Jag har ingen erfarenhet av hålsågar. Köpte precis en med en tillhörande hålsågshållare. Men nu passar inte hålsågshållaren i skruvdragaren. Den är för bred. Finns det någon adapter som man kan använda?
 
  • Borr med hullsågsfäste och märket METABO på ett tygstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Nej, däremot så går det oftast att byta chucken på borrmaskinen, eller så köper man en hålsågshållare med mindre axel.

Men en hålsågshållare med mindre axel kan ha mindre anslutning för själva hålsågen.
Sen finns det några olika fästen för sgälva hålsågen också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ser ut som en rätt liten maskin, dom brukar ha 10mm chuck
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, däremot så går det oftast att byta chucken på borrmaskinen, eller så köper man en hålsågshållare med mindre axel.

Men en hålsågshållare med mindre axel kan ha mindre anslutning för själva hålsågen.
Sen finns det några olika fästen för sgälva hålsågen också.
Den lilla hålsågshållaren hade endast anslutning för hålsågar med diameter 12-30 mm. Så den kunde jag inte använda. Hålsågen jag har har diameter 51 mm.

Så då kvarstår att byta chuck på borrmaskinen. Som synes har jag en bosch. Kan man byta chuck på den?

nino nino skrev:
Ser ut som en rätt liten maskin, dom brukar ha 10mm chuck
Ja det stämmer. Nu har jag mätt och min Bosch har 10 mm chuck. Hålsågshållaren mäter jag till 10,9 mm. Men kanske är den korrekta benämningen 13 mm sexkantsfäste

Jag googlade lite och det finns något som heter sexkantsadapter. Kan det fungera?
 
  • Digital skjutmått mäter diameter på objekt, visning 10,09 mm, i arbetsmiljö med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Större maskiner har större chuckar. Så om din maskin inte kan svälja din hålsåg är det ett bra tecken på att den är i klenaste laget.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Större maskiner har större chuckar. Så om din maskin inte kan svälja din hålsåg är det ett bra tecken på att den är i klenaste laget.
Okej, tack! I mitt fall skall jag endast göra hål i tunn plast - så jag behöver inte så mycket styrka. Jag skall göra ca 100 hål. Så jag behöver en maskin. Men en mer kraftfull maskin blir overkill.

Finns det något annat verktyg som är mer lämpligt? Diametern på mina hål skall vara 51 mm.
 
Ring på hos grannarna och fråga om någon av dem har en större skruvdragare som du kan få låna en helg.
 
Jag tror enklast är att byta till en annan hålsåg som har en adapters som passar 10mm. Typ bosch power-change adapter med tillhörande bosch hålsåg den borde ha ett sexkantsfäste som passar i 10mm chuck. Alternativt köpa dig en billig sladdriven borrmaskin de brukar ha 13mm chuck.
 
En 11mm hylsa med 1/4" fäste för skruvdragare borde funka.

/Höghus

Svart skruvmejselbit med vit text, torx-typ, markerad med storleken "SW10".
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
11 hylsa med bitsfäste överst
Under en vanlig hyls-bits adapter.
Bara att välja.
Håltagare med röd och svart färg, använd, med löstagbar mittaxel och borrspets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kia2 skrev:
Okej, tack! I mitt fall skall jag endast göra hål i tunn plast - så jag behöver inte så mycket styrka. Jag skall göra ca 100 hål. Så jag behöver en maskin. Men en mer kraftfull maskin blir overkill.

Finns det något annat verktyg som är mer lämpligt? Diametern på mina hål skall vara 51 mm.
Gå loss med en fil/slip, är du inte jättenoga så kanske den vobblar lite men det är så lite du ska ta bort så det borde inte vara något problem.
 
Men Irwin (blått firmanamn) har både 10 och 13mm hållare, har själv båda typerna, för gängade hålsågar
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Ett verktyg, hålsågsadapter, på webbsida. Svart, metall, borr del synlig. Pris: 239 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skärmbild som visar sökresultat för Irwin hålsågshållare i olika storlekar och butiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Tack för förslagen.

Hålsågsfäste för 10 mm chuck för gängad hålsåg verkar som bästa alternativet. Men jag hittar inte någon sådan i mina närmsta butiker (biltema, jula). 11 mm hylsa med 1/4 fäste hittar jag inte heller.

Funderar på om det bästa alternativet är att ta en annan typ av hålsåg. På bilden ser denna hålsåg ut att passa med min borrmaskin.

Värmeväxlarelement, metall, radiatorliknande fenor, kylning, industriell komponent, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
De sågarna är värdelösa, började med en sådan och sedan länge skrotad.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.