Väldigt intressant läsning må jag säga, skall isolera om och isolera mer/bättre snart.
Vet en sak med säkerhet, jag litar inte till 100% på vad en säljare av en produkt säger.
Oberoende tester, folk som jobbar med produkten utan att vara märkesberoende, tips från bekanta och forum brukar leda rätt :)

Har någon läst om icynene på nåt amerikanskt husforum? Det ger massa mer matnyttigt info och feedback.
Kollade även på deras svenska och amerikanska hemsidor, gillar inte det faktum att det är lite undvikande/icke bra info svar på flera av frågorna. :|
 
  • Gilla
jonny74
  • Laddar…
Mikael_L
jonny74 skrev:
..., gillar inte det faktum att det är lite undvikande/icke bra info svar på flera av frågorna. :|
En bra varningsklocka ... :)
 
  • Gilla
jonny74
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Icynene är behandlat här:

[länk]

Men när de påstår att
"Icynene® är 100% vattenbaserat och innehåller inga emissioner efter installation"
börjar jag fundera.
100% vattenbaserat?

[länk]

Om man sedan inte ens kan tala om vad det är för ämnen som ingår (förutom vatten då) gör jag :thumbdown:

Och hur är det med godkännanden/certifieringar?
Tack för länken, har inte hunnit kolla så mycket än i forumet :surprised:

Mhm 100% hahaha dom villar ju bort sig själva, "allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt"?

Jo en vettig innehållsförteckning och godkännanden/certifieringar vore ju ett mer seriöst intryck!
 
KnockOnWood skrev:
Icynene är behandlat här:

[länk]

Men när de påstår att
"Icynene® är 100% vattenbaserat och innehåller inga emissioner efter installation"
börjar jag fundera.
100% vattenbaserat?

[länk]

Om man sedan inte ens kan tala om vad det är för ämnen som ingår (förutom vatten då) gör jag :thumbdown:

Och hur är det med godkännanden/certifieringar?
Den produkt de använder för grundisolering är baserad på polyuretan, som per definition är en petroleum-produkt. Även denna annonserades, i alla fall tidigare, som 100% vattenbaserad.

Alla bilar vi har i familjen går på 100% vattenbaserat bränsle, ty vi köper enbart drivmedel utvunnet till havs.... :)
 
thomasx skrev:
Den produkt de använder för grundisolering är baserad på polyuretan, som per definition är en petroleum-produkt. Även denna annonserades, i alla fall tidigare, som 100% vattenbaserad.

Alla bilar vi har i familjen går på 100% vattenbaserat bränsle, ty vi köper enbart drivmedel utvunnet till havs.... :)
Nu börjar det bli tramsigt, men min bil går också på vattenbaserat bränsle.
Det kommer med tankbåt över havet :)
 
  • Gilla
jonny74
  • Laddar…
Intressant tråd. Efter att ha läst igenom den så har jag fortfarande frågor kvar vad gäller åldersbeständigheten.
thomasx skrev:
Jag har inte stött på någon information någonstans som säger att PU skulle krympa med åren. Hänvisa mig gärna till fakta kring detta, om det är så.
Okej, men har du fått någon information från tillverkare/återförsäljare som svart på vitt säger att PU _är_ åldersbeständigt och inte förvandlas till t.ex. pulver med tiden som en del äldre skum-baserade isoleringar?

Om inte så är det väl lite som att köpa grisen i säcken baserat på de iaktagelser Mikael_L och larsbj framför vad gäller äldre isoleringar, eller?
thomasx skrev:
En del av den isolering vi har sprutat är inspekterbar och den har inte orsakat några som helst problem av liknande art.
Men hur länge sedan var det du sprutade denna isolering? Här är det ju frågan om tidsspann på flertalet decenier. Fördelen med MU ur detta avseende är ju att det är relativt beprövad teknik där man vet vad man får i det långa loppet.

Jag är på inga sätt negativ till PU, snarare nyfiken, men jag är av naturen skeptisk till nymodigheter innan det bevistats vad de verkligen går för.

"great claims require great evidence" ;)
 
Redigerat:
Jag kommer inte ihåg i detalj vad som står i den info jag fått, men det jag minns är att materialet inte får utsättas för solljus för DÅ åldras det, kanske kan vara det som hänt i de fall som nämnts.

