Kan man såga bort ca 4,5cm på tjockleken och sedan 195mm på höjden för att fästa stolpen i en bärlina som är 195 för att slippa sätta vagnsbult som är längre än 240mm?

Och så ligger bärlinan på 95x95 reglen.

Kan man göra så? Eller finns det bättre lösning?
 
  • 95x95.JPG
Så har jag gjort, och det var på inrådan av min hantverkare. Altanan står iallafall fortfarande, efter 4 år :)
 
Jag inbillar mig att det är bättre att ha urtag för bärlinan, eftersom det annars möjligen blir snedbelastning.
 
Titta här på sista bilderna. Tror att det är så som du tänkt dig....
 
olni65 skrev:
Så har jag gjort, och det var på inrådan av min hantverkare. Altanan står iallafall fortfarande, efter 4 år :)

Nu blev jag lite osäker när jag läste texten igen, med tanke på svaret ovan. Men så här gjorde iallafall jag, och det var vad jag trodde att trådskaparen undrade om det gick.
 
  • Stolpe-Bärlina.gif
ta 2 st 2"4" istället det är precis samma sak fast nklare å går betydligt snabbare!
alltså man kapar den ena 2"¤2 kortare bara! drar ett par trallskruv å skruvar ihop.

mvh
snickar estwing
 
Jag funderar också på vad som det bästa sättet att fästa bärlinan i stolpen?
1. Att såga ur en en stolpe som är 95*95 för bärlinan?
2. Sätta ihop två st 45*95 och göra den ena kortare?
3. Lägga bärlinan ovanpå stolpen?
4. Skruva fast bärlinan "vid sidan" av stolpen, utan att såga ur?

Tips mottages tacksamt till en förvirrad altanbyggare!
Jan-Erik
 
Jag som nyss sågat ut 95x95 enligt bilderna ovan kanske idag skulle valt att ta två stycken 45x95 reglar istället. Tyckte det var rätt så jobbigt att såga ur när stolparna står i stolpskon så det blir rakare, snyggare o enklare med två reglar istället. Vet dock inget om det har någon betydelse med hållbarhet o dylikt.

/Mikael
 
H
estwing skrev:
ta 2 st 2"4" istället det är precis samma sak fast nklare å går betydligt snabbare!
alltså man kapar den ena 2"¤2 kortare bara! drar ett par trallskruv å skruvar ihop.

mvh
snickar estwing

Estwing, du är säkert en riktigt skicklig snickare, men varför skriver du alltid i tum ", vi har ju trots allt "metric system" i Svedala ;)
 
Hopplunda skrev:
Estwing, du är säkert en riktigt skicklig snickare, men varför skriver du alltid i tum ", vi har ju trots allt "metric system" i Svedala ;)
hahaha:D
ber om ursäkt då;)
2"4"= 45x95............:p
 
Är väl inte så himla länge sedan man officiellt övergav tumsystemet just när det gäller virkesmått? Jag tänker åtminstone själv alltid i tum fortfarande..

Angående urtag i stolparna så är det ju så klart allra enklast att göra som estwing säger, men så himla jobbigt är det ju faktiskt inte att göra urtag heller. Tar några minuter med ett stämjärn. Rörande hållbarhet så spelar det knappast någon roll, trät är oerhört starkt i den riktningen. En enda 45x95 räcker för att bära konstruktionen om det är en lodrät belastning, det är bara lite svårt att fästa bärlinan exakt rakt på den.
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Nja, det är väl en sådär 20-30 år sedan...... som tumsystemet försvann om inte längre. Att det sedan levt kvar i "talspråket" är en annan sak.
 
  • Gilla
C/o 146
  • Laddar…
Här kommer någon form av rekordförsök i att bumpa en gammal tråd (9 år!) :D

Iallafall: Jag vill egentligen bara höra med er kunnigt folk om detta fortfarande anses vara en vettig lösning? Jag håller på att bygga en upphöjd altan med plank, och funderar på att låta en 45x95 gå hela vägen upp till planktopp på utsidan, och på insidan lägger jag den yttersta bärlinan på en andra 45x95. Ovanpå trallgolvet fortsätter sedan insidans 45a upp.

På så vis kan jag lägga horisontell panel på utsidan så att planket ser exakt likadant ut hela vägen, och på insidan ser det ut som att trallen försvinner in i stolpen.

Bra/dum idé? :)
 
L
T tasman skrev:
Här kommer någon form av rekordförsök i att bumpa en gammal tråd (9 år!) :D

Iallafall: Jag vill egentligen bara höra med er kunnigt folk om detta fortfarande anses vara en vettig lösning? Jag håller på att bygga en upphöjd altan med plank, och funderar på att låta en 45x95 gå hela vägen upp till planktopp på utsidan, och på insidan lägger jag den yttersta bärlinan på en andra 45x95. Ovanpå trallgolvet fortsätter sedan insidans 45a upp.

På så vis kan jag lägga horisontell panel på utsidan så att planket ser exakt likadant ut hela vägen, och på insidan ser det ut som att trallen försvinner in i stolpen.

Bra/dum idé? :)
Styrkan i konstruktionen ökar med flera 100% om den utförs så ,, det kommer att ligga på underlag och inte hänga i spikar eller vagnsbult som kan ge sig , det´blir nog bra
 
  • Gilla
pwb och 1 till
  • Laddar…
7 år senare och följande fråga har uppstått hos mig.

Om jag har en hörnstolpe (95x95) som ska jackas ur för två bärlinor (45x195) så att det som kvarstår av stolpen är 45x45. Är detta tillräckligt eller behöver jag hitta en annan lösning?

Dvs en främre bärlina samt en som kommer bakifrån ska vila på en urjackad 95x95 stolpe.

Kan lägga till altanen är 1,5m hög och byggs till ett vinkelhus så de två andra bärlinorna till ramen kommer vara förankrade i huset.

Försöker mig på att lägga med en ritad bild
 
  • En ritad bild som visar en hörnstolpe markerad "Denna stolpe" där två bärlinor möts; den främre bärlinan och den bakre bärlinan stöder en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.