För min del tycker jag att läget är det viktigaste. Det spelar ingen roll hur fint och välanpassat hus man har, om det ligger på fel ställe.

Jag bor på 68 kvadrat med två barn. _Det_ är för litet! Ska bygga ut till ca 95-100 och på den ytan får jag ledigt plats med 5 rum och kök.

Ett badrum på 4 kvm går att få funktionellt. Bäst är om det är kvadratiskt.
Tänk en kvadrat delad i 4 delar. Rutan uppe till vänster = toalett, uppe till höger = dusch, nere till höger = tvättpelare med TT & TM, nere till vänster = handfat och dörr.
Och så en sån där smart torkställning på väggen ovanför toaletten. Den lösningen funkar absolut.
 
Min personliga uppfattning är att det är bäst att riva och bygga nytt, antingen 1.5-plans med källare eller ännu bättre 2-plans med källare. Med en byggyta på 80 kvm får du en totalyta på 240 kvm, vilket lär räcka för en hel del. En annan fördel med att bygga nytt blir att du får högre takhöjd (+30cm, eller mer om du vill) samt att du får modern isolering och uppvärmning.

Vad gäller storlek på badrum så har vi under lång tid haft ett på 2.4 kvm med badkar (utan tvättpelare), och det funkar faktiskt. Har man 1 kvm större (dvs 3.4 kvm) blir det riktigt stort, 1.70 brett och 2m långt. Där får man utan problem plats med både dusch, toa, tvättställ och tvättpelare.
 
Martin, har du en skiss eller planlösning på det då det helt klart är fler som har behovet av ett extra badrum på lite yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.