blackarrow blackarrow skrev:
Håller med. TS har liksom redan gjort ett (omedvetet?) teknikval och köpt en router med AiMesh stöd.

Hur tycker du AiMesh hanterar roaming, enheternas byte mellan olika AccessPunkter, (Mesh-noder)?
Vad har du för mobila enheter? IPhone, iPad?

Själv kör jag Asus wifi-router + 1 AP. Det fungerar hyfsat. Bra hastighet bortåt 300Mbit/s i nästan hela huset, kan gå runt i huset och köra videochat, men vissa Apppar, som tex Byggahus kan hängs sig med ett felmeddelande vid byte någon gång ibland.
Roamingen fungerar bra. Vi använder massor med enheter (mest Android och bärbara pc) och inte märkt några problem. Har 2 stycken ac86u samt en separat AP utomhus med eget SSID.
 
T
Mackin Mackin skrev:
Jo vi tog och slog till på en rejäl router när vi var i farten! Behöver kraften för gummans jobbdator! Och ASUS är ett bra och tryggt märke!
Har kommit fram till att mesh-systemet är uteslutet för oss. Uteområdet är inte så våldsamt stort men det är enteräng som inte signalen täcker riktigt från routerns position. Har funderat på nån form av anten/boster för att förlänga signalen ute, eller tänker jag fel där?
Förlåt om jag verkar grinig. Men om enda anledningen att ni köpte en så dyr router var för att gummans jobbdator krävde det så är jag nyfiken på vad hon jobbar med?

Troligen hade ni klarat er precis lika bra (utan att gumman märkt någon skillnad alls)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Då hade ni haft ett halft mesh system för mellanskillnaden.

Men det är en bra router ni köpt!
 
A Alf_C skrev:
Roamingen fungerar bra. Vi använder massor med enheter (mest Android och bärbara pc) och inte märkt några problem. Har 2 stycken ac86u samt en separat AP utomhus med eget SSID.
Förutom gummans arbetsdator då är det telefoner, plattor, streaming till tv via Chromecast och smarta hem produkter dom används här!
Förresten AC och siffrorna efter förstår jag men vad står bokstaven efter siffrorna för?
 
T TechChad skrev:
Förlåt om jag verkar grinig. Men om enda anledningen att ni köpte en så dyr router var för att gummans jobbdator krävde det så är jag nyfiken på vad hon jobbar med?

Troligen hade ni klarat er precis lika bra (utan att gumman märkt någon skillnad alls)

[länk]

Då hade ni haft ett halft mesh system för mellanskillnaden.

Men det är en bra router ni köpt!
Lugnt, tog dig inte för grinig!
Hon jobbar med kundtjänst via tjatt och telefon! Sedan är hon en liten spelnörd så lite bättre router behövdes!
 
Mackin Mackin skrev:
Jo vi tog och slog till på en rejäl router när vi var i farten! Behöver kraften för gummans jobbdator! Och ASUS är ett bra och tryggt märke!
Har kommit fram till att mesh-systemet är uteslutet för oss. Uteområdet är inte så våldsamt stort men det är enteräng som inte signalen täcker riktigt från routerns position. Har funderat på nån form av anten/boster för att förlänga signalen ute, eller tänker jag fel där?
Som @Lucky2015 skrev så dyker det upp massor av prisvärda Mesh system och de flesta stödjer kabel-backbode.
Dock får man se upp med antalet Rj45 anslutningar och om gästnätverk stödjas om man vill ha det.

Med kabel mellan mesh-noderna kan avståndet ökas och ändå ge hög fart och större täckning.
Med kabel behöver man inte köpa värsta Mesh-noderna med extra wifi backbode.


Edit: Glömde ta bort.. Det är lättare att scrolla i texten om man skriver något längst ner i editorn tex, zzzzz
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Som @Lucky2015 skrev så dyker det upp massor av prisvärda Mesh system och de flesta stödjer kabel-backbode.
Dock får man se upp med antalet Rj45 anslutningar och om gästnätverk stödjas om man vill ha det.

Med kabel mellan mesh-noderna kan avståndet ökas och ändå ge hög fart och större täckning.
Med kabel behöver man inte köpa värsta Mesh-noderna med extra wifi backbode.

zzzzz
Så är det, och det är en djungel av produkter, då vad ska jag titta efter när jag ska jämföra produkterna? På routern så är det bla AC-beteckningen som bör tittas på men jag har ingen koll på mesh och accesspunkterna.
 
A Alf_C skrev:
Roamingen fungerar bra. Vi använder massor med enheter (mest Android och bärbara pc) och inte märkt några problem. Har 2 stycken ac86u samt en separat AP utomhus med eget SSID.
Ok, det stämmer med min erfarenhet. Dock verkar inte iPhone/iPad användare lika nöjda, men jag har inte sett några färska forumklagomål.

Utomhus kanske man kan klara sig med ett annat namn (SSID) men risken är ju att en mobil enhet fastnar på utomhusaccesspunkten även inomhus, beroende på placering.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ok, det stämmer med min erfarenhet. Dock verkar inte iPhone/iPad användare lika nöjda, men jag har inte sett några färska forumklagomål.

Utomhus kanske man kan klara sig med ett annat namn (SSID) men risken är ju att en mobil enhet fastnar på utomhusaccesspunkten även inomhus, beroende på placering.
Tack för det tipset! Det ska jag ha i biaktande i valet av produkt!
 
