Vad är för/nackdelar med 6mm eller 13mm gipsskivor i innertak?
En fördel med 6mm är ju vikten när de skall upp, men i övrigt?
 
brandskyddet är bättre ju tjockare gips. Eldosor i taket brukar vara satta för 13mm gips.
 
6 mm kanske är bra om man ska göra valv men i övrigt TROR jag att 13mm är det man "ska" ha. Man får ju regla med som mest CC45 om man kör med 13 undrar isf vad det måttet är för 6mm? 20 cm?
 
Eldosorna sätter jag själv, så höjden bestämmer jag.. ;-)
Reglarna är ju en bra motivation för tjockare gips, det blir ju hur dyrt som helst med så tätreglat som kanske kan behövas. 6mm gips är ju inte särskilt stabilt..
 
Vid uppsättning så är vikten inget problem om du hyr en skivhiss (kostar ca 150 för en dag). Det är en vagn du rullar fram till rätt ställe, lägger en gipsskiva på den, vevar upp hissen finjusterar vagnens läge så skivan hamnar rätt, vevar lite till så att plattan pressas upp på rätt plats, sätt igång och skruva.

Jag tror att du kan räkna med ca 10min per skiva (inkl. skruvning) om du använder skivhiss.
 
Jag tror att 6 mm Hänger sig imellan glesen. Sen bör(skall) det reglas på C/C 30. Så brukar men använda 28*70 sk. Gles.
 
Det är mycket "regler" hit & dit, vad man bör/skall göra i alla möjliga lägen... ;-)
Det jag far efter är vad som är praktiskt, genomförbart, och hyfsat hållbart. Säg att vi tvärreglar 60 cm CC, och det spricker en eller annan skarv/spackling om 5-6år... Inget problem.
Ett problem är om taket kommer ner......
 
  • Gilla
JoelL
  • Laddar…
Nu spånar jag och funderar högt...

Med 6 mm gips med 60cc så tror jag att det kommer att börja hänga. Vi har 13mm och de hade börjat hänga ner sig då den förra ägaren, som monterade dessa, hade sparat in på skruv. "Reglerna" finns för att det är en samlad erfarenhet. Är man smart så följer man riktlinjer.

6mm gips är ju heller inte särskilt bärigt. Så risken finns nog faktiskt att taket kommer ner. Särskilt efter ett antal lager färg som ökar vikten.

Varför vill du ha 6mm i tak?
 
6 mm känns tunt i ett tak. I en 13 skiva kan man hänga en inte alltför tung taklampa med ett vettigt gipsankare, det går inte i en 6 mm skiva.
 
Om man nu nödvändigt vis måste regla på cc60 så betyder det att du måste använda 120 gips vilket bara är dumt när det finns 90gips. Det finns en anledning till att man glesar 30, visst att du kanske kan gå upp på cc45 om det börjar tryta i pengasäcken men det finns ingen vettig anledning till det.
 
  • Gilla
Henibell
  • Laddar…
6 mm gips är en styggelse.

6 mm gipsen är 3,4 kg lättare per kvadrat, men det gör den också fladdrigare. Jag skulle inte ge mig på att gipsa ett tak ensam med den, inte ens med gipshiss.
13 mm gipsen är lättare att bearbeta och få till ett snyggt resultat med, den har skarpare kanter, mindre tendenser att bula upp vid skruvarna, hänger inte ner lika lätt mellan glesen, är hållbarare, ger bättre brandskydd, finns i fler storlekar och är billigare.
6 mm gips använder man endast om man ska klä en befintlig skiva/vägg, men även då är 13 mm att föredra eftersom den tar ut ojämnheter i underlaget bättre.
 
Har aldrig satt och kommer heller aldrig sätta
6mm i tak.
6mm = rotgips.
Sätts utanpå annan beklädnad som inte duger.
Oftast i renoverings sammanhang.
Visst om man har ett brädat tak och kan limma skivan
och skruva då kanske man lyckas.

Mvh Putte
 
lilebror skrev:
Om man nu nödvändigt vis måste regla på cc60 så betyder det att du måste använda 120 gips vilket bara är dumt när det finns 90gips.
Njae.. Inte riktigt va? Om jag inte förstått det jag läst helt fel, så reglar man "tvärs" mot gipsskivan i tak, så gipsskivans bredd spelar ingen roll då, utan det är längden som har betydelsen. Så vid en 2400 skiva blir det alltså 4 reglar per skiva.
Givetvis kan jag fått det helt om bakfoten.
 
Nu har du väl i alla fall fått de tips och råd ang. 6mm-gips i tak du efterfrågade i ditt första inlägg..
Ingen seriös snickare skulle drömma om att sätta 6mm i tak - men givetvis går det.
Glesa du cc60 och smäll upp 6mm gips så får du väl se hur det blir själv.
 
Styx skrev:
Nu har du väl i alla fall fått de tips och råd ang. 6mm-gips i tak du efterfrågade i ditt första inlägg..
Jadå.
Men inte svar på sista inlägget om jag förstått rätt ang. på vilket håll man reglar, men det tar jag som ett tecken på att jag läst och förstått rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.