Ska installera bergvärme till våren börjar fundera på om det är lönt att sätta in en ack Tank till bergvärmen.
Vi är tre som gillar att duscha länge & det är 100 kvadrat som ska värmas upp.
Man vill ju inte att elpatronen går in å värmer varje gång man duschar Heller går den in & höje värmen i Ack tanken:confused: .
Det lutar åt en Nibe 6Kw.
 
  • Gilla
Deks_i
  • Laddar…
Skaffa en Vp med stor extern varmvattenberedare istället för en med inbyggd varmvattenberedare. T.ex. Nibe 1125 eller 1135 med VPA 200/300. Då har du 300 liter i beredaren i stället för 160.
 
du pratar om ack, vad menar du, vad ska acken göra. i en ved anläggninge spar man energi i acken, en värmepump kan ju starta närsmhest o behöver ingenstans at spara energi. det ger jubara en värmeförlust!

när dt gäller värmepump, så köper man ju bara en tillräckligt stor, så går inte elpatronen in.

jag har ingen aning om ditt us energibehov, men en 6kW pump, ger ju inte 6kW, så jag skulle satsa på an 1125-8 & en VPA 200/70, möjligtvis en VPA 300/200, då tar aldrig varmvattnet slut. du kan tappa upp ett stort bad samtidigt som du o dina gäster duchar & bastar
 
CarMan skrev:
VPA 300/200, då tar aldrig varmvattnet slut. du kan tappa upp ett stort bad samtidigt som du o dina gäster duchar & bastar
Nja, En kompis har så men då båda ungarna vill bada i bubbelbadet efter varandra så räcker det bara till drygt halva badet för den som kommer 2:a o det är ett rätt normalt hörn bad..
 
det du surrar om är att sätta in en värmepump uten inbyggd vvb o istället ta en extärn, detta är igentlige ingen ack, utan en VPA.
detta har många fördelar & rekomederas att du gör. tänk också på att välja en lagom stor värmepum, 6kW låter extremt klent, hur itet hus har du igentligen???? (tänk på att kolla vad pumpen ger enliget diagramet vid 0/50! Tilexempel så ger en Nibe 1125-6Kw bara 5kW vid 0/50
 
CarMan skrev:
du pratar om ack, vad menar du, vad ska acken göra. i en ved anläggninge spar man energi i acken, en värmepump kan ju starta närsmhest o behöver ingenstans at spara energi. det ger jubara en värmeförlust!

när dt gäller värmepump, så köper man ju bara en tillräckligt stor, så går inte elpatronen in.

jag har ingen aning om ditt us energibehov, men en 6kW pump, ger ju inte 6kW, så jag skulle satsa på an 1125-8 & en VPA 200/70, möjligtvis en VPA 300/200, då tar aldrig varmvattnet slut. du kan tappa upp ett stort bad samtidigt som du o dina gäster duchar & bastar
Nja, tappar man mycket varmvatten hinner inte värmepumpen med då behövs ackumulerad energi. Antag för enkelhets skull att vattnet skall värmas 50 Grader, det behövs då 4*50*1000 = 200000Joule (Ws) per liter vatten. Men med 6kW effekt klarar man då endast 0,03dl per sekund (eller 108 liter/timme). Så en liten acktank kan vara på sin plats ändå.
 
Sorry 0,03liter dvs 0,3 dl/sek skall det vara
 
PST skrev:
Nja, tappar man mycket varmvatten hinner inte värmepumpen med då behövs ackumulerad energi. Antag för enkelhets skull att vattnet skall värmas 50 Grader, det behövs då 4*50*1000 = 200000Joule (Ws) per liter vatten. Men med 6kW effekt klarar man då endast 0,03dl per sekund (eller 108 liter/timme). Så en liten acktank kan vara på sin plats ändå.

NEJ man skaffar inte an ack, för att spara på energi & få masa värmeförluster, för att nångång kanske behöva mer än vad värmepumpen kan ge.

man skafar en större varmvatten beradare (VPA) & vips är problemet löst!
 
RE:Carman du får ursäkta men jag tror inte att du förstår hur en ack-tank fungerar.
Bergvärme för 200 m2 uppvärmning och en tank på 180 -300 liter då spar man energi och slipper tänka på att varmvattnet inte räcker till dusch eller bad.
 