T
Mackin Mackin skrev:
Tack för det tipset! Det ska jag ha i biaktande i valet av produkt!
Att köra med olika SSID är väl lite att gå tillbaka i tekniken ganska rejält? Det är ju nästan därför man går över till Mesh som är lösningen på det problemet.
 
T TechChad skrev:
Att köra med olika SSID är väl lite att gå tillbaka i tekniken ganska rejält? Det är ju nästan därför man går över till Mesh som är lösningen på det problemet.
Det var risken för att en mobil enhet fastar på utomhus accesspunkt även inomhus som jag tog till mig utav, ber om ursäkt om jag var otydlig.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Mackin Mackin skrev:
Det var risken för att en mobil enhet fastar på utomhus accesspunkt även inomhus som jag tog till mig utav, ber om ursäkt om jag var otydlig.
Nej, det var nog jag som var otydlig.
Citerade dig då du är TS och det är du som vill få till en så bra lösning som möjligt.
Då jag (som du säkert redan märkt) förespråkar mesh så ville jag att du skulle bli uppmärksam på att köra två SSID inte kanske är den mest smärtfria lösningen i min mening. Har kört med det och tyckte det var riktigt osmidigt.
Sen var det nog också en smula för att övriga som i framtiden kommer med samma fundering som dig och halkar in på denna tråden ska kunna få så mkt information som möjligt att ta i beaktan när dom gör sitt val.
 
  • Gilla
Mackin
  • Laddar…
Mackin Mackin skrev:
Tack för det tipset! Det ska jag ha i biaktande i valet av produkt!
Det finns ju en obestridlig vinnare bland ”byggahusare” med en nöjdhetsfaktor på mycket nära 100%. Ubiquiti UniFi. Många orkar dock inte sätta sig in i vilka produkter man behöver, bör ha eller måste ha. Installera prylarna kan man också göra på flera sätt.

Ett Mesh kitt innehåller också en master-node med en router som måste konfigureras bort och du köper det.

ASUS billigaste Extender/Repeater/AP/AiMesh-nod som Kjelle säljer vill jag avråda ifrån. Den passar inte ert behov prestandamässigt. För mig var den inte stabil och påverkade även routern som fick botas om 2 ggr veckan.

Asus största Mesh paket typ ZenWifi XT8 är onödigt bra, men ”framtidssäkert”. Jag har ju lite svårt att tro de skulle fungera dåligt med iPhone/iPad om det kostar 5-6000kr.

Ja, det är en djungel av produkter och funktioner att tränga igenom....

Att lägga till några AiMesh noder borde inte vara svårt när du har en RT-AC88U.
Du koppar in en nod och väljer ”sök AiMesh-nod” typ.
Jag skulle bli mycket förvånad om det inte gick att konfigurera en asus-Mesh-master-nod som ren AiMesh node också. Dock finns det risk att du förlorar stödet för bandstyrning , dvs flytt till 5GHz som kan ha högre hastighet trots lägre signalnivå än 2.4Ghz.

Några slumpvis valda asus produkter.
ZenWiFi AC Mini (CD6) AC1500 2-pack Vit, länk
ZenWiFi AC mini 3-pack, länk
Mycket prisvärt
Asus Lyra Mini Mesh-system AC1300 3-pack, länk

How to add Lyra series router to your AiMesh system?, länk

Eller så köper du en begagnad RT-AC68U på blocket, konfigurerar som AP (eller AiMesh).
Äldre Lyra på blocket skulle jag dock avråda ifrån. De har dåligt ryckte.
 
  • Gilla
Mackin
  • Laddar…
Jag själv kör Ubiquiti Unifi Ac Pro accesspunkter i mitt hus. Kör två stycken fördelade på mitt hus (127+127kvm) 1 plan med källare och får full täckning även i källaren. Dessa är sedan kopplade till min Mikrotik router i garaget (allt kablage går på vinden). Innan detta så körde jag ac88u men kände att när huset införskaffades så ville jag lyfta kvaliteten maximalt och har aldrig haft några bekymmer efter detta.
 
Många skriver som att mesh är det ända sättet att få samma SSID och då ett smidigt nät. Detta fungerar utmärkt med lösa AP oxå i de flesta fall. Beror ju självklart på hur mycket man rör sig i området mitt emellan 2 AP och om det området har dålig täckning från 2 håll. Men att skrota din nya router och gå för nått helt annat verkar dumt. Har själv en Asus som router och 2 Unify AP och har inga problem att hoppa mellan näten.
 
Mesh-produkter måste stödja roaming för att fungera bra, men innehåller alltid en router (vilket många redan har).
Bra AccessPunkter klarar roaming, men inte de enkla billigaste.

Ett Mesh-nätverk med kabel emellan stör en ingenjör för att ett lager programvara som hanterar paketen som körs i onödan. Dålig placering eller buggar i produkten kan ställa till med dålig prestanda eller andra problem.

Men Mesh-nätverk är enkla att konfigurera, och man kan lätt flytta runt Mesh-noderna. De passar odiskutabelt bäst i hus eller lägenheter där det är svårt att dra kabel.

Mobiltelefoner är dåliga på att välja nöt med snabbaste Wifi.
Därför ska man undvika olika SSID på olika AP!

AP eller Mesh ska stödja ”Band steering”, bandstyrning, (Asus: Smart Connect) om man inte orkar välja mät själv. Visst vill man WiFi’t bara ska fungera och inte krångla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.