GK100 GK100 skrev:
Det sägs ju vara en kökspanna så vi får väl anta att värmen tas från tanken parallellt och VV via någon beredare i tanken. Att det hjälper både att höja shunten och tappa vatten när det blir för varmt tyder på det. Och bilden på laddomaten i #32 med samma temp i båda portarna både från och till pannan med låg temp från tanksidan utan att det blandas in något nämnvärt tyder som sagt på termostatinsatsen i den som inte öppnar som den ska.

En annan sak är om du kollat att det inte finns luft i kretsen för laddningen det är inte så troligt eftersom du ändå får över värme till toppen av tanken. Det är i princip bara lite hjälp av pumpen som fattas nu går det i stort via lite självcirkulation som det verkar.
Det ska sitta en varmvattenberedare i tanken
 
Ja, det är en sådan termostat. Men det finns inget som entydigt pekar ut den i tråden. Att lvre termometern visar 80 och den vänstra är kall är precis som det ska.
 
L
Det är rätt sak som du visar , du har troligen en s.k. självcirk nu på pannan , laddomaten ser lite maläten ut och kanske svårt att få till det , men har du någon avstängare eller ventil på röret som kommer uppifrån till laddomaten
 
Går det att filma istället och ladda upp? Kanske är lättare att se då?
 
S Symphony skrev:
Går det att filma istället och ladda upp? Kanske är lättare att se då?
Kan jag byta denna ventil själv eller borde jag låta en rörmokare göra det? Tusen tack för att alla är så hjälpsamma här!
 
Såhär ser det ut iallafall, nu när jag satte på shunten igen så blev röret för retur vattnet varmt iallafall. Säg till om det är nåt som saknas
 
  • Installation av shunt med kopparledningar och isolering i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rörledningar och en elcentral på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation med shunt, returledning och kabeldragning i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsrör och shunt i ett pannrum med synliga avlagringar och väggskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med återmonterad shunt, rör och cirkulationspump i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör för värmeinstallation längs en vägg med isolering och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av kopparledningar och en grön cirkulationspump på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Shuntventil monterad på kopparledning för retur av varmvatten med isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar i källare med en shunt och isolering, värmesystemets returledning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hopklumpad isolering med synliga rör och elektriska uttag i ett ofärdigt utrymme, antyder renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets rör och shuntventil i ett pannrum med synlig isolering och en cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Du kan byta den själv , men problemet är om du får upp locket , dom kam sitta rätt hårt , iblnd går det ta den med en större rörtång ,
Men du måste stänga alla kranar som finns , annars rinner allt vatten ur systemet
det sitter ventiler på laddomaten se skiss , men dom kan vara svåra att få runt dom med om dom inte har rörts på lååång tid , fastnar så att säga
 
  • Skiss av en laddomat för värmesystem med markerade komponenter som lock, termosstatpatron, ventiler och tank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Annoterad skiss av laddomat med cirkulationspump, ventiler och riktningar för vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är en sådan termostat. Men det finns inget som entydigt pekar ut den i tråden. Att lvre termometern visar 80 och den vänstra är kall är precis som det ska.
Att blandtemperaturen enligt bilden mot pannan är samma i stort sett kan knappast tolkas som annat än entydigt eller vad menar du egentligen. Har du egna definitioner för effekt sett till flöde och temperatur i de här sammanhangen vore det intressant att veta.
 
Menar du bilden i inlägg 32 så ser temperaturerna helt rätt ut.

Det blir ingen självcirkulation om pumpen går, så den teorin är nog fel.
 
Det är liten diff om någon öht på bilden där i #32 och om nu TS inte blir av med värmen i pannan är det antingen flöde eller difftemp som gör effekten liten mot tanken. Så vi får gå tillbaks till pumphjul loss eller igensatt om motoraxeln snurrar eller då termiska ventilen som blandar in för lite så externa kretsen mot tanken är i stort stängd.

Alternativet utan pumparbete ger möjlig självcirkulation eller stöttad cirkulation pga tryckfall i kretsarna parallellt tank panna där både delen för laddning och shuntningen för värme kan bidra. Men troligtvis ventilen i armaturen som inte öppnar åtminstone inte tillräckligt.
 
Enligt temperaturerna på den bilden funkar termostaten. Temperaturen ut från laddomaten ska ligga på knappt 70grader. Som jag tycker att det ser ut som. Det ger min fullt fungerande laddomat också.
 
Då är ju allt ok då och TS har inga problem med hög temperatur i kökspannan, tyvärr kan jag inte bidra mer här. Det var som jag uppfattade det ett av delproblemen, samtidigt inte fullt i tanken.
 
Krilleman
Alla termometrar ska ju visa olika på laddomaten vid laddning under eldning.

Från pannan ska den ju vara högst
Från tanken ska den ju vara lägst
Tillbaka till pannan ska den ju vara mellan dom två övre för vattnet ska ju blandas till "lagom" temp.

Min gissning är att termostaten kärvar åt det stängda hållet vilket gör att det blir dåligt flöde mot tanken och för varmt vatten återcirkulerar till pannan.

Rengör termostaten + sätet så tror jag på att det blir bättre flöde genom tanken vid eldning.

Detta kan ju lätt kontrolleras under eldning när laddomaten är igång.

Hur ligger temperaturerna då?
 
L
D Daniel 109 skrev:
Enligt temperaturerna på den bilden funkar termostaten. Temperaturen ut från laddomaten ska ligga på knappt 70grader. Som jag tycker att det ser ut som. Det ger min fullt fungerande laddomat också.
Nu är väl det så att du har en del ideer om saker och ting men här har du klart fel , och någon jämförelse med din anläggning går inte att göra , det här är en annan .
Flöde finns över pannan men inte över systemet , det ger klart temparaturer värde på , eftersom pannan kokar så finns det inget kallvatten in , det går bara runt tills kokpunkt inträffar
Så varför framhärda då så bestämt att det inte finns någon indikation på termostaten , när du inte är på plats och kan med egna ögon konstatera detta , tänk till lite så kanske sanningen kommer närmare den felaktiga funktionen
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Alla termometrar ska ju visa olika på laddomaten vid laddning under eldning.

Från pannan ska den ju vara högst
Från tanken ska den ju vara lägst
Tillbaka till pannan ska den ju vara mellan dom två övre för vattnet ska ju blandas till "lagom" temp.

Min gissning är att termostaten kärvar åt det stängda hållet vilket gör att det blir dåligt flöde mot tanken och för varmt vatten återcirkulerar till pannan.

Rengör termostaten + sätet så tror jag på att det blir bättre flöde genom tanken vid eldning.

Detta kan ju lätt kontrolleras under eldning när laddomaten är igång.

Hur ligger temperaturerna då?
När jag eldar så är den övre klockan på 80 ungefär, den vänstra 40 och den understa 80
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.