Hejsan,

Jag har ett bekymmer med ett rum som har 80% luftfuktighet (väldigt instängt rum och ingen ventilation tyvärr) nere i källaren precis under 2 trappor (Har ett litet etage i entren). Jag vet att de flesta kommer att säga fixa ventilation och det skall jag men kommer nog dröja. Problemet vi har är att lukten där inne som är rätt frän börjar typ tränga sig upp så man känner det utanför trappan, och min fråga då lyder.

* Funkar det att använda en avfuktare för att få bort/dämpa lukten om man får ner luftfuktigheten?
* Kan man tvätta golvet/väggarna med nånting som kan få det att lukta mindre?
 
  • Källarrum med hög luftfuktighet, trähyllor och oventilerade betongväggar under trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögliga väggar i källare med trähyllor och betonggolv, indikerar hög luftfuktighet och dålig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bort med allt trä som vidrör golv och ytterväggar. Sen får du se om det behövs mer åtgärder.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Bort med allt trä som vidrör golv och ytterväggar. Sen får du se om det behövs mer åtgärder.
Delar av träet går nog o plocka bort men tror du inte att de större pelarna håller uppe trappan?
 
Mikael_L
Eventuellt, men stämpa i så fall upp "taket" ett par mm, och sen skjuter du in något tunt plastmaterial, kanske en liten bit diffusionstät plast för ytterväggar, eller vad som helst liknande som du har, mellan pelare och betonggolv, och släpp ner domkraften igen.

En avfuktare gör nog också mycket nytta, kanske inte eliminerar all lukt, åtminstone tar det en del tid, men förbättring kommer snabbt, så du slipper lukten som sprider sig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eventuellt, men stämpa i så fall upp "taket" ett par mm, och sen skjuter du in något tunt plastmaterial, kanske en liten bit diffusionstät plast för ytterväggar, eller vad som helst liknande som du har, mellan pelare och betonggolv, och släpp ner domkraften igen.

En avfuktare gör nog också mycket nytta, kanske inte eliminerar all lukt, åtminstone tar det en del tid, men förbättring kommer snabbt, så du slipper lukten som sprider sig.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eventuellt, men stämpa i så fall upp "taket" ett par mm, och sen skjuter du in något tunt plastmaterial, kanske en liten bit diffusionstät plast för ytterväggar, eller vad som helst liknande som du har, mellan pelare och betonggolv, och släpp ner domkraften igen.

En avfuktare gör nog också mycket nytta, kanske inte eliminerar all lukt, åtminstone tar det en del tid, men förbättring kommer snabbt, så du slipper lukten som sprider sig.
Har funderat på att ev byta ut pelarna mot stål istället bara för att. Men vet inte om dem är ingjutna i plattan eller ej. Måste undersöka detta vidare
 
Mikael_L
Jag tror dock inte att det är så väldigt mycket träet som luktar, ja det kan ju vara så, men jag misstänker att du har sån där "betonglukt", och då är en avfuktare rätt så effektiv, allra bäst hade ju utvändig isolering mellan mark och betong varit, men det är ju så dags att tänka på nu ... :D :cool: :whistle:
 
Du kan ju börja med att tvätta bort möglet som du har på ytterväggen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Sätt in en avfuktare och gärna lite värme så kommer doften avta snabbt. O tvätta av väggen
 
S slurppe99 skrev:
Du kan ju börja med att tvätta bort möglet som du har på ytterväggen.
Tips på medel för att tvätta bort det?
 
S Stabbsson skrev:
Tips på medel för att tvätta bort det?
Yes diskmedel och mögeltvätt funkar bra.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Sätt in en avfuktare och gärna lite värme så kommer doften avta snabbt. O tvätta av väggen
Dum fråga men finns det en avfuktare som ger lite värme? För finns givetvis inga element eller liknande
 
min avfuktare drar 200 W som blir till värme.
En liten anekdot:
Jag satte 1,5m fotlist i ett källarförråd (yttervägg), efter ett drygt 1 halvt år
kände jag att det lukta mögel när man gick förbi, efter mycke sökande hittade jag orsaken, den hade svarta prickar på baksidan. listen togs bort o efter det försvann lukten. I övrigt kändes inte som att det var nån vidare fuktbelastning där; men....
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
K Keld skrev:
min avfuktare drar 200 W som blir till värme.
En liten anekdot:
Jag satte 1,5m fotlist i ett källarförråd (yttervägg), efter ett drygt 1 halvt år
kände jag att det lukta mögel när man gick förbi, efter mycke sökande hittade jag orsaken, den hade svarta prickar på baksidan. listen togs bort o efter det försvann lukten. I övrigt kändes inte som att det var nån vidare fuktbelastning där; men....
Vad är det för modell på avfuktaren?
 
S Stabbsson skrev:
Dum fråga men finns det en avfuktare som ger lite värme? För finns givetvis inga element eller liknande
Sorptionsavfuktare gör det.
Kräver lite mera ström men ger å andra sidan värme.
 
tttomten TomasJor skrev:
Sorptionsavfuktare gör det.
Kräver lite mera ström men ger å andra sidan värme.
Inte lust att länka en vettig sådan? Har ett argt tvillingpar här hemma så kolla upp en sån tar tid :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.