månad, kanske klarar du dig på 50 Gig?
 
Uppgifter tidigare i tråden säger ju 8 GB på 4 dagar, så det är tveksamt om 50 GB i månaden räcker.
 
Haba_tsutt skrev:
Lite OT igen men dock relaterat. Någon som har tips på router med möjlighet till BÅDE ADSL och LTE/3G samt som kan lastbalansera med lite intelligens. Alltså använda det bästa för tillfället.

Jag är inte ute efter en router som har den andra uppkopplingen som backup. Utan båda aktiva samtidigt.

Jag har själv en ASUS rt-ac66u och den verkar inte ha den möjligheten, vad jag har förstått.
ASUSen ska klara lastbalansering, men det står tyvärr inget om det i manualen, men sedan ca ett år sedan så kan man ställa in dubbla WAN-portar, andra wanporten kan vara antingen USB-anslutning eller via "LAN1"-porten.
Se till att lägg in senaste firmwaren så ska de se att du kan lösa problemet.
 
Den lastbalanseringen är väldigt rudimentär tyvärr (eller var i alla fall sist jag tittade på den). I princip handlar det om att sätta upp routingregler, trafik till eller från vissa IP-adresser går via det ena interface och trafik till/från andra IP-adresser går via det andra interfacet.

Nåt annat går inte att göra utan stöd i båda ändar. De två interfacen kommer ju att få olika IP-adress utåt och de flesta servrar tycker inte om att paket kommer omväxlande från två olika IP-adresser. Sessioner är normalt knutna just till IP-adress och port.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Att lastbalansera trafik över två anslutningar med olika egenskaper som hastighet och svarstid blir inget bra (IP-adress problematiken är redan nämnd och att mottagande bara känner till en väg tillbaka) , såvida man inte kan styra att sessionerna från kommunicerande utrustning behåller samma trafikväg. Men tveksamt om jag vill definiera det som lastbalansering utan mera en form av trafikstyrning.
 
Andy78 skrev:
J-75 kolla hur mycket data du använder under 1 månad, kanske klarar du dig på 50 Gig?
Det var just det som var en av ursprungsfrågorna, hur man får reda på hur mycket man gör åt. Om jag tolkar det rätt så räknar min router 4 dagar rullande och presenterar hur mycket som gått åt. Man får nog göra en avläsning varje dag kanske?
 
Rullande 4 dagar låter konstigt, däremot kan det kanske vara så att mätningen nollställs om du startar om. Så att du bara fick 4 dagar sist berodde på att det var 4 dagar sen du startade om?
 
T
Nerre skrev:
Rullande 4 dagar låter konstigt, däremot kan det kanske vara så att mätningen nollställs om du startar om. Så att du bara fick 4 dagar sist berodde på att det var 4 dagar sen du startade om?
Det låter som en inte helt otrolig teori. Sen finns en länk för att Se mer... så det kan ju vara så att det finns mer att hämta.(om inte det är detaljerna man ser längre ner i filen...?)
Då kanske man får kolla var fjärde dag och summera hur det ser ut över tid. Eller kolla om operatören loggar hur mycket trafik som går per månad. (troligen görs det, frågan är kanske om supporten kan se det och delar ut information om detta)
 
Nerre skrev:
Rullande 4 dagar låter konstigt, däremot kan det kanske vara så att mätningen nollställs om du startar om. Så att du bara fick 4 dagar sist berodde på att det var 4 dagar sen du startade om?
Nej, jag har inte startat om den på länge! Det verkar alltid som om det står 4 dagar, däremot ändras förbrukningssiffrorna lite grann.
 
Den där siffran är ju hur länge aktuell anslutning varit aktiv? Om den hela tiden står på 4 dagar verkar det väldigt konstigt...? Det står ju inte bara dagar heller, det står dagar, timmar, minuter och sekunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.