Jag har aldrig varit med om att en snickare reglar tvärs skivan. utan bara längs med. Detta för att man behöver skurva tätare än 30CM mellan skruvarna. Dock ska det om man är noga använda små bitar där man skarvar skivan. så att det ej hänger sig.
 
lilebror skrev:
Jag har aldrig varit med om att en snickare reglar tvärs skivan. utan bara längs med.
Jag har inte varit med att se någon snickare alls sätta innertak av gips, men jag kikade i Gyproc's "Handbok för hemmet", och på sidorna 45-46 beskriver de hur de reglar på tvärs för vanliga gipsskivor, och senare med kortplank så reglar de längs med.
Eftersom vi siktar på slätt tak så kommer vi att använda vanliga 1200x2400 skivor för att få så få skarvar som möjligt.
 
I bygghandeln där jag är stammis är 6mm renoveringsgips inte ens billigare än 13mm "riktig" gips...sätter 13mm gips 1200x2400 och sätter spräcken cc40, funkar bra för mig
 
lilebror skrev:
Jag har aldrig varit med om att en snickare reglar tvärs skivan. utan bara längs med. Detta för att man behöver skurva tätare än 30CM mellan skruvarna.
Det blir ingen skillnad om man har glesen tvärs skivan, annat än att skruvraderna hamnar på den andra ledden.

Alla typer av Gyproc's skivor kan monteras åt vilket håll man vill, men det kan skilja lite på c-avståndet beroende på vilken skiva man använder. Oavsett om skivorna monteras på bjälkar eller glespanel så ska skivans kortkantsfogar ha upplag i form av gles/bjälke eller kortlingar.
 
ACME skrev:
Oavsett om skivorna monteras på bjälkar eller glespanel så ska skivans kortkantsfogar ha upplag i form av gles/bjälke eller kortlingar.
Det kommer ju med automatik om man tvärsreglar, men om jag förstår saken rätt i Gyproc's PDF, så behövs inte kantstöd längs långsidorna när man reglar tvärs mot skivan? Vilket jag hoppas, annars lär det ju bli ett sabla regelskruvande i rutmönster i hela taket...
 
AndersNo skrev:
...annars lär det ju bli ett sabla regelskruvande i rutmönster i hela taket...
Stödet mellan glesen vid varje skivskarv behöver ju inte skruvas fast i taket. Det räcker ju att sätta en 22mm brädbit som bara skruvas i vardera gipsskiva för att se till att skarven inte hänger fritt.

Om man sätter skivorna längs med glesen så blir det ju färre sådana friahängande skivskarvar eftersom dessa hamnar med 2.4 meters mellanrum. Sätter man skivan tvärs mot glesen så blir det ju 1.2 meter mellan varje.
 
it-snubben skrev:
Sätter man skivan tvärs mot glesen så blir det ju 1.2 meter mellan varje.
Uuh.. Nä?
Ligger det på tvärs lär det ju bli 6 per långsida om det är 40cc... Och 3 per kortsida.. Eller tänker jag fel nu? :confused:
 
Tänker nog samma fast uttrycker oss olika.
 
Jag var tvungen att göra en snabb bild för att se om jag tänkt rätt.

Blå streck är glesen och röda ringar är där det blir skarvar utan stöd där man isåfall skulle behöva skruva fast en bit som sammanbinder skivorna. I övrigt finns ju glesen att skruva i. Visst kan man strunta i stöd vid skrivskarvar men sannolikheten att det kommer att spricka upp senare är nog stor.

(Ingen skalenlighet i bilden)

EDIT: Såg att färgerna blev dåliga i jpg-bilden, men ni fattar nog hur jag tänker.
 
  • gles.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp.. Jag ser vad du menar, och det var så jag tänkte också..
Tack för idéerna!
 
AndersNo skrev:
om jag förstår saken rätt i Gyproc's PDF, så behövs inte kantstöd längs långsidorna när man reglar tvärs mot skivan?
Det är korrekt. Endast kortsidornas skarvar behöver kortlas mellan glesen/bjälkarna.
Jag brukar gipsa längs med glesen, men jag antar att Gyproc anser att skivans långskarvar blir tillräckligt stabila ändå, tack vare att pappen omsluter kanten.
 
Visst, det är svårt att svara på en fråga som är rent teoretisk till någon prövat. Men , jag TROR att 6mm gips kommer att hänga med tiden. Vilket betyder dåligt resultat, du kommer att göra om det och det blev dyrare än om du gjort som föreskrivit från början.
Angående gipsbredden så kör jag 120x240 vilket är vad dom flesta jag känner till kör med i taket.

Uppglesat klart för gips, nästan.... :)
 
  • DSC_0141.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igen, tack för alla idéer.. Det lär bli 1200x2400x13 gips på cc600 på tvärs.
Tiden får utvisa om det var så bra eller inte. :rolleyes:
 
Du bör inte ha mer än c400 på glesen.
 
AndersNo AndersNo skrev:
Igen, tack för alla idéer.. Det lär bli 1200x2400x13 gips på cc600 på tvärs.
Tiden får utvisa om det var så bra eller inte. :rolleyes:
sååå, hur gick det? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.