Överhettat vatten under tryck övergår väl nästan direkt till gasform då kärlet spricker. En 500l tank övergår ju då till drygt 750 000L ånga och det får definitivt inte plats i ett pannrum.
Såg för något år sedan en bild i tidningen ett pannrum där en person omkom, pannan hade skjutit och ena tegelväggen på uthuset (gaveln) hade helt raserats. Kommer inte ihåg när och var däremot.

//Hasse
 
Vill man se effekterna av vatten som kokar momentant sök på youtube, mythbusters boiler explosion. Vatten värme och tryck kan hålla makalösa krafter.....
 
Oj då! Då är det bäst att hålla tankarna öppna. Men det var nog inte mycket bättre med oljetank i källaren. Egentligen får man ju inte koppla så att någon del går att stänga av från expansionskärl eller övertrycksventil. Så har jag kopplat det i mitt system. Även om man stänger av en eller två tankar så är det öppet på tankarnas översida till exp. och övertrycksventilen som sitter direkt på pannan.

Om man tänker efter så börjar ju vattnet koka dirkt trycket försvinner så du har nog helt rätt i att det blir ett väldsamt förlopp.

/Mats
 
Var inte oljetanken avluftad till utsidan på något sätt ? Kommer inte ihåg hur det såg ut när jag vattnade upp farsans tank en gång i tiden. Det var förresten ganska skoj för farsan gick och ojade sig för hur han skulle lyckas lyfta upp den....
Jag var väl en 15 år men kom på lösningen, det var ju bara att skotta av jorden över och sen sätta vattenslangen i hålet så flöt ju tanken upp och det var bara att återfylla medans den låg och flöt :D
Farsan vart rätt paff när tanken låg ovanpå när han kom hem från jobbet:O

//Hasse
 
He he... Mina släktingar har en bensinstation på ett ställe som titt och tätt drabbas av översvämning vid vårfloden. Ett år flöt tankarna upp ur jorden när vårfloden kom. Efter det är dom noga med att hålla tankarna välfyllda när det är dags för vårfloden.

Jo visst är oljetanken avluftad men brinner det nog kraftigt så kan nog även eldningsolja bli fart på.

/Mats
 
Gick ner och ändrade en givare så nu ser jag vad som går in och ut ur min panna. 72-73° in och 90-94° ut med 83° termostat.
Det blir ca 20° temphöjning och pannan slår av vid 95° så då blir lägsta nivå för ett första varv max 75°.
Med det resonemanget är nog en 63° termostat det enda rätta.
För om min 83á släppte in 10° svalare vatten än märkningen så borde en 63á släppa in ca 53° och + 20° blir det max 75° som är det jag behöver för ett första varv.
Enda kruxet jag kan tänka mig är att pannan kan tro att det är tomt på ved med så låga temperaturer(53°). Förhoppningsvis går den på start hela första varvet.
72 eller 78 borde haverera med två varvs teknik, åtminstone med våra Orlan som temphöjer 20°.
Har nog en 63á någonstans så man får väl helt enkelt prova.:S

Och givetvis så tror jag på ide´n att köra ett varv i lägre temp ger mindre förluster. Anledning är att effekten kommer förmodligen att vara den samma så mina 8 timmar för att fylla tankarna kommer förmodligen bestå dock med fördelen att pannrummet blir svalare under 75% av tiden. En annan fördel borde vara de dagar då man inte behöver så mycket energi kan man bara köra ett varv och då få tankar som läcker med lägre effekt.
Obs! Ej fakta bara vad jag tror.
 
Redigerat:
Tjena! Hur är läget wodda.. ;-) Visst är det skönt med vinter så man får elda "polacken" lite..
 
:D:D:D jajemän
 
Eftersom jag har en energimätare på min lilla kökspanna, så kan ju jag leka lite & se vad som verkligen händer
Vad hände ?
 
@pr95
Jag stoppade i 78C termostaten och

  • upplever det som mycket bättre.
  • så fort pannan är varm så laddar jag med ~c:a 92C
  • vilket innebär att det finns gott om varmvatten "på en gång"
  • att shunten börjar reglera ned tidigare & mer eftersom det finns tillgång till en högre energinivå
  • i o med detta så ökar även skiktningen eftersom störande cirkulation i acc'en minskar
om det sedan går fortare eller mer energieffektivt är svårt att säga, men det känns så.
Det viktigaste tror jag är att inte ha högre flöde över pannan än vad den är avsedd för, eftersom jag då får högsta temperaturhöjningen.
 
Vad hade du för termostat tidigare då?
 
Kolla #21 denna tråd.
 
OK! @lat
78C termostat laddpump läge 1 -ut stigare 92C Rökgas temp ökade den?
Om du har möjlighet prova pumpen på läge 3
så ger du en rapport på vad som hände d^_^b
 
Jag har själv provat 72, 78 och 83 termostat. Laddomatpumpen i läge 3. I min Orlanpanna så gav 83:an den klart högsta medeltemperaturen på rökgaserna. Med 72:an var rökgastempen betydligt lägre under största delen av eldningscykeln, var över 200 grader först under "andra" varvet när tanken fylldes till 100 grader.. 72:an sitter i laddomaten nu. Har jag haft större konvektionskapacitet i pannan (fler tuber) så har jag nog kört med 83:an och fyllt 100 grader i tanken redan under första varvet..
 
tjena..

nån som har lust å ringa å byta ideer gällande orlan-panna?
har en 40kwh med 2.5 med kulvert till en 500.

mvh jens 0522-660602 0702-301724
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.