Robert-san01 skrev:
Hade en Saab 9-3SS som blinkade som en julgran när vi kopplade fruns hästvagn till den så jag kan bekräfta att 9-3SS har korkat konstruerat elsystem.

Jag skulle rekommendera gummikabel och IP64 klassade kopplingsboxar.
Kan man tex använda denna?: http://biltema.se/sv/Bygg/El/kabelinstallation/Gummikabel-RDOE/
Tänkte i 2.5mm2 isåfall så dom rek större för jordkabel, men kan ju inte skada med större för alla.

Tänkte isåfall en 4-ledare till höger sida, en till vänster sida till en kopplingsbox alt direkt till släpvagnskopplingen om plats finns för 2 kablar.

Mvh
Rikard
 
MathiasS skrev:
Rikard, du har testat släpet på andra bilar, men har du testat bilen på andra släp?
Nej, det har jag inte haft möjlighet att göra ännu. Första gången jag drar släp alls med bilen, men skall till en kollega i nästa vecka å testa andra släp.

Mvh
Rikard
 
rikardn skrev:
Kan man tex använda denna?: [länk]
Tänkte i 2.5mm2 isåfall så dom rek större för jordkabel, men kan ju inte skada med större för alla.

Tänkte isåfall en 4-ledare till höger sida, en till vänster sida till en kopplingsbox alt direkt till släpvagnskopplingen om plats finns för 2 kablar.

Mvh
Rikard
RDOE blir fin-fint! Det räcker med 1,5mm2, du skall väl inte lägga 200w på bromsljusen?

Jag byggde om lyset till fruns hästsläp och då satte jag en kontakt på släpet och en sådan där "hyr-släps" sladd emellan. Då är det enkelt att byta sladd och det blir också en form av stöldskydd.
 
prova med extra jord innan du börjar pilla i elsystemet
 
nino skrev:
prova med extra jord innan du börjar pilla i elsystemet
Japp, skall göra det.
Skall även testa andra släp på bilen (fjäska lite på lokala tappen :)

Mvh
Rikard
 
Nu kan jag meddela att släpet är renoverat å besiktigat å godkänt.

Följande blev gjort under sommaren (i ungefärlig ordning):
*Tog bort halvmurken flakskiva
*Tog bort alla ljus och kablar
*Slipade (grovt) alla rostfläckar och underredet samt hjulaxel
*Rostskyddsmålade alla infästningar, balkar och hjulaxel
*Drog 16mm flex-rör (som jag lindade med vanlig eltejp för extra slitskydd)
*Nya RK-kablar samt belysning från biltema
*13-pol kontakt på släpet samt lös kopplingskontakt mellan släp och bil
*Ny "Flakskiva" bestående av limmad råspont 17x95; fäst med försäknt maskinskruv och låsmutter samt flera tvärreglar under med trallskruv för att förhindra att den rör sig å blir skev
*Råsponten impregneras med vanlig tjäolja tills den är mättad och därefter 1-2ggr per år

Och tyvärr så tog jag inga bilder under renoveringen så nin får hålla tillgodo med mental illustration av ovanstående punkter.

Och bilen klagar inte på släpet längre så nåt rätt måste jag ju ha gjort :)


Nästa projekt får nog bli att bygga insats med portabelt gasolkök, gasol+kolgrill och campingutrustning med ställning till förtält mm

Mvh
Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.