AC fungerande inte efter vintern och jag har kollat följande:
  • Säkringar OK.
  • Pyser rejält om man trycker till på endera av schrader ventilerna till AC systemet (mao gas i systemet?)

AC kompressorns magnetkoppling verkar inte fungera. Aktiverar man AC:n innifrån bilen så snurrar inte kopplingen med (det borde den väl?). (ACn är inställd på lägsta läget för att AC säkert ska starta)

Mäter jag i kontakten med den röda och svart sladden när man trycker på AC-knappen i bilen så har jag 0 volt oavsett hur knappen står (verkar som denna kontakt går till magnetkopplingen).

Vad är för sladdar som är blåa/bruna och blå/gröna till? De går in i bakkanten av kompressorn (trycksensor???)?

Finns det något ytterligare villkor som måste vara uppfyllt för att AC:n ska starta eller har jag kabelbrott?
(Bilen är en Opel Insignia 2013)
 
  • AC-kompressorns magnetkoppling med sladdar på en Opel Insignia 2013, kontakten har 0 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Shaqolo
  • Laddar…
Är den extra kontakten till en varvtalsmätare?

 
  • Gilla
Shaqolo
  • Laddar…
M
Troligtvis för lite gas i systemet så tryckvakten inte slår till. Jag har en 2013 och hade dålig kyla förra året. Killen på verkstaden sa att gasen var nästan slut. Han berättade att det är ganska vanligt att systemet blir tömt efter 4-5 år. Bara trycktesta, fylla på så funkade den igen. 1500kr tror jag det kostade.

Sedan kan det såklart vara magnetkopplingen eller kompressorn som är kass. Enklaste är nog att åka till verkstad o felsöka, brukar vara gratis tom.
 
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
Tack för tipset!

Är det värt att fylla på med R134 själv? Såg kit för 400pix eller så. (man bör undvika dem som har butan istället)
 
  • Gilla
Shaqolo
  • Laddar…
M
J josa100 skrev:
Tack för tipset!

Är det värt att fylla på med R134 själv? Såg kit för 400pix eller så. (man bör undvika dem som har butan istället)
Nej du måste vaccumsuga och läcksöka.
 
Enklast är att koppla på ett manometerställ då ser man system tryck mm. Det finns en lågtrycks tryckvakt som förhindrar kompressorstart vid förlågt gastryck. Den kan vara trasig. Hmm 2013 är det en kompressor med variabelt kompressorhus misstänker det med tanke på de två kablarna i bakkant på kompressorhuset. Nå väl är det en magnetkoppling i framkant så ska den dra vid start av AC.n. Alternativ felsökning då kan man via bilens ODB2 uttag läsa ur felkoderna på just AC delen.
Har inte hållit på med Opel har endast grejat med Volvo, VW och audi. På de bilmärkena kan man läsa ur felkoderna på AC anläggningen.
Finns det gas i systemet då behöver man inte vakuumpumpa systemet. Men det krävs lite erfarenhet att veta hur mycket man ska kompletteringsfylla med. Är det R134a i systemet så ska man bara fylla med detta.
 
  • Gilla
Shaqolo och 1 till
  • Laddar…
M
H HSP skrev:
Enklast är att koppla på ett manometerställ då ser man system tryck mm. Det finns en lågtrycks tryckvakt som förhindrar kompressorstart vid förlågt gastryck. Den kan vara trasig. Hmm 2013 är det en kompressor med variabelt kompressorhus misstänker det med tanke på de två kablarna i bakkant på kompressorhuset. Nå väl är det en magnetkoppling i framkant så ska den dra vid start av AC.n. Alternativ felsökning då kan man via bilens ODB2 uttag läsa ur felkoderna på just AC delen.
Har inte hållit på med Opel har endast grejat med Volvo, VW och audi. På de bilmärkena kan man läsa ur felkoderna på AC anläggningen.
Finns det gas i systemet då behöver man inte vakuumpumpa systemet. Men det krävs lite erfarenhet att veta hur mycket man ska kompletteringsfylla med. Är det R134a i systemet så ska man bara fylla med detta.
Det kostar ca. 1500 spänn att vaccumsuga, läcksöka och fylla. Är det verkligen värt att kladda med postorderkit där man ska "komplettringsfylla" utan att väga gasen med risk för att man överfyller och systemet havererar. Tyvärr dumt att misslyckas. Åk till accrediterad bilkylfirma så löser dom detta med ett betydligt bättre resultat!
 