Hör av dig igen om 25 år så ska jag berätta hur det gått. Fast då finns det kanske något annat nytt ännu bättre, så då får man kanske vänta 25 år till... ;)

Hade det varit sådana problem med materialet, tror jag att jag hade stött på någon info om det någonstans tidigare, det enda jag hört är här i forumet, och då utan några konkreta praktiska exempel.
 
Mikael_L skrev:
För att väggarna inte behöver bli så tjocka men ändå ha hyfsad isolering?
Eller var det något annat du tänkte på.


edit:
Vad hände med vår trådskapare?
gusgez, är du kvar här och läser?
Iam back!

Majoriteten av er tycker alltså att polyuretanskum är det effektivaste isoleringen idagsläget?
 
gusgez skrev:
Majoriteten av er tycker alltså att polyuretanskum är det effektivaste isoleringen idagsläget?
Det är väl inte fråga om tyckande.
Fakta är bättre

Polyuretanskum verkar ha lamdavärde 0,024 W/mK
Mineral/glasull 0,037 W/mK
Thermisols PIR 0,022-0,023 W/mK

PIR är isocyanaturat enligt
http://www.thermisol.se/assets/files/sverige/PIR/Sakerhetsdatablad PIR EcoTherm.pdf
http://www.thermisol.se/produkter/isolering/pir-isolering

Sen kan man hoppa över till riktig high tech:
Vakuumisolering
En ny teknik där materialet är uppbyggt av celler som innesluter hålrum utan gas. Stommaterialet i cellväggarna är huvudsakligen kiseldioxid. Skivan av celler är helt innesluten i en tät metallfolie. Produkterna blir skivor vars format därmed är helt fixerat. Punkteras folien ödeläggs vakuumeffekten. Materialet får mycket goda isoleringsegenskaper med lambda 0,005–0,008 (det senare värdet efter 20-25 år) att jämföras med vanlig mineralull som har lambda 0,037.
Pris: Astronomiskt

Men att hålla på och bolla med dessa värden är väl lite över gränsen i nördighet?
Om väggen/taket är 20 cm eller 25 cm tjock? Vem bryr sig? Sverige är ju ett stort land.
 
Men lambdat säger långt ifrån allt, PU har även ytterliggare fördelar framför t.ex. glasull. dels genom att det t.ex. är skarvlöst när det sprutas på och sluter tätt mot omkringliggande konstruktion, så man får ingen luftvandring/konvektion igenom materialet.
 
Det är intressant att se hur alla förespråkare för pur och pir isolering alltid säger att mineralull har 0.037W/mk även om det finns med så långt som 0.033W/mk. Om vi ska diskutera det "Absolut effektivaste isoleringsmaterialet" så är det ju ganska missvisande att nämna vanlig medioker isolering.
 
MaZtoR skrev:
Det är intressant att se hur alla förespråkare för pur och pir isolering alltid säger att mineralull har 0.037W/mk även om det finns med så långt som 0.033W/mk. Om vi ska diskutera det "Absolut effektivaste isoleringsmaterialet" så är det ju ganska missvisande att nämna vanlig medioker isolering.
Det är väl inte alls konstigt när det är det förhärskande isoleringsmaterialet. Det är liksom referensen. Det finns massvis med olika isoleringsmaterial som inte nämns. PUR anses av många vara det bästa och nämns därför som just det bästa. Sedan jämförs det mot dagens "standard"-material, glasull med lambda 0,037W/mk. Att nämna alla varianter som finns däremellan och därutöver är liksom inte intressant.

För övrigt har mycket av den glasullsisolering som säljs lambda på 0,040W/mK, används av de som hellre betalar mindre för installationen och mer för uppvärmningen efteråt.... ;)

Byggmax t.ex. saluför ull med lambda 35, 36, 37, 38,. 40 och 44.
 
Jag som läser den här tråden och har kontaktat i princip alla tillverkar jag kunnat hitta på PU/PIR tycker att det är ungefär samma svar jag får, och även prisbilden är väldigt likvärdig. För vår del är "tjockleken" en viktig faktor då vi håller på att inreder en vind till förråd/loft. Då kan inte mineral/glasfiber mäta sig, iom luftspalt ( här säger det 4 olika tillverkarna lite olika ) och att det går åt mera volym med dessa två typer. Prismässigt så står sig dessa material inte så långt från varann som man kan tro. Jag har priser på våra små ytor, och med tanke på att det är just små ytor så tycker jag det är sak samma prismässigt.
För övrigt tack för ett väldigt bra tråd!
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.