Vad är egentligen att föredra? Högre verkningsgrad och lägre rökgastemp med 78? Dock får man ladda tankarna ett varv till! Eller vad blir fördelarna med att köra en 83 graders och därmed högre driftstemp?:x Effektivare och renare förbränning av veden? Eller är det pannans effekt som ska få avgöra? Vilken drifttemp har ni i era pannor?

Vad har ni för synpunkter? :rolleyes:
 
  • Gilla
Dennis Hakkarainen
  • Laddar…
Från egen erfarenhet: Process-stabilitet är A&O. När jag körde 78 grader så fick jag lite problem därför att panntemperaturen översteg 90 grader vilket gjorde att fläkten stannade och ibland löste nödkylen ut. Laddomaten hann helt enkelt inte pumpa undan tillräckligt snabbt. Dessutom blev temperaturen ut från pannan så hög så att det inte gick att köra igenom ett varv till. Med 72 grader blev det bra. Jag tappade några få grader i maxtemp i ackarna, men processen stannar aldrig. Om det funkar i din anläggning så finns det väl inget som hindrar att du försöker maxa!
 
  • Gilla
cademalm
  • Laddar…
Det här är en rätt intressant diskussion!
Jag har stått i samma val själv och ringde bl.a. till Hans Forssman (jag har en Wamsler K158), där fick jag rådet att köra med 63C! Nu hade jag ingen sån hemma utan bara de som normalt skickas med Laddomaten (72 & 78C).
Jag kör med 78C och tycker det funkar jättebra, men skulle vilja höra ett mer utvecklat resonemang om varför man ska ha en viss temp på termostaten.

Jag har dessutom möjligheten att mäta och veta lite mer eftersom jag har en energimätare monterad på min kökspanna så jag ser temperaturer, effekt, energi och flöde.
Har ni bra och underbyggda förslag så kan jag testa & se vad som händer.
 
Om det funkar i din anläggning så finns det väl inget som hindrar att du försöker maxa!
Är ju just det jag undrar över! Finns det någon fördel att köra maximal drifttemp på pannan och därmed (som i mitt fall) ligga på övre gränsen för rökgastemp? Verkningsgraden kanske blir sämre då jämfört mot att ha lägre termostat, lägre panntemp och därmed lägre rökgastemp?
 
Redigerat:
Verkningsgraden sjunker med stigande vattentemp, det ser du på stigande rökgastemp, i en tidgare diskussion menade någon att det var självklart att man justerade ner den, inte så enkelt kanske... Så det finns inga fördelar.

Speciellt på kökspannor som saknar en riktig konvektionsdel har det stor betydelse. Om man kör en enkel kökspanna direkt mot element får man ut en viss effekt, men kopplar man samma mot tank med ett 72-graders laddpaket får man ut mycket mindre effekt!

Slutsatsen är att termostaten ska vara så låg som möjligt, i all synnerhet på enkla pannor.
 
Tackar för svaren!

Just Orlanpannan (som jag har) har ju i mitt tycke en aningen klen konvektionsdel då den bara har 6 tuber.. Kanske ska testa en 72-grader och se hur det blir? Sedan ladda tanken en gång till så den blir ca 95-100 grader. Eller finns det någon nackdel för själva förbränningen? Någon lägsta panntemp innan förbränningen tenderar att bli sämre?
 
Åskar skrev:
Tackar för svaren!

Just Orlanpannan (som jag har) har ju i mitt tycke en aningen klen konvektionsdel då den bara har 6 tuber.. Kanske ska testa en 72-grader och se hur det blir? Sedan ladda tanken en gång till så den blir ca 95-100 grader. Eller finns det någon nackdel för själva förbränningen? Någon lägsta panntemp innan förbränningen tenderar att bli sämre?
Själva förbränningen påverkas inte av vattentemperaturen i pannan. (Den sker ju i keramiken i gengaspannorna..) Däremot skall man inte ha för låg vattentemp för att undvika kondens / rostproblem i pannan..

