EddieHansson
Fick hem lurarna redan i fredags (beställde kl 16 och fick vid lunch!). Så med lite drygt en dags användande kan jag säga att ANC är grymt bra.

+++ Väldigt bra ANC, många gånger bättre än Poly 8200 UC som jag hade tidigare. I princip helt knäpptyst när jag körde bil eller gick i affären. Har inte prövat på kontoret ännu, men vad jag märkt hemma så tar den bort röster, TV ljud, köksfläkt, mm.
+ Tar bort dovt buller mycket bra.
+ Lätta och funkar bättre med glasögon än Poly-lurarna.
+ LDAC ljud är nice!
+ Finns ANC med genomsläpp för röster eller olika grad av bakgrundsljud.
+ Kan ställa in så att ANC släpper igenom röster om jag själv börjar prata. När jag slutat återgår den efter en stund.

- Känns inte så tåliga som Poly. Får se hur de håller över tid.
- Manualen varnar för att svettas i lurarna, att de inte tål fukt och droppar, osv.
- Har inte sett om det går att byta muffarna.
- Appen verkar bara kunna kopplas mot Spotify (för kommandon via hörlurarna)
- Inga knappar för volym
- Samsung's Adapt Sound fungerar inte med LDAC :( (iof inte Sonys fel?). Adapt Sound gör stor skillnad på upplevd ljudbild.
- Sonys app saknar motsvarighet till Adapt Sound (Samsung) eller MySound (Jabra).
- Hade varit trevligt med någon gratisversion av 360 Reality Audio.

+/- touch-pad istället för knappar för att ställa volym, byta spår och svara i telefon. Saknar att snabbt kunna ändra volym. Nu blir det en massa swipande..
+/- Adaptive Sound Control ska tydligen lära sig hur jag använder lurarna och ska bättre anpassa ANC-läget för olika platser och situationer. Återstår att se om det hjälper något.


Över lag är jag nöjd. ANC fungerar väldigt bra. Om någon står precis bredvid mig och pratar till mig så kan jag höra vad de säger, men det är definitivt betydligt dämpat. Prat i bakgrunden hörs inte mycket alls, iallafall när jag lyssnar på musik.

Ett plus är också att eftersom ANC är så pass bra så kan jag lyssna på mycket lägre volymer och ändå njuta.

Är de värda nästan 5000kr? Egentligen tycker jag inte det. Hörlurarna kostar knappast så mycket att utveckla och tillverka.. Men om jag ser det som en stor förbättring av min ergonomi så är det nog det. Jag har ju andra prylar för ergonomi som inte heller är billiga, som höj och sänkbart skrivbord, bra kontorsstol, rollernouse, osv.

Bild på Adapt Sound:
Skärmdump av Adapt Sound-funktion i Samsung-smarttelefon som visar ljudanpassning för hörlurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Adapt Sound i Samsung telefonerna fungerar på samma sätt som en vanlig hörselkontroll. Den piper med olika intensitet och tonläge så får man säga om man hör, sen anpassar den ljudet så att det blir så bra som det kan bli med de lurarna och för dina öron.

Jämför med Poly :
Skärmbild av Adapt Sound-funktion i en Samsung-telefon visar ljudprofilen för 'Poly 8200' med tonnivåjusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Väldigt bra recension!
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Bra HQ testmusik
 
B
Köpte ett par Jabra Evolve2 85 till jobbet, valet föll på dessa då jag ville ha over-ear, bommikrofon och ANC samt att jag och kollegor var nöjda med mindre on-ear från Jabra.

Tycker ljudet är helt ok, jag störs inte av kollegor även fast vi sitter i öppet kontorslandskap och ofta sitter i olika möten samtidigt. Ingen som klagat på ljudet från micken, antar att de hör mig tillräckligt bra.
Bommen fälls enkelt in och ut, infälld syns den knappt. Att den mutar micken när man fäller upp bommen en bit är väldigt smidigt, likaså att man enkelt svara genom att fälla mer bommen om den är infälld.

https://www.ljudochbild.se/test/horlurar/5-headsets-till-hemmakontoret/jabra-evolve2-85/
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.