Ang om man skall ha golvvärme eller ej i badrum.

När vi gjorde om i badrummet valde vi att INTE inte ha golvvärme under klinkersen. DET, ångrar jag dagligen.
När ungarna (ellr vuxna) badat och det är mycket vatten på hela golvet är det svårt (eller omöjligt) att torka det torrt.

Nästa gång blir det värme under plattorna .
 
Olfe skrev:
Jag har också hört talas om detta. Det gäller framförallt när man "värmer" upp bara endel av plattan. Lägger man golvvärme över hela plattan ska det inte vara något problem.
Jag skulle nog kontakta några fler "yrkesmän" för att verifiera dessa uppgifterna.
Detta handlar om att marken under plattan värms upp och när du sommartid stänger av golvvärmen finns det en risk att marken är varmare än plattan och då får man fuktvandring utifrån och in. Detta löses med mycket isolering och/eller grundvärme på året om.
 
Pocke skrev:
En fråga angående golvvärme.. En firma ville inte installera golvvärme i vårat badrum med den anledningen att plattan skulle värmas upp och det skulle så småningom tränga upp fukt genom plattan.
Värmer du upp en del av plattan sjunker fukthalten i den delen och flyttar till den kallare delen av plattan. Fukthalten kan alltså öka i andra delar av plattan, men eftersom det alltid finns fukt i en platta så har du under trägolv en ångspärr som ska stoppa den fukten.

Jag vill nog hålla med om att det är trevligt med golvvärme under klinkers, trots att det kostar på. Det blir obehagligt kallt utan värme, och även om vi är en exklusiv elit som föredrar tofflor så kanske vi kan få gäster som ännu inte insett det fina med dessa skodon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.