Verkningsgraden är bättre ju större temp- skillnad det är mellan rökgaserna i tuberna och vattnet.. Tänk så här: om vattnet är varmare än rökgaserna kommer ju verkningsgraden att vara negativ, ju högre vattentemp desto närmare den punkten kommer man, det finns inget "tröskelvärde",
 
Hur lågt törs man gå på termostaten
Jag kör med en 78 nu
 
  • panntemp.jpg
Verkningsgraden sjunker med stigande vattentemp, det ser du på stigande rökgastemp, i en tidgare diskussion menade någon att det var självklart att man justerade ner den, inte så enkelt kanske...
Håller jag med om d^_^b
-men genom att öka vatten genomströmningen i pannan (kyla mera) kan man ha en högre termostat alternativt sänka RGT dvs. bibehålla eller tom.öka verkningsgrad
-hur lågt man sätter värdet på RGT utan att få problem är väl nästa problem beroende på panna
vilket drag som behövs skorstens typ, kondens osv.
 
Matss skrev:
Verkningsgraden sjunker med stigande vattentemp, det ser du på stigande rökgastemp, i en tidgare diskussion menade någon att det var självklart att man justerade ner den, inte så enkelt kanske... Så det finns inga fördelar.

Speciellt på kökspannor som saknar en riktig konvektionsdel har det stor betydelse. Om man kör en enkel kökspanna direkt mot element får man ut en viss effekt, men kopplar man samma mot tank med ett 72-graders laddpaket får man ut mycket mindre effekt!

Slutsatsen är att termostaten ska vara så låg som möjligt, i all synnerhet på enkla pannor.
Om man bara tittar på verkningsgraden förstår jag resonemanget. Men det finns väl andra aspekter också. Det som åtminstone indirekt påverkar optimeringen, är väl också slutlig laddtemperatur i ackumulatortankarna, dvs hur mycket energi man får in till tankarna. Med lägre värde på termostaten lär väl också slutlig energimängd i ackumuleringen bli mindre.
 
_ap_
Enda sättet av få en "effektivare" anläggning måste ju vara
om man klarar sig med 75* i slut temp i hela tanken.
Det man tjänar första varvet förlorar man ju på andra då returen
förmodligen skulle vara högre då än högre patron och ett varv.
 
Redigerat:
slipperman skrev:
Om man bara tittar på verkningsgraden förstår jag resonemanget. Men det finns väl andra aspekter också. Det som åtminstone indirekt påverkar optimeringen, är väl också slutlig laddtemperatur i ackumulatortankarna, dvs hur mycket energi man får in till tankarna. Med lägre värde på termostaten lär väl också slutlig energimängd i ackumuleringen bli mindre.
Är ju därför man laddar tanken en gång till så den blir full, ca 95-100 grader! Så nog blir tanken fulladad med enerig i båda fallen. Om pannan går med högre verkningsgrad under tiden tanken laddas från 40 till 80-85 grader och sedan med "sämre" verkningsgrad andra varvet upp till 95-100 borde väl ändå ge bättre "totalverkningsgrad"? än att köra hela laddningen med taskig verkningsgrad? Som sagt så är nog varje enskild pannas effekt avgörande för vilken termostat man skall sätta in?

Skål! :cool:
 
Precis, toppladdningen andra varvet är ju väldigt kort tid jämfört med första varvet.
 
Jag kör med 78 termostat i min nyinstallerade Calmar v33. När jag kört i första varvet är tanken på knappt 80 grader men när jag ska försöka toppladda ett varv till slår pannans överhettningskydd ifrån ganska snabbt. Tempen ut från laddomaten är dock lite över 90 grader under större delen av första varvet. Maximalt har jag lyckats få tanken till 90 grader men då har pannan stoppat och startat flera ggr. Funderar om termometern i tanken kan visa för lite. Det är nästan så returtermometern på laddomaten visar högre temp än i tanken. Jag har laddpumpen på max och 35 mm rör i laddkretsen.

/Mats
 
Vad är det för maximal panntemp på din panna? Bryter pannan redan vid 90 grader? Har man bara det minsta tryck i systemet (typ öppet expansion på vinden) så är oftas 100 grader ingen risk för kokning. Bara onödigt och dåligt utnyttjande av kapaciteten att de flesta pannorna inte har möjlighet att ladda acktankarna till 100 grader. Borde kunna justeras! Jag smackar som oftas in 100 grader i min acktank utan det minsta problem. Dock har jag modifierat orginalstyrningen i min panna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.