Mikael_L
Ja du ja ...
Men hur tänkte de som skrev den där texten ... :rofl:


äh, srry för all OT ... :oops:

edit:
Men bara lite förtydligande.
Termen stötsäker används aldrig för att beskriva att en elektrisk apparat inte ger elektrisk stöt, utan står det stötsäker så menas det att apparaten tål yttre mekanisk påverkan bättre.
Den där "manualen" är crappig, helt enkelt, automatöversatt eller något ..?

några exempel på när "stötsäkert" används:
https://www.selcast.fi/sv/produkter/10/106
https://www.esska.se/shop/Stotsaker-Outlet-helt-2-vags-112-x-112-x-33-60-mm--381031632490-26370

Men vanligare är ordet "vandalsäker" "vandalsäkrat utförande" eller slagtåligt och/eller att man refererar till normer.
 
Redigerat:
Nu har jag haft igång min avfuktare i några dagar och det har gått ner från 82% till 51% så nytta gör den absolut. Men jag stänger av den på nätterna så min sambo är lite tyst. Men på bara en natt och några timmar så hade det stuckit upp till 67%, nu har jag inte tvättat bort skiten på ytterväggen men kan det vara en delvis "orsak" till att fuktigheten sticker så direkt?
 
Du bör inte stänga av och sätta på avfuktaren då du får exakt den effekten du sett. Rena döden för kalla ytor med växlande fuktighet.
 
S Stabbsson skrev:
Nu har jag haft igång min avfuktare i några dagar och det har gått ner från 82% till 51% så nytta gör den absolut. Men jag stänger av den på nätterna så min sambo är lite tyst. Men på bara en natt och några timmar så hade det stuckit upp till 67%, nu har jag inte tvättat bort skiten på ytterväggen men kan det vara en delvis "orsak" till att fuktigheten sticker så direkt?
Lite svårt att säga exakt varför. Antingen har du väldigt mycket tillskjutande fukt genom källargolv och väggar men det kan också bero på organiskt material (troligen främst trä) som sakta håller på att torka ut. Trä tar tid på sig att torka och frigör sin fukt till den omkringliggande luften. Om det främst är trä som orsakar detta så bör du efter några veckor / ett par månader se en avtagande effekt när du stänger av luftavfuktaren. Alltså fukten bör inte stiga lika brant och kommer stanna där trät är i jämnvikt med omgivningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.