Excel
M Markarbetaren skrev:
Nej du måste vaccumsuga och läcksöka.
Det går utmärkt att fylla själv har själv gjort det med ett “kit” från ebay, då ingår olja och läckagestoppare.:D Kostar inte i närheten mot att lämna in.
 
  • Gilla
Shaqolo
  • Laddar…
Min mekare fyllde på med gas + spårmedel för att förenkla ev läcksökning. Nu verkar den iof hålla kylan så det blir ingen vidare åtgärd. 1500 kostade det för mig också.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Eftersom du inte vet hur mycket du har kvar eller hur mycket du fyller på så är det stor risk att det ändå inte blir bra, alt att du har sönder något.
Om det inte är r134a utan gasol istället så är det livsfarligt.
Sen ska man kanske ha miljön i åtanke. R134a har väl ett gwp värde på 1300-2500 har jag för mig. Dvs skulle du slabba ut 0,5 kg gas så motsvarar det ett utsläpp på 750-1250kg co2 uppe i atmosfären.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Excel
Joacimz Joacimz skrev:
Eftersom du inte vet hur mycket du har kvar eller hur mycket du fyller på så är det stor risk att det ändå inte blir bra, alt att du har sönder något.
Om det inte är r134a utan gasol istället så är det livsfarligt.
Sen ska man kanske ha miljön i åtanke. R134a har väl ett gwp värde på 1300-2500 har jag för mig. Dvs skulle du slabba ut 0,5 kg gas så motsvarar det ett utsläpp på 750-1250kg co2 uppe i atmosfären.
Man behöver inte krångla till det i onödan, se till att det ingår det en manometer i kittet du köper, själv har jag fyllt på AC på flera kundbilar i början av 2000-talet med proffsutrustning. Numera finns ofta en lågtryckssida och högtryckssida på de flesta bilar så påfyllning är betydligt enklare att genomföra själv.

Spårmedel är ju bra, man ska komma ihåg att det är svårt att upptäcka läckage även med spårmedel då läckaget kan uppstå där man inte har åtkomst till.

Följer man instruktionen noga ser jag ingen risk att något går sönder, den största risken som jag ser är att man glömmer oljan som ska smörja kompressorn. Det blir mycket dyrt när den skär ihop.

Har svårt att se att du ska lyckas slabba bort innehållet i burken, koppla på burken på ventilen kontrollera att den sitter fast ordentligt innan du fyller.
 
  • Gilla
Shaqolo och 1 till
  • Laddar…
Excel

Inte så klurigt, eftersom din kompressor inte startar kan du behöva fylla upp lite först. Gissningsvis hoppar kompressorn igång när du fyllt systemet lite.
 
  • Gilla
Shaqolo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Så länge det finns ett övertryck i systemet tjänar vakuumpumpning inget syfte.

En bekant har köpt ett ac-kit på nätet som han fyller grannskapets bilar med. Som vakuumpump använder han en kylskåpskompressor. Det fungerar utmärkt! Det här är verkligen inte någon raketteknik.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
H HSP skrev:
Enklast är att koppla på ett manometerställ då ser man system tryck mm. Det finns en lågtrycks tryckvakt som förhindrar kompressorstart vid förlågt gastryck. Den kan vara trasig. Hmm 2013 är det en kompressor med variabelt kompressorhus misstänker det med tanke på de två kablarna i bakkant på kompressorhuset. Nå väl är det en magnetkoppling i framkant så ska den dra vid start av AC.n. Alternativ felsökning då kan man via bilens ODB2 uttag läsa ur felkoderna på just AC delen.
Har inte hållit på med Opel har endast grejat med Volvo, VW och audi. På de bilmärkena kan man läsa ur felkoderna på AC anläggningen.
Finns det gas i systemet då behöver man inte vakuumpumpa systemet. Men det krävs lite erfarenhet att veta hur mycket man ska kompletteringsfylla med. Är det R134a i systemet så ska man bara fylla med detta.
Kollade med en OBD felkodsläsare och torque appen. Enligt den fanns det inga felkoder (men å andra sidan kan den endast söka motorfelkoder och dit räknas inte AC...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.