Carman vad är det för skillnad på en VPA och en Acktank med en beredare i ?
 
en VPA är en varmvatten beredare, den påminer om en ack, men enda syftet är att få ut varmvatten ur den.

när jag pratar akumulator, så menar jag att man spar varmt vatten till radiatoresystemet.
at andvända en ack byggd för ved eldning, o andvända den inbyggda beredaren i den till varmvatten (alltså köra den endast mot varmvaten delen i värmepumpen) kommer att fungera, men då har vi inte kopplat in en ack till värmepumpen, utan kopplat in en varmvatten beredare till värmepumpen, o inget annat.
 
Jag tycker det är en utmärkt ide med ackumulatortank. Det är ju både för och nackdelar.

Fördelarna är: färre start/stop. Man kan välja en kraftfullare värmepump utan att få problem med värmestopp. Bättre värme komfort. Man kan koppla in fler värmekällor som sol-slinga och vattenmantlad ved/pellets kamin.

Nackdelar: Värmeförluster. Jag har hört att det ofta går jämt ut med den förbättrade värkningsgrad man kan få om man sänker max temperaturen något från pumpen. Men har du acktanken i ett utrymme du vill värma så är det ju inget problem på vintern i vart fall.
 
Det låter som många tycker en massa utan att veta elle ha en ide om hur det ska koplasihop.

nu låtter det som du pratar om en eriakopplad volymförstorare, o ingen akumulator. med en sån kan du sänka start o stopp.
men du kan inte koppla in solslinga m.m.

eler så pratar du om en akumulator, så du kan koppla in en solslinga, men då kan du inte sänka start o stopp. & et sådant system kräver fast kondensering = försämrad verkningsgrad. du är tillbaka på hur systemen såg ut på 70-80 talet.

från början talades set om varmvatten.


HUR SKA NI HA DET, utan at presentera en hel lösning så är det bara förvirrande & informationen hjälper inte trådskaparen!
 
Så du menar att man inte kan sänka start/stop med den större ackumulerande vattenvolymen i en ackumulatortank?


Fast kondensering betyder att värmepumpen alltid har samma start och stopptemperaturer. T.ex i ett acktanks-system kan det fungera så att värmepumpen alltid startar när tempen i acken sjunkit till 45 grader, den går varje gång ändå tills tempen kommer till inställt värde, typiskt 55 grader, då stannar den. I ett sådant system styrs radiatorkretsens temperatur antingen med shuntstyrning och/eller med termostater på elementen, en separat cirkpump sköter cirkulationen i radiatorkretsen.

Flytande kondensering betyder att en reglerdator räknar ut hur hög genomsnittlig framledningstemperatur som behövs för att få ett bra inomhusklimat, värmepumpen arbetar direkt mot radiatorkretsen. Detta gör att värmepumpen alltid får starta när systemtemperaturen är låg, vilket ger en väldigt hög verkningsgrad/COP. Värmepumpen kan dock inte ge ifrån sig olika varmt vatten beroende på vilket behov som finns. Den ger alltid full uteffekt, systemtempen bestäms av hur länge värmepumpen behöver gå varje gång den startar och hur stor värmeavgivande förmåga ditt radiatorsystem har.

Man har två alternativ att koppla ett sånt här system.

1. Fast kondensering mot en ackumulatortank med kamflänsade batterislingor eller VV-beredare inbyggt samt shunt för att reglera framledningstemperaturen

2. Flytande kondensering med växelventil till mellan värmesystemet och ackumulatortanken. Alltså värma ackumulatortanken för varmvatten(fast kondensering) och sen gå över till radiatorsystemet och mata med lägre temperatur(flytande kondensering). Men här funkar ju ackumulatortanken ungefär som stor varmvattenberedare.
Livslängden kommer att öka tack vare att kompressorn inte behöver arbeta mot lika höga tryck vid flytande kondensering som vid fast. I alla fall under större delen av året.
Däremot får du fler start/stopp än vid inkopplingsförslag 1

Rätta gärna mig om jag har fel eller har missuppfattat det hela……
 
Som Carman försökt förklara så blir tanken vid alternativ 2 en VVB och inte en ackumulatortank.

För övrigt har har jag kopplat min 500l tank som både volymförstorare och VVB, solslinga i botten som första radiator vilket ger längre gångtider samt förvärmning av inkommande kallvatten till bra COP. Sedan växelventil för slutvärmning av VV i den övre delen av tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.