ullberg
Problemet som jag ser det är att det alltid bottnar i Bosses diagram. Jag har egentligen ingen anledning att ifrågasätta det, och även jag använder diagrammet för att sova gott om natten (fn. 57,9 % RH @ +7,6 grader i min grund), men var kommer bosses information från?

Kanske är Bosse svamptillväxtforskare (rent spontant känns det inte helt enkelt för en privatperson att komma fram till dessa siffror, speciellt om de är empiriskt bestämda), eller så kommer siffrorna från något provningsinstitut, men det vet jag inget om, någon som har haft kontakt med Bosse?

Tja, det är säkert bara jag som är onödigt källkritisk, man får nog kalla det en arbetsskada...

/U
 
ullberg skrev:
Problemet som jag ser det är att det alltid bottnar i Bosses diagram. Jag har egentligen ingen anledning att ifrågasätta det, och även jag använder diagrammet för att sova gott om natten (fn. 57,9 % RH @ +7,6 grader i min grund), men var kommer bosses information från?

Kanske är Bosse svamptillväxtforskare (rent spontant känns det inte helt enkelt för en privatperson att komma fram till dessa siffror, speciellt om de är empiriskt bestämda), eller så kommer siffrorna från något provningsinstitut, men det vet jag inget om, någon som har haft kontakt med Bosse?

Tja, det är säkert bara jag som är onödigt källkritisk, man får nog kalla det en arbetsskada...

/U
Tror att den kommer ifrån Klaus Sedlbauer, påminner väldigt mycket om hans.
 
ullberg
MB77 skrev:
Tror att den kommer ifrån Klaus Sedlbauer, påminner väldigt mycket om hans.
Intressant, en snabb googling gjorrde att jag ramlade på denna, ganska lik graf under rubriken "mould growth", och referens till en konferenspublikation, verkar som att Bosse har ganska torrt ;) på fötterna, det som duger åt tavlor lär ju duga åt min trossbotten.

/U
 
ullberg skrev:
Intressant, en snabb googling gjorrde att jag ramlade på denna, ganska lik graf under rubriken "mould growth", och referens till en konferenspublikation, verkar som att Bosse har ganska torrt ;) på fötterna, det som duger åt tavlor lär ju duga åt min trossbotten.

/U
Ja det är ett säkert diagram. Vill du ha mer läsning finns det här, väldigt intressant läsning.
 
ullberg
MB77 skrev:
Ja det är ett säkert diagram. Vill du ha mer läsning finns det här, väldigt intressant läsning.
Efter en stunds spännande läsning känner jag mig nu helt trygg med såväl Bosses diagram som mina fördomar mot tyskar.

Att vissa vetenskaper har en fabless för monografier får man väl acceptera (och även om jag är starkt för sammanlägningsavhandlingar kan jag se en viss tjusning med monografin), men att göra en med alla figurer i appendix, kom igen... Och kolla titeln på hans handledare (tja director), kan de ge sig, det är ju ändå ingen som orkar bli imponerad efter tredje Dr... ;)

Bosse for president, MB77 får väl ställa upp som kommunikatör, stort tack till er båda!

/U
 
det blir att ta på sig overallen och krypa ner helt enkelt, men innan jag lägger ut markplasten/byggplasten så har jag fått tipset att använda stålborste och borsta bort de små rosorna som hunnit sätta sig i trossbotten på sina ställen. då ska det tydligen inte sprida sig? om det stämmer eller inte vet jag inte...

har ju dryga halvmetern snö runt husväggen så kattgluggarna är täckta så då har jag ingen vidare ventilation dock.

avfuktaren får gå på max nu iaf tills jag fått ner fuktvärdena.

Tack för tipset!
 
Har du avfuktare bör väl dock alla luftinsläpp vara igentäppta. Annars står avfuktaren och försöker avfukta halva Sverige
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.